• Anonym (Bonusspar)

Sparkonto till bonusbarn?

Tänkte börja spara till mina barn men hur ska jag tänka när det gäller bonusbarn? Svårt att spara en del av barnbidraget så jag och pappan får ta av andra pengar till barnens sparande men ska jag bidra med pengar till mitt bonusbarns sparkonto?

Hur gör ni andra, sparar ni även pengar till era bonusbarn?

• Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?
  • Brumma

Har inte läst alla inlägg..
    Tycker det är upp till dig...
    Barnet har två föräldrar så det som spelar in är väl hur er ekonomi ser ut - om gemensamma pengar sparas till gemensamt barn så hade jag tyckt det var självklart att ni även sparade till bonus.
    Om du som mamma sparar av egna pengar, och pappan av sina, ja då kan ju pappan spara till båda sina barn och du till ett.

Här sparar JAG till alla barn.
    Visserligen har vi gemensam ekonomi, men hade jag inte sparat hade det inte blivit ngt.
    Jag har sparkonton i mitt namn till alls barnen, pengarna dras från mitt lönekonto.
    Samma summa till bonus och till gemensamma barn.
    Varför?
    FÖR MIG känns det mest "rättvist"..
    Nu VET jag att mamman inte sparar till bonus, men det hade faktiskt inte gjort varken till eller från..
    Vi har bonus vh.

• ungbonusmamma22
    Brumma skrev 2013-07-25 02:10:44 följande:
    Har inte läst alla inlägg..
    Tycker det är upp till dig...
    Barnet har två föräldrar så det som spelar in är väl hur er ekonomi ser ut - om gemensamma pengar sparas till gemensamt barn så hade jag tyckt det var självklart att ni även sparade till bonus.
    Om du som mamma sparar av egna pengar, och pappan av sina, ja då kan ju pappan spara till båda sina barn och du till ett.

Här sparar JAG till alla barn.
    Visserligen har vi gemensam ekonomi, men hade jag inte sparat hade det inte blivit ngt.
    Jag har sparkonton i mitt namn till alls barnen, pengarna dras från mitt lönekonto.
    Samma summa till bonus och till gemensamma barn.
    Varför?
    FÖR MIG känns det mest "rättvist"..
    Nu VET jag att mamman inte sparar till bonus, men det hade faktiskt inte gjort varken till eller från..
    Vi har bonus vh.
  • Anonym (Karin)

Jag skulle aldrig få för mig att spara pengar till sambons barn. Barnen har två föräldrar som får ansvara för att spara till dom och jag ansvarar för att spara för mina barn och hur sambon gör är upp till honom.

I vårat fall lägger sambon undan 150kr i månaden var till alla sina barn och jag lägger undan 300kr i månaden till våra gemensamma.
    Han sparar i sitt namn till sina barn sedan tidigare och våra barn sparar vi i mitt namn. Jag ville att mina barns sparande är i mitt namn då sambon lätt kan sätta sprätt på pengarna. Som nu i sommar ville vi åka utomlands och då tog han hans barn sedan tidigare och betalade deras del av resan med dom pengarna som han har sparat. Tycker det är upp till honom men känner att jag vill ge mina/våra barn dom pengarna när dom blir stora och behöver pengarna till del av boende exempelvis.    

• Lillusen

Jag tycker det beror på hur ert ekonomiska upplägg ser ut. Hur som helst så tycker jag att TS ska prata med sin man så de kan ha en diskussion om lagom summa så att alla får lika mycket sparat och där får han prata med sina barns mamma och se om hon sparar något.

• SolOchSnö

Men att familjen sparar lika mycket till alla barnen kan ju verkligen bli orättvist, eller hur tänker ni? Säg att Pelle och Lisa har två barn men inte längre är ihop. Pelle bor numera ihop med Stina och Lisa bor med Kalle och båda paren har fått varsitt barn. Om båda paren sparar samma summa till alla barn i respektive hushåll så får ju barnen från det första förhållandet dubbelt så mycket som barnen i de nya förhållandena. Det enda rimliga i den situationen måste väl vara att varje förälder sparar separat till sina biobarn.

• Anonym (Bonusspar)
    SolOchSnö skrev 2013-07-25 21:46:49 följande:
    Men att familjen sparar lika mycket till alla barnen kan ju verkligen bli orättvist, eller hur tänker ni? Säg att Pelle och Lisa har två barn men inte längre är ihop. Pelle bor numera ihop med Stina och Lisa bor med Kalle och båda paren har fått varsitt barn. Om båda paren sparar samma summa till alla barn i respektive hushåll så får ju barnen från det första förhållandet dubbelt så mycket som barnen i de nya förhållandena. Det enda rimliga i den situationen måste väl vara att varje förälder sparar separat till sina biobarn.
    Så sant så.

Tack för alla svar, intressant att läsa hur andra tänker! Jag har bestämt mig för att spara till mina egna barn för de kommer jag definitivt ha för all framtid. Bonusbarnen har två föräldrar som är fullt kapabla till att spara till sina egna barn.
  • Gevisol

Starta ett sparkonto i ditt eget namn. När det sedan är dags att dela ut pengar så kan du bestämma själv vem som ska få vad.
    Vem vet vad som händer i framtiden. Kanske går du och sambon isär, då känns det nog dumt att ha sparat pengar till någon du kanske inte har någon kontakt med längre....

• Morran01
    Gevisol skrev 2013-07-26 21:46:27 följande:
    Starta ett sparkonto i ditt eget namn. När det sedan är dags att dela ut pengar så kan du bestämma själv vem som ska få vad.
    Vem vet vad som händer i framtiden. Kanske går du och sambon isär, då känns det nog dumt att ha sparat pengar till någon du kanske inte har någon kontakt med längre....

Ingen dum ide alls dettaGlad
  • Lillusen
    Gevisol skrev 2013-07-26 21:46:27 följande:
    Starta ett sparkonto i ditt eget namn. När det sedan är dags att dela ut pengar så kan du bestämma själv vem som ska få vad. Vem vet vad som händer i framtiden. Kanske går du och sambon isär, då känns det nog dumt att ha sparat pengar till någon du kanske inte har någon kontakt med längre....

• Foxtrott

Jag har sparat till fem barn, tre är mina (två av dem även min mans), ett är "bara"min mans och ett är ett barn som råkat hamna i vår vård av en slump mer eller mindre. Min man sparar inte alls, min mans barns mamma kanske sparar, har inte en aning faktiskt och hur det fjärde barnets föräldrar gör har jag heller inte en aning om. Jag misstänker att sparande till ett barn de aldrig träffar inte precis är en prioritet för dem.

Det är rätt stor åldersskillnad på dessa fem ungar. Ett är myndigt, ett kommer att vara myndig strax, en är i nedre tonåren och två är i lågstadieåldern. Min ekonomiska situation har sett mycket olika ut under de år jag sparat också. Under det myndiga barnets uppväxt sparade jag ungefär samma summa totalt som jag sparat under tre, fyra år av de små barnen uppväxt. De två mellersta barnen har jag känt i ca tio år och jag sparade inte till någon av dem under de första åren. Det hela är mycket knepigt och jag har faktiskt inte en aning om hur jag ska få detta rättvist. Så att jag tycker att det blir rättvist alltså och helst även barnen förstås.  Det är faktiskt så knepigt att jag inte har gett något av barnen någonting av sparkontot ännu, inte ens det myndiga barnet. Fast jag har tagit ut pengar därifrån för att köpa dyrare saker till de tre äldsta barnen, mopeder tex, och två har fått pengar till körkortet.

Inget av barnen har en aning om att jag sparar till dem, kontot- det är bara ett- finns i mitt namn och ibland funderar jag på om jag kanske skulle ta och göra något annat för pengarna som blir över när de alla fem blivit myndiga och fått sina mopeder, körkort och kanske hästen eller vad nu de minsta kan tänkas få för intressen i tonåren.

Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?