• Anonym (Bonusspar)

Sparkonto till bonusbarn?

Tänkte börja spara till mina barn men hur ska jag tänka när det gäller bonusbarn? Svårt att spara en del av barnbidraget så jag och pappan får ta av andra pengar till barnens sparande men ska jag bidra med pengar till mitt bonusbarns sparkonto?

Hur gör ni andra, sparar ni även pengar till era bonusbarn?

• Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?
  • Anonym (K)
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 09:42:45 följande:

Jag tycker det är jättesvårt.
    Är ihop med en kille som har två barn sedan tidigare, jag har ett.

Han tycker vi ska spara lika mycket till alla barn. Jag tycker det blir orättvist.
    Jag tycker vi ska spara samma summa till mitt barn som till hans barn ihop. 

Hans barn kommer dessutom från en mer välbärgad familj där mamman är högutbildad och bor i dyr villa osv.

Han sa att sparar vi inte lika mycket till alla barn så vill han inte vara ihop längre för det är så orättvist..

Är det du som väckt en gammal tråd till liv? Du borde ha startat en ny. Jag svarade på trådstarten och mitt svar hjälpte nog inte dig alls. Som tur är fanns det andra som insåg att trådstarten var gammal. 

Jag tycker att du ska starta en ny tråd och beskriva det här problemet.
  • Anonym (Stinsen)

Jag har under en lång tid inte kunnat spara till mina barn. Ena barnets pappa har sparat en del. Farmor och farfar har sparat till alla sina barnbarn så ena barnet har fått sparande därifrån. Har även ett bonusbarn som genom sin mamma har ett rejält sparande. När jag fick en stor summa pengar genom arv var det självklart att sätta in pengar på barnens konton. Jag kan ju inte styra över hur mycket respektive föräldrar eller andra anhöriga bidrar ekonomiskt men utgångspunkten var att båda mina barn skulle ha fått samma kapital av mig. Men jag kände också att bonusbarnet skulle få då jag ändå förutsätter att jag och hennes pappa lever ihop i framtiden. Jag minns också hur hemskt det var att som bonusbarn bli särbehandlad och utstött så för mig var det självklart att hon skulle inkluderas. Så båda mina barn och bonusdottern fick samma summa. 150000.

• Anonym (J)
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 11:09:53 följande:

Vi har ju gemensam ekonomi. Hans pengar är mina pengar. Varför jag känner vid en seperation skulle hans del av familjen (alltså hans två barn) ha ett sparkonto med dubbelt så mycket som mitt barn.

Vem av er skulle vinna om ni byter till separat ekonomi?
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 09:42:45 följande:

Jag tycker det är jättesvårt.

Är ihop med en kille som har två barn sedan tidigare, jag har ett.

Han tycker vi ska spara lika mycket till alla barn. Jag tycker det blir orättvist.

Jag tycker vi ska spara samma summa till mitt barn som till hans barn ihop. 

Hans barn kommer dessutom från en mer välbärgad familj där mamman är högutbildad och bor i dyr villa osv.

Han sa att sparar vi inte lika mycket till alla barn så vill han inte vara ihop längre för det är så orättvist..

Kan han inte räkna?

Kan han förklara dig varför är det rättvist om hans barn har mycket mer sparpengar än ditt?

Jag tycker det är viktigt att alla barn blir behandlad lika , men det blir de inte om 1 person sparar till 1 barn och 4 eller flera personer sparar till ett annat barn.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 09:22:11 följande:

Vem av er skulle vinna om ni byter till separat ekonomi?Kan han inte räkna?

Kan han förklara dig varför är det rättvist om hans barn har mycket mer sparpengar än ditt?

Han har ju två barn. TS ett. TS tycker att hennes barn ska få lika mycket som hans tillsammans.
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 09:31:08 följande:

Han har ju två barn. TS ett. TS tycker att hennes barn ska få lika mycket som hans tillsammans.

Inte TS, den som citerades förståss.
  • Anonym (J)

Ja , och killens barn har en rik mamma och de får väl pengar av mamman också?

Jag tolkade TS inlägg att killens barn får mer pengar sammanlagt därför vill hon spara mer till sitt barn.

Det handlar inte om vad barnen ? ska få ? i inlägget utan vad just Em och hennes kille sparar till dem , vi vet inte vilka andra som sparar och hur mycket.

Den här bilden passar rätt tycker jag här också.

Det är högst relevant hur många som sparar hur mycket till alla barn.

Jag tycker som sagt viktigast att man försöker göra sitt bästa att alla barn får lika mycket i slutändan om det är möjligt , inte att just bonusföräldrarna sparar lika mycket till båda bonus och biobarnen även om detta innebär att deras biobarn får kanske mycket mindre.

Men Em får såklart förtydliga om jag har tolkat fel och hon vill uppnå att killens barn får mindre pengar och inte att alla barn får lika mycket sammanlagt om bara hon sparar till sitt barn men båda mamma och pappa sparar till killens barn.
  • Anonym (J)

Om det är endast TS och killen sparar däremot och jag har missförstått TS har du helt rätt.

Jag utgick ifrån att mamman sparade också till sina barn.

Det är inte rättvist om TS barn får du dubbelt så mycket och jag har tänkt fel i såfall.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 10:03:36 följande:

Om det är endast TS och killen sparar däremot och jag har missförstått TS har du helt rätt.

Jag utgick ifrån att mamman sparade också till sina barn.

Det är inte rättvist om TS barn får du dubbelt så mycket och jag har tänkt fel i såfall.

Jag ser inget om att mamman till bonusbarnen sparar, bara att hon bor i en dyr villa. Om det innebär att det kommer komma barnen till gagn, troligtvis :)

Jag har frågat om biopappan sparat till TS barn men den frågan duckas det på.
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 10:14:23 följande:

Jag ser inget om att mamman till bonusbarnen sparar, bara att hon bor i en dyr villa. Om det innebär att det kommer komma barnen till gagn, troligtvis :)

Jag har frågat om biopappan sparat till TS barn men den frågan duckas det på.

Hon skrev så här :

Anonym (Em) skrev 2020-05-13 11:09:53 följande:

...Varför jag känner vid en seperation skulle hans del av familjen (alltså hans två barn) ha ett sparkonto med dubbelt så mycket som mitt barn.

Hur får killens barn dubbelt så mycket i så fall? Om endast TS och killen sparar ?

Men nu har Em försvunnit...så svårt att veta vem sparar och hur mycket.

Som sagt min åsikt beror på hur mycket varje barn får sammanlagt.
  • IceKitten

Som jag ser det hänger det väldigt mycket på omständigheterna.

Låt mig ge två exempel:

1. Jag eller sambon har 1 tidigare barn och 1 gemensamt. Det tidigare barnets andra förälder vettig och normal.

2. Jag eller sambon har 1 tidigare barn och 1 gemensamt. Det tidigare barnets förälder är död/i fängelse/oansvarig/alkoholist/frånvarande/osv.

I exempel 1 hade jag helst sett att vi exempelvis sparade 1000 kr till vårt gemensamma och 500 kr till det tidigare.

I exempel 2 hade jag velat att vi sparare 1000 var till samtliga barn.

Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?