• Worky

Varför vill ni ha barn?

Jag är en tjej som närmar mig 30 och kan inte föstå denna hysteri att skaffa barn. Hur kan man vilja ge upp sitt liv för att ta hand om någon annan. Varför vill man förstöra sin kropp och få fula bristningar och hängbröst? Min sambo vill ha barn någon gång i sitt liv men jag känner inte alls för det. Jag gillar inte barn helt enkelt.

Alla som skaffar barn säger att de älskar sina barn mest i hela världen, är det inte meningen att man ska älska sin partner mest i hela världen. Jag vill inte komma i andra hand för min sambo.
    Jag vet att det låter helt sjuk men jag känner verkligen så här. Jag blir störd när folk tar med sina ungar till jobbet och sedan förväntas man gulla och prata med dem.

Tänk om jag känner så här i resten av mitt liv och min sambo lämnar mig för att han vill ha barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 10:48:52:
    Tack alla ni för era svar! Det är så intressant att höra vad alla har att säga i denna fråga. Någon undrade varför jag valde just detta forum för min fundering, men här är de flesta föräldrar och det är ju deras åsikter jag vill höra. Det var skönt att höra att fler inte vill ha barn.

Många har också sagt att jag måste vara ärlig med min sambo, det har jag varit från dag 1. Vi pratade om detta igår och han tycker att det är onödigt att göra detta till ett problem när det inte är aktuellt än. Han vill inte ha barn nu. Men frågan är vad som är starkast i längden, vår kärlek eller hans önskan om barn?

Angående "förfulning" av kroppen hos kvinnor fått barn står jag för att jag är ytlig. Jag sliter varje dag för att ha en snygg kropp, och skulle inte klara det förfall som en gravidet och en förlossning ger.

Jag har ett välbetalt jobb med fast anställning och en underbar kille, vi är förlovade och ska gifta oss, men skulle jag bli gravid skulle jag aldrig välja att behålla det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:02:07:
    Det här med kroppen kan jag hålla med om att är ett egoistiskt argument, men jag står för det. Jag mår dåligt om jag inte är form.

Sen tycker jag det är grymt orättvist att killen inte lider av någon åkomma i en graviditet el barnafödande. Inte tvingas vara hemma från jobbet, foglossningar och allt vad det är. Detta är inget man kan påverka men det är ändå orättvist!

Som jag skrev förut, grymt kul att så många kommer med åsikter. Det får mig att tänka till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:06:07:
    En grej till. Hur kan ni tycka att kärleken i ert liv ska vara ett barn, jag kan bara inte förstå det. Jag älskar min kille så otroligt mycket och han mig. Tanken på att jag skulle komma i andra hand för honom efter ett barn gör mig sorgsen och rädd.

• Svar på tråden Varför vill ni ha barn?
  • Indianica

Worky: Jo, det stämmer att många par inte klarar att hålla ihop med barn...knepigt, hur man än gör riskerar man att bli lämnad eller hur! Jag tror förhållandet gärna ska vara "starkt" i grunden då man får barn, för då blir man arbetsteam, snarare än kärleksteam bara då kan barnen stärka, snarare än splittra.

Vårt se*xliv har aldrig varit *rodnar* mer aktivt än under gravidteterna tror jag
    Dock väntade vi en månad efter förlossningen, de flesta väntar typ 8-9 veckor iaf
    Jag såg ut som sprängsfylld Dolly Parton som nybliven mamma vilket uppskattades av maken så s*xlivet var aktivt även senare, vi fick barn med ett års mellanrum

S'xlivet är nog svårare med större barn, runt 3-4 år och uppåt, verkar det som. iaf för oss....himla tur att Bolibompa finns

Jag tror att många med barn VILL prata om annat iaf med dem som inte har barn, men...ja, det är lätt att folk börjar fråga om barnen åsså är man där igen...men jag är en sådan som försöker hålla tyst om barnen, men visst blir man förändrad som förälder. Till det "bättre" vill jag påstå....att inte bara prata och bry sig om sig själv...utan att sätta någon annan först, det gör att man "mognar" tror jag...oftast iaf

På det hela har jag och "gubben" definitivt kommit varandra närmare. Men risken finns alltid, oavsett hur man lever, att man utvecklas åt olika håll.

• Leeloo

Allt blir till det man gör det. Är du fullt inställd på att sexlivet ska funka perfekt under och efter och att ni minsann ska ta er igenom barnets första år galant så har du ju iaf kommit en bit på vägen. Jag tror att mycket har med inställningen att göra. Inte allt, men mycket. Kan ni tåla att det kanske blir lite slitningar i början och acceptera det utan vidare, så kanske ni kommer ur det första året ännu starkare i ert förhållande.
    Vad vet jag. Jag tror att man har mer att påverka än man tror. Man är ju 2 om att gå in i det här, och då får man jobba som ett team, helt enkelt.

• Worky

Linda 1976: Härligt att höra! Den föreställningen har jag också. Att man bli någon annan, en trist och vuxen person som bara pratar om sitt barn.

Sen jag skrev mitt första inlägg här på FL har jag verkligen tänkt igenom saker på ett annat sätt, ett nytt perspektiv. Man har så mkt att lära av andra..

• Linda1976

Worky: Ja, man ibillar sig mycket! Jag är _exakt_ som innan, men med lite andra prioriteringar. Jag älskar att prata i telefon om min bästis senaste ragg, kolla på såpor, shoppa dyrt smink, laga mat och sova länge. Maken och jag tar en sovmorgon var på helgen. Allt blir vad man gör det till. Jag sa redan när jag blev gravid, att jag _inte_ skulle sunka till mig!

• Worky

Indianica: Ja det finns aldrig några garantier för att kärleken håller för evigt. Skönt att ert sexliv funkar bra och att ni är ett starkt team:o)

Jag undrar vart alla vanföreställningar om barn och graviditet kommer ifrån, jag måste ha tagit till mig precis allt negativt man kan hitta om just det.

Jag har faktiskt aldig hört någon ångrat att de skaffat barn,, fast om man skulle göra det, frågan är om man skulle våga säga det. Det är tabu..

• Linda1976

Jo, jag tror att det finns de som ångrar sig, men de skulle väl hellre dö än erkänna.

• shelale

Men kan du tänka såhär...
    Att du har ett underbart liv (vet jag ju iofs inte om du har men jag tar det som ett exempel) och gör det du tycker om mår bra får känna av livets härligheter och så.. det har du dina föräldrar att tacka för för hade de inte velat ha barn så hade du inte funnits till.. skulle du inte vilja att någon upplevde livet genom dig och också få ett underbart liv?

• MimmiLina

"Jag kan ibland uppleva att många föräldrar förvinner från sitt ursprunliga jag, de blir bara en mamma eller en pappa. De pratar BARA om sina barn.. förstår ni vad trist det är att höra på? "
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------

DET håller jag verkligen med om. Det blir nästan galet. Vissa tror att hela världen är intresserade av hur mycket det senaste lasset i blöjan vägde liksom. Har mycket svårt att umgås med folk med barn, just därför att dom är så oerhört centrerade kring sina barn, och tror att dessa barn betyder lika mycket för alla andra som det gör för dom.

• sukkubus

Jag hade oförändrat sexliv i största delen av graviditeten och lite mindre fram till nu, de första månaderna.
    Jag var också rädd att bli en annan person förut. Men såg på min syster, som är väldigt lik mig, att man är samma fast mer.
    Lite ändrade prioriteringar men förgyllt liv.

• Aunt Molly

Tja, att man pratar mycket om sina barn är inte så konstigt! De är ens stora kärlek och av det hjärtat är fullt talar munnen! De flesta som är nykära håller på likadant; antingen det är en ny kille eller en bebis! Det tillhör ju en ny fas i livet att bli förälder, så det klart man kan komma i ofas med vänner som inte har barn. Många föräldrar tycker ju deras gamla vänner blir ointressanta att umgås med när de fortfarande bara vill prata om mode, party eller liknande. Man får söka sig till likasinnade!

Det ÄR svårt att inse att andra inte har samma intresse som en själv! Bara tjatet i denna tråd om hur kroppen förändras av en graviditet tycker jag är vansinnigt tråkigt och ointressant att höra på! Det är mycket roligare att diskutera bajsblöjor

Svar på tråden Varför vill ni ha barn?