• Anonym (Bonusspar)

Sparkonto till bonusbarn?

Tänkte börja spara till mina barn men hur ska jag tänka när det gäller bonusbarn? Svårt att spara en del av barnbidraget så jag och pappan får ta av andra pengar till barnens sparande men ska jag bidra med pengar till mitt bonusbarns sparkonto?

Hur gör ni andra, sparar ni även pengar till era bonusbarn?

• Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?
  • Anonym (men)
    Anonym (L) skrev 2013-07-23 22:49:37 följande:
    Självklart behövs det oftast mer än ett sparkonto, men det handlar till mesta
    dels om styvmödrar som faktiskt anser att de gemensamma barnen är
    viktigare än dem ifrån det tidigare förhållandet.

Pappa är väl pappa till alla barnen inte bara dem gemensamma och
    har då dem delad ekonomi ser jag det som självklart att alla barn
    ska få ett sparkonto, alla barn ska få följa med på semestrar,
    alla barn ska få den kärlek och uppskattning dem är värda
    just för att dem är barn. 
    Men det är väl fullt normalt att ens biologiska barn är viktigare för en än någon annans barn? 

Jag håller dock med dig om att det inte ska göras skillnad på hur mycket grejer de får, vilka som får följa med på resor osv.  
  • Dragonball

Oj, alla menar du? Klart att man älskar sina egna barn på ett annat sätt. Älskar inte ens mina kusinbarn, syskonbarn och egna syskon lika mycket som mina egna barn. Varför skulle man älska barn man inte ens är släkt med lika mycket? Bra att du går i terapi. Du verkar behöva det.
  • Anonym (L)

Det jag diskuterar är ju om familjerna har gemensam ekonomi.

Som jag och min sambo, vi har gemensam ekonomi och vi sparar till
    hans son 300 kr varje månad.
    Får vi ett gemensamt barn kommer jag varken spara mer eller mindre
    till mitt biologiska barn. Då jag anser att det är två syskon som ska
    ha samma rätt från sin pappa vem som än är mamma till barnet.  

• Fanny b

Vid delad ekonomi så tycker jag inte bonusföräldrar behöver spara till sina bonusbarn,. Det är då barnets föräldrar som får bestämma om barnet ska få ett sparkonto eller ej.
  • Anonym (L)

Jag kan förstå att man älska sina barn mer absolut, men jag förstår
    inte att man i en familj anser att vissa barn är viktigare än andra barn
    bara för man inte fött dem själva när man är i en familj. 
    Jag skulle aldrig i en familj kunna se skillnad på mitt och ditt, då är man inte en familj. 

• Anonym (L)
    Fanny b skrev 2013-07-23 22:57:50 följande:

Vid delad ekonomi så tycker jag inte bonusföräldrar behöver spara till sina bonusbarn,. Det är då barnets föräldrar som får bestämma om barnet ska få ett sparkonto eller ej.
    Vid delad ekonomi är det oftast en helt annan grej självklart och det kan jag hålla med om.
  • Anonym (men)
    Anonym (L) skrev 2013-07-23 23:00:16 följande:
    Jag skulle aldrig i en familj kunna se skillnad på mitt och ditt, då är man inte en familj. 
    Men... Jag älskar mina barn, alltså är de också självklart viktigare för mig än vad bonusen (som jag tycker om men inte älskar) är. 

Jag har full respekt och förståelse för att min sambo tycker att alla hans barn är lika viktiga.  
  • Fanny b
    Anonym (L) skrev 2013-07-23 23:00:16 följande:

Fast i ts fall så tycker jag det är en ekonomisk fråga, inte känslomässig. Om ts har enskild ekonomi så har hon ingen orsak att spara till sina bonusbarn, på samma sätt som hennes bonusbarns mamma inte sparar till hennes barn. I en styvfamilj så tror jag föräldrarna generellt anser att deras egna och eventuella gemensamma barn är viktigare än bonusbarnen men detta ska inte märkas i behandlingen av barnen.
  • Anonym (ej)
    Anonym (L) skrev 2013-07-23 22:41:39 följande:
    Ja, det var ju ett mycket trevligt och moget svar du, jag går i terapi och detta på grund av delvis ett särbehandlande som barn, ett vanligt fenomen kan jag berätta. Det verkar inte som du då
    läst en gnutta barnpsykologi. Någon som man kanske bör ha ganska bra koll på om det är så
    att man har barn. Nej behöver man inte vara en medelpunkt nej, men man ska väl för fan få ha 
    rätten att bli behandlad precis som sina syskon? 
    Om du skaffar en kille som har barn och ni får även gemensamma barn så är väl dem barnen 
    i det tidigare förhållandet lika mycket hans barn som era gemensamma? 
    Eller du kanske anser att du har rätten att avsäga dem barnen som hans barn? 
    Verkar inte bättre iallafall.

Det jag menar är att man som barn kan känna sig väldigt dålig när föräldrar ser skillnad på barn och barn.  
    Hur skulle du känna om det var dina barn som var bonusbarn och dem blev negativt särbehandlade?
    Tror inte du skulle vara så värst överlycklig gällande den situationen.

Har du styvbarn tycker jag verkligen synd om dem om du har en så kass syn på barn i allmänhet förutom dina egna.

Ta av dig offerkoftan och inse verkligheten. Två barn med delvis olika föräldrar, släkt och gener, kommer aldrig någonsin att ha samma förutsättningar.

Här har vi det tvärt om, våra gemensamma kommer troligen aldrig att komma upp i samma standard som de tidigare barnen. Deras mamma är framgångsrik inom sitt område och pappan tjänade bra när dom bodde ihop. 
    Senare så ha pappan varit arbetslös i omgångar och jag tjänar ungefär medellön. Tidsmässigt så har han haft mer tid att lägga på våra barn, och på de andra så hade han mer pengar att lägga. Totalt olika förutsättningar mao. 
    Men visst, våra och hans tidigare kan säkert hitta anledningar och orättvisor att gräma sig över. 
  • Anonym (bonus)
    Anonym (L) skrev 2013-07-23 22:42:18 följande:
    Du låter som en mycket sund människa. :)

Haha hmm tackar... tycker jag handlar efter vanligt folkvett Skulle det varit mina barn hade jag velat att min sambo tog dem till sig som sina egna... speciellt så då den andra parten är så frånvarande argumentet att barnet redan har två föräldrar funkar ju bara om föräldrarna har en fungerande relation och kan samarbeta för barnets bästa... annars så är det ju faktiskt som att det inte ens har två föräldrar utan två icke funktionella föräldrar blir snarare som en halv förälder än två......
Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?