Inlägg från: anaconda |Visa alla inlägg
  • anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

urs, har precis räknat ut vad ja kommer få ut i grav penning/ föräldrar penning. 412kr om dagen (tar ut 5 dagar/veckandå)  hur fan ska man klara sig på de när man nästan har 200,000kr (innan skatt) i årslön.

rena rama rånet för att skaffa familj och vara lycklig, deprimerande iaf 

BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda
    kucke skrev 2013-11-06 15:59:04 följande:

Förstår vad du menar. Är själv långtidsarbetslös trots högskoleutbildning och har aldrig haft en fast tjänst. Oroar mig också över ekonomin.

Men vi klara det! Allt går och det enda som räknas är att våra små mår bra :)  
    vad kommer du få ut om dagen om du räknar på din inkomst du haft eller ja hur mycket får du i mamma penning?
    MagdalenaZ skrev 2013-11-06 16:01:49 följande:
    Kolla vad du kan få med bostadsbidrag. Det ökar oftast markant när man får barn.
    eftersom vi bor i hus och min sambo tjänar ganska bra (snitt 17-20,000) i månaden så lär vi inte få bostads bidrag alls =(
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-06 16:09:10 följande:
    Jag är oxå lite orolig över mammapenningen. Tjänar 300.000 om året och är sjukt att man jobbar och sliter men får så lite när man sen ska vara hemma.
    Kommer ni ta ut 5 dgr/vecka? Tar man 7 får man väl mer pengar men då tar dagarna slut fortare..
    precis om man tar ut 7 dagar som är max får man ju ut mer i penningen men dagarna försvinner fortare, så jag vill bara ta ut 5 dagar max
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda
    Sopp skrev 2013-11-06 16:25:53 följande:
    Nej du får dagar, inte år - hur du sedan disponerar dessa dagar är till största del upp till dig (men även din arbetsgivare då det finns lite reglement) - Här kan du läsa mer:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

man får 480 dagar sammanlagt i föräldrar dagar oftast delar man på de så man får 240 dagar var, sen hur man fördelar dagarna mellan föräldrarna och hur många dagar man tar ut är upp till mamman/pappan.
    Sopp skrev 2013-11-06 16:30:05 följande:
    Nu tycker ju jag iofs att det absolut inte finns någon anledning att klaga på föräldrarpenningen i sverige - vi er ett av få (kanske det enda?) länder i världen där du kan vara hemma så länge med ditt barn och får ut 75% av din lön. Sedan tycker jag att det är upp till varje par att se till att man har en stabil ekonomi där man kan klara sig på den inkomsten om man väl skaffar barn - Det kan man inte beskylla samhället för (jag vet att jag låter lite hård nu men jag tycker faktiskt att man ska vara tacksam som bor i Sverige där vi har en sådan enorm förmån som vi har)
    självklart har vi de bra med tanke på andra länder, vi kommer klara oss gått och väl med min mans lön plus min penning men de kommer ju kännas från att få ut ca 13-14.000 till att få ut ca 6-8.000
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda
    Nyfniken83 skrev 2013-11-06 23:23:18 följande:

Idag blev jag sjukskriven 50% fram till sista december... Känns faktiskt ganska skönt! Först kändes det jobbigt men efter ett peppande samtal med både bm och min man så inser jag att jag behöver vila. Mitt bråck och min foglossning pallar inte att jobba heltid och ingen tackar mig för att kämpa. Så nu ska jag banne mig vila! Försöker också fylla i ansökan om graviditetspenning. Går sådär! Någon annan som ska ansöka?

Jag väntar bara på papprena från min arbetsgivare, hon skulle skicka dom till mig i nästa vecka! Har vara att skriva om mitt arbete och vad som krävs av mig som personlig assistent (jobbar ensam hos min brukare) jag tänkte gå 3 feb. och har bf 21 mars!
  • anaconda

Magdalena! Jag träffade min man på mötesplatsen för 5 år sen i januari och vi är förlovade, bor i hus, väntar vårt första barn och planerar att gifta oss om ett par år och planerar att leva med varann tills döden skiljer oss åt! Så visst kan man hitta sin rätta på nätet (nu vet jag att du inte menade nåt illa med att träffa nån på nätet, men de kan verkligen bli lyckliga slut) tråkigt att ni glidit ifrån varann! Själv har jag ingen kontakt med min pappa sedan ett år tillbaxs, och ärligt så saknar jag honom inte alls. Hoppas du och din pappa hittar tillbaxs till varann! *kram*

• anaconda

Flowers du kommer bli en 10000000 gånger bättre mamma till ditt eget barn än vad din mamma någonsin varit till dig! Stå på dig, sök proffs prat hjälp och se framåt om några månader kommer du vara lyckligast på hela jorden när du har ditt barn, din skapelse, en blandning mellan dig och din älskade hos dig i din famn!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014