• Anonym (Bonusspar)

Sparkonto till bonusbarn?

Tänkte börja spara till mina barn men hur ska jag tänka när det gäller bonusbarn? Svårt att spara en del av barnbidraget så jag och pappan får ta av andra pengar till barnens sparande men ska jag bidra med pengar till mitt bonusbarns sparkonto?

Hur gör ni andra, sparar ni även pengar till era bonusbarn?

• Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?
  • Anonym (bibo)

Jag sparar lite av våra barns barnbidrag.

Sa till sambon att han får fixa konton till sina barn om han vill spara till alla. Inget jag kan ordna. Tycker det är bra om alla har sparkonton. Sen skulle jag tro att mamman sparar till deras också.

Sen blir det aldrig rättvist hur man än gör tror jag.

Jag tycker det bästa är om föräldrar till respektive barn sparar.

Jag till våra två.

Pappan till alla fyra.

Biomamman till deras två.

Sen tjänar alla olika och det ger olika förutsättningar helt enkelt.

Här är det våra som kommer ha mindre.

Så det borde väl vara rättvist i mångas ögon här på fl

• Näng

Min man har två barn sedan tidigare och vi har nu två gemensamma. Relationen till de stora barnens mamma är utmärkt. Vi sparar 500kr till våra gemensamma barn och 250kr till de stora och deras mamma sparar 250kr till dem med. Vad det gäller resor åker vi cirkus varannan gång hela stora familjen och varannan gång lilla familjen. Jag älskar mina barn men inte min mans barn. Däremot respekterar jag dem och de har en var av de fyra barnplatserna i vår familj. Jag har aldrig behövt vara en extramamma till dem däremot en extra trygg vuxen. Deras mamma har alltid funnits med i bilden och aldrig skulle jag trampa henne på tårna genom att kalla mig deras "extramamma", hon är deras mamma. Inte jag. En bra fördelning för mig och för henne. 

• JENI35

Nej Ts, tycker inte du behöver spara till bonusbarn. Däremot om du är gift men det är ju solklart då ekonomin är gemensam. Däremot kan du ju ge vid någon födelsedag eller så. Jag skulle dock aldrig kräva detta heller.

• Ojvadduärbra

Jag och min man har gemensam ekonomi, och av den anledningen så har det bara kommit sig naturligt att jag sparar åt min bonusdotter också. Det dras pengar till 3 olika fonder.

Min bonusson är nu 18 och har fått sina pengar, men min bonusdotter är bara 13 så henne sparar vi fortfarande till.

Jag har en automatisk överföring på 1000 kronor till var och en, från mitt konto till alla tre barnen. 

Min mans exfru sparar också en del till sina barn, men ett par hundra bara, men det är väl kul för bonusarna att få lite extra.

Men hade vi haft delad ekonomi, så hade jag aldrig lagt pengar på det sättet. Kanske en summa här och där, men inte en sådan stående överföring. Det hade min man fått ta hand om.

• Anonym (Qwe)

Anonym (L)

Jag förstår hur du tänker men det kan också bli väldigt fel i slutändan om man tänker som du gällande sparande.

Vårt scenario är enögt följande:

Bonus: mamman sparar 500:-, pappan 500:-. Totalt 1000 kr per månad

Gemensamma: jag 500 kr, pappan 500 kr. Totalt 1000 kr

Detta blir 216 000 kr per barn när de fyller 18 år.

Låt säga att även jag skulle spara pengar till bonus i samma utsträckning som till mina biologiska barn skulle bonus få 324 000 kr medan hennes syskon får 216 000.

Man ska inte göra skillnad på barn och barn och det tycker faktiskt inte jag att vi gör. Vi ger barnen exakt lika mycket! Från vems plånbok pengarna kommer ifrån är inte det viktiga.

Med andra ord, respektive föräldrapar sparar till dess ungar!

• Satfläsk

Med tanke på att vi har gemensam ekonomi så blir det ju så att det delvis är "mina" pengar som går till bonusens sparande. Men nu har ju vi ett varsitt barn sedan innan så det jämnar ju ut sig ;) Vi båda sparade ju till barnen innan vi flyttade ihop så det är inget vi planerar att sluta med. Jag sparade mer än vad min sambo gjorde till sitt barn innan vi flyttade ihop och så har det även fortsatt. Det är upp till honom hur mkt han vill spara till sitt barn, inom rimliga gränser förstås ;).

Även om jag inte hade haft barn så hade jag absolut inte sett något problem med att han sparar till sitt barn för våra gemensamma pengar, varför skulle jag?

Jag vet inte om barnens andra föräldrar sparar till dem men jag kan tänka mig att iaf bonusens mamma sparar till honom.

• Anonym (bibo)

Jag sparar lite från barnens barnbidrag till våra. Ingen stor summa. Bonusbarnen får min man och deras mamma spara till.

Det funkar här.

• Anonym (Em)

Jag tycker det är jättesvårt.
    Är ihop med en kille som har två barn sedan tidigare, jag har ett.

Han tycker vi ska spara lika mycket till alla barn. Jag tycker det blir orättvist.
    Jag tycker vi ska spara samma summa till mitt barn som till hans barn ihop. 

Hans barn kommer dessutom från en mer välbärgad familj där mamman är högutbildad och bor i dyr villa osv.

Han sa att sparar vi inte lika mycket till alla barn så vill han inte vara ihop längre för det är så orättvist..

• Anonym (H)
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 09:42:45 följande:

Han tycker vi ska spara lika mycket till alla barn. Jag tycker det blir orättvist.

Hans barn kommer dessutom från en mer välbärgad familj där mamman är högutbildad och bor i dyr villa osv.

Han sa att sparar vi inte lika mycket till alla barn så vill han inte vara ihop längre för det är så orättvist..

Du blandar in din partners barns mamma i ekvationen men lämnar helt ute ditt barns pappa. Sparat inte han till ditt/ert barn?
  • Brumma
    Anonym (Em) skrev 2020-05-13 09:42:45 följande:

Varför inte göra så att du soarar till ditt barn och han till sina?

Då sparar båda den summa ni vill själva.

Om ni sparar ihop till alla så håller jag med din sambo - man särskiljer INTE på barnen så om man gör något gemensamt.
Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?