• Worky

Varför vill ni ha barn?

Jag är en tjej som närmar mig 30 och kan inte föstå denna hysteri att skaffa barn. Hur kan man vilja ge upp sitt liv för att ta hand om någon annan. Varför vill man förstöra sin kropp och få fula bristningar och hängbröst? Min sambo vill ha barn någon gång i sitt liv men jag känner inte alls för det. Jag gillar inte barn helt enkelt.

Alla som skaffar barn säger att de älskar sina barn mest i hela världen, är det inte meningen att man ska älska sin partner mest i hela världen. Jag vill inte komma i andra hand för min sambo.
    Jag vet att det låter helt sjuk men jag känner verkligen så här. Jag blir störd när folk tar med sina ungar till jobbet och sedan förväntas man gulla och prata med dem.

Tänk om jag känner så här i resten av mitt liv och min sambo lämnar mig för att han vill ha barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 10:48:52:
    Tack alla ni för era svar! Det är så intressant att höra vad alla har att säga i denna fråga. Någon undrade varför jag valde just detta forum för min fundering, men här är de flesta föräldrar och det är ju deras åsikter jag vill höra. Det var skönt att höra att fler inte vill ha barn.

Många har också sagt att jag måste vara ärlig med min sambo, det har jag varit från dag 1. Vi pratade om detta igår och han tycker att det är onödigt att göra detta till ett problem när det inte är aktuellt än. Han vill inte ha barn nu. Men frågan är vad som är starkast i längden, vår kärlek eller hans önskan om barn?

Angående "förfulning" av kroppen hos kvinnor fått barn står jag för att jag är ytlig. Jag sliter varje dag för att ha en snygg kropp, och skulle inte klara det förfall som en gravidet och en förlossning ger.

Jag har ett välbetalt jobb med fast anställning och en underbar kille, vi är förlovade och ska gifta oss, men skulle jag bli gravid skulle jag aldrig välja att behålla det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:02:07:
    Det här med kroppen kan jag hålla med om att är ett egoistiskt argument, men jag står för det. Jag mår dåligt om jag inte är form.

Sen tycker jag det är grymt orättvist att killen inte lider av någon åkomma i en graviditet el barnafödande. Inte tvingas vara hemma från jobbet, foglossningar och allt vad det är. Detta är inget man kan påverka men det är ändå orättvist!

Som jag skrev förut, grymt kul att så många kommer med åsikter. Det får mig att tänka till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:06:07:
    En grej till. Hur kan ni tycka att kärleken i ert liv ska vara ett barn, jag kan bara inte förstå det. Jag älskar min kille så otroligt mycket och han mig. Tanken på att jag skulle komma i andra hand för honom efter ett barn gör mig sorgsen och rädd.

• Svar på tråden Varför vill ni ha barn?
  • Linda1976

Självklart ska man inte skaffa barn bara för att det hör till "normen"...

• MimmiLina

Nej, det är inte SÄKERT att kroppen blir förändrad, men risken finns ju definitivt där.

Och om TS inte vill ta den risken så är det upp till henne. Alla har vi olika prioriteringar.

• MimmiLina

Korpan - Om man inte vill ha barn så gäller det att bunkra upp REJÄLT med argument, för den pressen som frivilligt barnlösa får från andra kvinnor är inte mild... Tyvärr.

• skriva

Ja vad man prioriterar och vad man baserar det på är helt upp till en själv. Och det kan ändras med åldern eller erfarenhet.

• skriva

MimmiLina: Det har du rätt i. jag var ju barnlös till 36 och folk kunde ibland inte förstå att jag inte ens tyckte de kändes viktigt att svara på varför jag inte hade barn. Men jag hade inget svar, det var ju inget problem för mig att inte jag hade barn. Det evrkade mer vara ett problem för DEM.

• Korpan

MimmiLina,
    själv brukar jag bara använda mig av ett enda argument, för tyvärr finns det folk som inte vet när det är dags att sluta fråga. Det argumentet är "vad tjänar jag på att skaffa en sån?" Då brukar dom inte tjata mer.

• Gustie

Det är en ganska tuff situation idag som kvinna att inte vilja ha barn, det känns som om samhället nästan väntar sig att man ska ha barn, annars är man inte riktigt "normal".

Jag tycker inte man ska försöka få barn om man inte vill det själv, det är ju totalt fel mot barnet.

Sen är det klart att det låter lite ytligt att inte vilja förstöra kroppen, för om du verkligen hade velat ha barn så hade det ju inte spelat någon roll

Själv blir jag 34 år i år, och först nu när vi börjat försöka bli gravida känner jag en längtan efter barn.
    Så vem vet hur du känner när du är 34 år?

Gör det som är rätt för dig i alla fall!

• MBP

Fast kroppargumentet är nästan lite kul. Jag ser i stort sett likadan ut som innan, trots låååång amning. Jag säger bara: gravitationen hinner upp oss alla, med eller utan barn.

Sedan h¨åller jag personligen inte med att det är meningen att ens partner skall vara den viktigaste för en. Klart det är ens barn som är viktigast. Jag kan säga så här: Jag skulle bli skitsur om min man priorieterade mig över vårt barn och jag vet att han skulle bli detsamma.

Man måste inte försvara sina val. Oavsett om man vill ha barn eller ej.

• MimmiLina

skriva -

Precis! Det är inget problem för oss frivilligt barnlösa, men för andra kvinnor är det oerhört provocerande. Märkligt.

• MimmiLina

Korpan - Haha "en sån"! Det måste jag börja säga.

Svar på tråden Varför vill ni ha barn?