Sopp skrev 2013-11-06 16:25:53 följande:
Nej du får dagar, inte år - hur du sedan disponerar dessa dagar är till största del upp till dig (men även din arbetsgivare då det finns lite reglement) - Här kan du läsa mer:
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...
man får 480 dagar sammanlagt i föräldrar dagar oftast delar man på de så man får 240 dagar var, sen hur man fördelar dagarna mellan föräldrarna och hur många dagar man tar ut är upp till mamman/pappan.
Sopp skrev 2013-11-06 16:30:05 följande:
Nu tycker ju jag iofs att det absolut inte finns någon anledning att klaga på föräldrarpenningen i sverige - vi er ett av få (kanske det enda?) länder i världen där du kan vara hemma så länge med ditt barn och får ut 75% av din lön. Sedan tycker jag att det är upp till varje par att se till att man har en stabil ekonomi där man kan klara sig på den inkomsten om man väl skaffar barn - Det kan man inte beskylla samhället för (jag vet att jag låter lite hård nu men jag tycker faktiskt att man ska vara tacksam som bor i Sverige där vi har en sådan enorm förmån som vi har)
självklart har vi de bra med tanke på andra länder, vi kommer klara oss gått och väl med min mans lön plus min penning men de kommer ju kännas från att få ut ca 13-14.000 till att få ut ca 6-8.000