• Worky

Varför vill ni ha barn?

Jag är en tjej som närmar mig 30 och kan inte föstå denna hysteri att skaffa barn. Hur kan man vilja ge upp sitt liv för att ta hand om någon annan. Varför vill man förstöra sin kropp och få fula bristningar och hängbröst? Min sambo vill ha barn någon gång i sitt liv men jag känner inte alls för det. Jag gillar inte barn helt enkelt.

Alla som skaffar barn säger att de älskar sina barn mest i hela världen, är det inte meningen att man ska älska sin partner mest i hela världen. Jag vill inte komma i andra hand för min sambo.
    Jag vet att det låter helt sjuk men jag känner verkligen så här. Jag blir störd när folk tar med sina ungar till jobbet och sedan förväntas man gulla och prata med dem.

Tänk om jag känner så här i resten av mitt liv och min sambo lämnar mig för att han vill ha barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 10:48:52:
    Tack alla ni för era svar! Det är så intressant att höra vad alla har att säga i denna fråga. Någon undrade varför jag valde just detta forum för min fundering, men här är de flesta föräldrar och det är ju deras åsikter jag vill höra. Det var skönt att höra att fler inte vill ha barn.

Många har också sagt att jag måste vara ärlig med min sambo, det har jag varit från dag 1. Vi pratade om detta igår och han tycker att det är onödigt att göra detta till ett problem när det inte är aktuellt än. Han vill inte ha barn nu. Men frågan är vad som är starkast i längden, vår kärlek eller hans önskan om barn?

Angående "förfulning" av kroppen hos kvinnor fått barn står jag för att jag är ytlig. Jag sliter varje dag för att ha en snygg kropp, och skulle inte klara det förfall som en gravidet och en förlossning ger.

Jag har ett välbetalt jobb med fast anställning och en underbar kille, vi är förlovade och ska gifta oss, men skulle jag bli gravid skulle jag aldrig välja att behålla det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:02:07:
    Det här med kroppen kan jag hålla med om att är ett egoistiskt argument, men jag står för det. Jag mår dåligt om jag inte är form.

Sen tycker jag det är grymt orättvist att killen inte lider av någon åkomma i en graviditet el barnafödande. Inte tvingas vara hemma från jobbet, foglossningar och allt vad det är. Detta är inget man kan påverka men det är ändå orättvist!

Som jag skrev förut, grymt kul att så många kommer med åsikter. Det får mig att tänka till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:06:07:
    En grej till. Hur kan ni tycka att kärleken i ert liv ska vara ett barn, jag kan bara inte förstå det. Jag älskar min kille så otroligt mycket och han mig. Tanken på att jag skulle komma i andra hand för honom efter ett barn gör mig sorgsen och rädd.

• Svar på tråden Varför vill ni ha barn?
  • Tygtiiger

Aunt Molly: bra skrivet på alla sätt

Apropå kärleken: när man får ett barn får man också ett paket kärlek med på köpet, känslor som bara är till för det barnet och som inte inkräktar på den kärlek man känner för andra människor.

• smurfisar

ja du varför skaffa barn och förstöra min kropp. Jag känner inte så vad gör lite bristningar på magen Thomas kallar detr för mamma ärr. Häng bröst har jag sluppit. Älskar mina barn och Thomas överallt annat lika mycket. Jag fick reda på när jag var 16 att jag inte skulle kunna få barn, och givetvis så öppnades alla mina mammasinnen och det ända jag ville var att få barn. När jag träffat Thomas och det sedan viade sig att jag hade en skrutt i magen var jag såååååååå lycklig. Kan inte förkalar med ord hur det var.

Men vist har man rätt att känna att man faktiskt inte vill ha barn. Är varje kvinnas rätt att bestämma själv om hon vill skaffa barn.

Kram på dig TS

• Indianica

Du har inte tänkt på att

1. Kroppen blir ofta faktiskt inte så mkt "fulare" av graviditeten. Man kan tom få större bröst och mer "kvinnliga" former överhuvudtaget och titta på Madonna t ex. Börjar man träna efter ett tag kan man i princip se ut som innan. Dessutom blir man ofta säkrare i sig själv. lyckligare av allt gos och därmed "attraktivare" om det nu är ett mål att uppnå livet Dessutom brukar män påstå att gravida kvinnor är de vackraste som finns, så i nästan 10 månader är man världens miss universum för många

2. Kroppen förfaller faktiskt oavsett om man får barn eller inte. När du är 40 eller tidigare beroende på arv och leverne kommer du också vara rätt rynkig för dina celler skrumpnar också ihop och din hud tappar elasticitet här och där, brösten trillar ner en våning eller två, dina ådror blir trängre och kan börja korva som åderbråck på dina spiror, bristningar är genetiskt och kommer när de vill och håret förlorar pigment och blir grått och sprött. Tror du verkligen du kommer se ut som en Barbie när du är 50 pga att du är barnlös..? Nix, då kommer du sitta där barnlös och inte särskilt "vacker" med dina idag mått mätt och då kan man fråga sig om det var värt det..?

Jag tycker personligen att ge liv, att känna livet växa inom en, att få kittla sitt ofödda barn under tårna och sedan hjälpa det ut i världen är en upplevelse som jag glatt "offrar" några bristningar här och där för och foglossningen finns det ju smärtstillande för och i värsta fall får man väl rulla runt i rullstol då, värre saker kan väl hända, de är inte t ex cancer vi talar om, utan ben som mjukas upp lite.

Att få se någon man delar sitt kött och blod med växa upp är ju en förmån, inte straff. Så har nog dina föräldrar tänkt om dig också tror du inte?

Min kärlek räcker både till man och barn, men det är olika kärlek. Men mannen passionerad kärlek, till barnen,föräldra-barnkärlek. Vår kärlek = våra barn.

• MimmiLina

Ähum, ett litet tillägg: Madonna är duktigt skönhetsopererad.

Det är knappast naturlig skönhet som kommer sig av barnafödande.

• Linda1976

Det vet vi inget om!!! Bortsett fr Botox då, men man föder ju inte barn med pannan.

• Mademoiselle

Linda,
    men varifrån kommer barnen da??

sorry, kunde inte lata bli!

• MimmiLina

Tror inte det bara är yoga som byggt den kroppen. Men men...

*ähum*

• Axels och Annies mamma

Ang kroppen så var jag i bra form innan graviditeten och kroppen ser precis likadan ut nu efetr ett barn, möjligtvis har brösten blivit lite mindre efter att jag slutade att amma, jag började träna igen 6mån efter förlossningen och har nu tränat som vanligt i 6mån och ser precis ut som vanligt.

Min sambo och blivande man är fortfarande min stora kärlek i livet, jag älskar vår son Axel på ett helt annat sätt. Jag kan inte säga att jag har gått miste om nåt efter det att vi fått barn snarare fått så otroligt mycket mer som jag aldrig kunde föreställa mig innan.

Jag är också välutbildad och har ett bra jobb, det har min sambo också och jag sa redan från början att jag inte tänkte ge upp mitt jobb, så jag var hemma i 6mån det kändes bra och jag hade kontakt med jobbet och arbetskamraterna. När Axel var 6mån började jag arbeta 50 % och min sambo gick ner på 50%. Så vi delar, det funkar bra. Vi pusslar med våra arbetsdagar så att det skall passa möten, tjänsteresor etc. Båda tycker att det är jätteskoj att vara hemma de dagarna vi är hemma och att få arbeta de dagarna man går till jobbet.

• Worky

MimmiLina: Hehe det tror inte jag heller. Ingen normal kvinna på 50 år ser ut som Madonna utan att tagit någon typ av doping el andra hjälpmedel som operationer. Allt handlar egentligen om hur mycket pengar du har att spendera på kroppen.

Har jag fel?

• MimmiLina

Worky - Ja, precis. Pengar kan lösa många "problem".

Svar på tråden Varför vill ni ha barn?