Inlägg från: anaconda |Visa alla inlägg
  • anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Längtanefterlilladig skrev 2014-01-20 20:51:42 följande:

Står samma på min sida att jag inte har dagar heller. Jag har inte tagit ut en enda dag så det verkar väldigt konstigt. Min kompis gav tipset att ansöka en månad i taget när man ändå betalar räkningar. Då kan man stämma av om man behöver ta ut fler eller mindre dagar nästa månad. Jag ska ansöka nu i veckan & för mars & april. Tänkte testa 4 dagar/veckan. Min man ska fylla i blanketten & överlåta dagar till mig. Sen ska han anmäla att han ska bli pappa & lämna in inkomstuppgift med.
    jag fick till svars av fk att de står att vi inte har dagar kvar att ta ut (eller va de nu står ang dagarna) så kommer de stå så tills barnet fått ett personnummer, men man kan söka fp och så kommer dom godkänna dagarna. 
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-20 21:42:28 följande:
    Vi valde Emmaljunga Mondial duo combi. Dels för att den är stabil & hög för vi själva är långa. Dels för att den vunnit flera "bäst i test". Man kan använda vagnen upp till tre år. Det ingår sittdel då såklart. Själva liggsdelen kan du ta av & den går då att ställa på golvet & vaggar fram & tillbaka. Den har inbyggt solskydd i suffletten,svängbart styre, vi valde sportchassi med teleskopskaft & mycket mer. Du kan läsa mer här: www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_mo...
    vi köpte oxå en mondial DC med sportchassi och jag bara älskar den, kör runt den hemma hela dagarna typ =)  plus att den har varit bäst i test många gånger.
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda

pappan kan inte söka om pappa ledigt föräns han är pappa på pappret som man oftast måste fixa efter barnets födelse. dock kan han gå in och söka sina 10dagar man får efter förlossningen. hel djungel de där med fk och ja börjar få lite bukt på de nu efter mååååånga samtal till fk och idag ringde en handläggare upp mig s ja fick extra bra hjälp

BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda
    Zobeideh skrev 2014-01-20 21:59:26 följande:
    Så dessa 10 dagar ska han ansöka om nu? När säger ex jag till att jag ska ha hans dagar?
    nej de kan han inte söka nu de görs i efterhand då man inte vet när barnet kommer. ang om han ska överföra sina dagar till dig vet ja inget om då vi tänker dela upp våra dagar lika mycket.

jag har planerat hemma bara om våra 30 gemensama dagar och vi kommer vara hemma väldigt mycket från maj till 2 januari 2015. 
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda
    Emelie e skrev 2014-01-21 10:38:18 följande:
    Jag har fattat det som att pappan ansöker om de dagarna när barnet är fött, då man annars inte vet. Däremot kan man ju i förhand skriva på papperena som visar att man är pappa till barnet. Har ni gjort det eller väntar ni?
    Enligt familjerätten för Sigtuna, Upplands Väsby, Sollentuna (som är samma ställe för kommunerna) så rekommendera dom att komma och skriva papper om faderskapet efter barnet föds då de är lättare att skriva papper med ett person nummer på barnet annars måste man åka flera gånger helt i onödan enligt dom så vi kommer ringa familjerätten mör vi kommit hem från bb och boka tid för att fast ställa faderskapet! Fk säger att man kan lägga in 10 dagarna i efterhand, dom 10 dagarna kan man välja att ta ut någon gång under barnets första 60 dagar, så pappan måste inte vara hemma 10 första dagarna men oftast väljer man att göra så!
  • anaconda

Konstigt att de inte är samma överallt! Men vi gör som dom sa!

Jobbigt med massa olika information samma sak från bm, fk o olika myndigheter man blir så less bara på allt!

• anaconda

får jag fråga varför era män tänker ge er (nästan) alla dagarna av ledigheten, är bara nyfiken

BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda
    Emelie e skrev 2014-01-21 21:27:21 följande:
    Har en fråga som är lite pinsam:P tror jag fått svamp i underlivet, det kliar jättemycket o är rött..köpte canesten då jag läste att det var bra för gravida..men nu läser jag att krämen ska undvikas.. vet ni något om det? eller om ni haft såna besvär?
    jag får alltid svamp och klåda när jag äter pencelin och ett husmors tips är att du köper naturell fil eller yoghurt och tar fram den ett par timmar innan säng gående, badda in underlivet med filen/yoghurten ordentligt och sätt på dig en natt binda, när du vaknar är de röda och klådan borta, svampen försvinner oxå.

funkar alltid på mig och jag har aldrig lagt ut massa dyra pengar på olika medel från apoteket.,
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda

Så jävla skönt (ursäkta mig) fk ringde imorse och gav mig ett otroligt bra beslut om SGI, dagen kan inte börja bättre och de har fallit en stor sten från mina axlar nu! Har varit så orolig som vissa här vet, äntligen kan jag slappna av och börja planera framtiden!

Ska även till bm idag vid 12 för kontroll!

• anaconda

Jag håller med dig Mia! Min man tjänar bra mycket mer än mig men han säger att pengar inte spelar roll utan vill ha alla sina dagar själv och spendera tid med sitt barn! Plus att man får jämställdhets bonus vilket är ganska mycket i sig om pappan tar ut ledigt!

Så så har vi tänkt iaf! Sen har vi 30 Dubbeldagar jag redan planerat hur vi ska fördela under året så min man kan vara hemma mycket!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014