• Anonym (mor)

Släpper ni in barfotabarn?

Nu i sommartid när många barn springer barfota ute - hur gör ni med det? Alltså - om era barn springer barfota eller om deras kompisar gör det - får de komma in/hem till er med sina smutsiga fötter?
    Jag tycker detta är ett problem; eftersom dottern ibland vill ta hem kompisar och är det då någon med smutsiga barfotafötter så blir det faktiskt ett stort problem för mig, eftersom jag verkligen inte gillar att det dras in smuts. Det är ju som att gå in med skor typ.
    Ibland är min dotter barfota ute; men då löser jag det genom att hon drar på sig strumpor när hon kommer in - fram tills vi tvättar fötterna när hon inte ska ut mer. Men jag tycker det är svårt att hitta på vad jag ska säga till andras barn: ska jag låna ut strumpor åt dem? men det käns lite knasigt....
    Hur gör ni?
    och snälla: även om ni tycker jag är överdriven så vore jag tacksam om ni kunde ha respekt för att det är sån här jag är. Jag blir inte hjälpt av tråkiga kommentarer om att jag inte är klok typ....

• Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?
  • Mineralvatten

jag är allergisk mot gräs så nixpix.

• Anonym (Madelein)
    mamaleona skrev 2013-06-26 16:13:11 följande:
    Med sex barn +kompisar hade jag fått hjärnsläpp om jag haft detta som ett problem förut då dom va yngre o bodde hemma alla, huj....det var då bland dom minsta problemena kan jag lova o jag tror att även du kommer att tycke det en dag (ex när du har flera barn eller det/dom du har är i tonåren). Så - barnfotabarn hör till sommaren o livet o har alltid och kommer alltid att vara välkomna i vårt hem.
    Stackars dina barn om du inte hade någon ordning hemma och alla fick slänga upp skitiga fötter i soffan. Även om det är fler syskon så kan barn känna ett behov av att bo i ett rent och prydligt hem. Bara för att man är många syskon så struntar man inte i sånt. Jag vet för jag är själv yngst bland 8 barn. Det var skönt att flytta hemifrån kan jag säga!
  • Anonym (inte barfota)
    Sebastian72 skrev 2013-06-27 17:19:30 följande:
    Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Och med detta: Gokväll! 

Det blir vad man gör det till, vill man göra det till ett helvete så lyckas man
  • lövet2

Jag har inga problem med att släppa in dem. Är fötterna alltför smutsiga (om de trampat i hundskit eller något), så visar jag dem till duschen där de kan skölja av det värsta.

• Millicent

Lånestrumpor? Billiga foppatofflor för innebruk? En fuktig handduk som du lägger innanför dörren som de torkar av fötterna på? 

Men mest av allt röstar jag för att du tänker på att du bor med ett antal andra individer vars behov och sociala liv måste få ta plats och att det kräver att du kompromissar med en del. Det är jobbigt att bli marginaliserad i sitt hem. Nu kanske det inte är så för dina barn men jag vill ändå ta upp det. Om du fokuserar även på annat på det här sättet så kan det vara ganska jobbigt om man inte är likasinnad. Som att ständigt hålla andan och spänna sig i din närvaro. Alltid vara på sin vakt så att mamma inte blir missnöjd eller nervös av spill, kladd, rörelse, ljud, kompisar osv.  

• vampyria2
    Sebastian72 skrev 2013-06-27 15:13:11 följande:
    Hur orkar du?
    Jag har en son som har astma  så det är ett ont måste Skrikandes
  • byorginalet

hemma hoss oss får barnen gå ut och in barfota så mycket dom vill, glad så länge inte dom bajsar på golvet, som tyvärr händer, förra veckan sket våran 2 åring på bordet hemma hi hi men lite kul var det

• Kookaburra

Ni som tycker det är hemskt med barfotabarn/vuxna - hur känner ni kring händer? Tänker på att händerna är ju oftast rätt smutsiga och fulla med bakterier. Som sprids på saker man tar på, handtag och annat. Fötterna brukar man ju liksom inte "kladda" med (eller hur jag ska uttrycka mig), för golvet äter eller tar man ju sällan på.

För mig är vintersvettiga, bleka och svullna fötter och stinkande strumpor mycket värre än lite "barfotasmuts" som någon drar in från trädgården. Jag tvättar fötterna väldigt ofta på vintern, när man kommer hem efter en lång dag och fötterna varit instängda i kängor hela dagen, så skönt att få dem rena och att sedan få gå barfota. 

Men förstår förstås att alla är olika och att en del har svårt med fötter och smuts, så hade till 100% accepterat att t.ex. inte få gå barfota inne hos någon annan. 

Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?