• Anonym (Bonusspar)

Sparkonto till bonusbarn?

Tänkte börja spara till mina barn men hur ska jag tänka när det gäller bonusbarn? Svårt att spara en del av barnbidraget så jag och pappan får ta av andra pengar till barnens sparande men ska jag bidra med pengar till mitt bonusbarns sparkonto?

Hur gör ni andra, sparar ni även pengar till era bonusbarn?

• Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?
  • Anonym (Em)

Vi har ju gemensam ekonomi. Hans pengar är mina pengar. Varför jag känner vid en seperation skulle hans del av familjen (alltså hans två barn) ha ett sparkonto med dubbelt så mycket som mitt barn.

• Anonym (H)
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 11:09:53 följande:

Vi har ju gemensam ekonomi. Hans pengar är mina pengar. Varför jag känner vid en seperation skulle hans del av familjen (alltså hans två barn) ha ett sparkonto med dubbelt så mycket som mitt barn.

Separation eller inte, med din modell kommer ditt barn ha dubbelt så mycket pengar som hans barn (var för sig). Det är väl inte rättvist?

Finns det något annat sätt du kan gardera dig för potentiella orättvisor vid separation?
  • lostandfound
    Anonym (L) skrev 2013-07-23 22:49:37 följande:

Självklart behövs det oftast mer än ett sparkonto, men det handlar till mesta

dels om styvmödrar som faktiskt anser att de gemensamma barnen är

viktigare än dem ifrån det tidigare förhållandet.

Pappa är väl pappa till alla barnen inte bara dem gemensamma och

har då dem delad ekonomi ser jag det som självklart att alla barn

ska få ett sparkonto, alla barn ska få följa med på semestrar,

alla barn ska få den kärlek och uppskattning dem är värda

just för att dem är barn. 

Du glömmer en viktig aspekt. De flesta bonusbarn har två föräldrar och bor varannan vecka hos vardera. Låt oss ponera att det finns ett - bonus och ett biologisk barn i en bonusfamilj. Bonusbarnet har två biologiska föräldrar som ansvarar för sparandet, bara att de lever i olika hushåll. Om bonusmamman också skall spara till bonusbarnet kommer det barnet att ha tre vuxna som sparar pengar för den, vilket kommer att resultera i att det biologiska barnet endast har två vuxna som sparar till den - dennes biologiska föräldrar. Således kommer det biologiska barnet ha mindre sparpengar än bonusbarnet.

Och angående resor - om bonusbarnets ena förälder åker iväg på en semester när den är hos sin andra förälder bör det biologiska barnet kunna få åka själv med sina biologiska föräldrar, annars kommer bonusbarnet att få fler semestrar än biobarnet.
  • Anonym (H)
    lostandfound skrev 2020-05-13 12:22:14 följande:

Du glömmer en viktig aspekt. De flesta bonusbarn har två föräldrar och bor varannan vecka hos vardera. Låt oss ponera att det finns ett - bonus och ett biologisk barn i en bonusfamilj. Bonusbarnet har två biologiska föräldrar som ansvarar för sparandet, bara att de lever i olika hushåll. Om bonusmamman också skall spara till bonusbarnet kommer det barnet att ha tre vuxna som sparar pengar för den, vilket kommer att resultera i att det biologiska barnet endast har två vuxna som sparar till den - dennes biologiska föräldrar. Således kommer det biologiska barnet ha mindre sparpengar än bonusbarnet.

Och angående resor - om bonusbarnets ena förälder åker iväg på en semester när den är hos sin andra förälder bör det biologiska barnet kunna få åka själv med sina biologiska föräldrar, annars kommer bonusbarnet att få fler semestrar än biobarnet.

Jag håller verkligen med. Barn har 2 bioföräldrar.

Om de är rika eller fattig är livets lotteri.

Inlägget du citerade är 6 år gammalt dessvärre :)
  • Anonym (Eget ansvar)

Det är förälderns eget ansvar att spara. Mitt ex sparade enbart åt bonusen och jag sparade åt våra gemensamma. Orättvist, ja. Brydde han sig? Nej. Bonus fick allt denne pekade på medan våra gemensamma enbart fick saker jag köpte. Särbehandlingen syntes även i vardagen och nu sitter han och funderar på varför jag lämnade. Min nya sparar också till sina barn och jag till mina. Här finns dock inga problem i bonuskonstellationen utan var och en ansvarar för sina barn, så som det bör vara

Spara till dina barn och låt din partner ta hand om sparandet till sina barn.

• Fiskfejs

Tycker att det är helt galet att dela upp barnen när man ska föreställa en familj.

Med min man har det aldrig varit på tal om att barnen ska behandlas olika, eller att olika regler/villkor/ förutsättningar gäller för dem. När vårt gemensamma barn kom hade jag ännu inte kunnat starta ett sparande till mitt barn sen tidigare pga många års studier, men min man startade ett varsitt konto till bägge barnen med stående summa varje månad + förde över pengar för de månader som mitt barn sedan tidigare "missat". Trots att barnet även bor 50% hos sin biologiska pappa. Vi har valt att vara en familj och behandlar varandra därefter.

Sedan kan jag förstå att det ser annorlunda ut, speciellt där barnen är äldre när bonusföräldern äntrar bilden. Det känns som att det blir klurigare då.

• Brumma
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 11:09:53 följande:

Varje barn har lika mycket - varför skulle hans barn vara värda en mindre summa på sparkontot?

Jag vet ju inte om jag uppfattar dig rätt här, men det låter som om det mest är ham som försörjer er familj? Om det är hans pengar som får till sparande vore det ju ännu mer självklart att han sparar minst lika mkt till sina barn som till ditt. Om inte, så sluta spara gemensamt och spara det du vill..
  • Censur

Vi sparar 100 kr var per barn, har 2 var sedan tidigare. Sambon har hand om konton till sina barn själv och vi tar av ett gemensamt konto där våra räkningar kommer in.

• Anonym (K)

Absolut inte. Jag sparar till mina barn, skulle aldrig komma på tanken att spara till hans barn. Det barnet har sin egen uppsättning föräldrar och släktingar som ger pengar och presenter, hur de gör med sparande är upp till dom.

• Ess
    Anonym (K) skrev 2020-05-13 21:13:31 följande:

Absolut inte. Jag sparar till mina barn, skulle aldrig komma på tanken att spara till hans barn. Det barnet har sin egen uppsättning föräldrar och släktingar som ger pengar och presenter, hur de gör med sparande är upp till dom.

+1
Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?