• Anonym (Bonusspar)

Sparkonto till bonusbarn?

Tänkte börja spara till mina barn men hur ska jag tänka när det gäller bonusbarn? Svårt att spara en del av barnbidraget så jag och pappan får ta av andra pengar till barnens sparande men ska jag bidra med pengar till mitt bonusbarns sparkonto?

Hur gör ni andra, sparar ni även pengar till era bonusbarn?

• Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?
  • traveler
    Anonym (Bonusspar) skrev 2013-07-23 13:58:27 följande:

Tänkte börja spara till mina barn men hur ska jag tänka när det gäller bonusbarn? Svårt att spara en del av barnbidraget så jag och pappan får ta av andra pengar till barnens sparande men ska jag bidra med pengar till mitt bonusbarns sparkonto?

Hur gör ni andra, sparar ni även pengar till era bonusbarn?

Hej. Tycker det var en intressant fråga. Man gör väl såklart som man vill men jag tycker kanske inte att den riktiga föräldern har rätt att kräva det av sin partner iaf. Jag tycker kanske i första hand att det är upp till barnets vårdnadshavare (oftast då den biologiska pappan samt den biologiska mamma men självklart finns det andra konstellationer). Jag spar till vår gemensamma son och hon spar till sin son som bor hos oss på vardagar 
  • Litet My

Jag tycker man kan göra som man vill, speciellt som alla bonusrelationer är så extremt olika, från bebisar till stora barn, till knappt existerande umgängen till att ha barnen heltid,barn som inte har någon mamma osv.

• Oldie

Ts, tycker det är helt okej att du sparar till ditt barn enbart.

Här hemma har vi gemensam ekonomi men vi tjänar lika. Min sambo har barn och jag är lite dyrare i drift, delar på alla kostnader och jag betalar ju då för hans barn i vardagliga situationer.
    Sparande, vi sparar X kronor tillsammans till oss.
    Utöver detta får jag en summa till mitt sparande, dvs mitt eget, pension etc och min sambo får samma summa till sitt, i hans ingår pension, sparande, hans barns sparande etc. Vi får fördela vår vardera summa som vi vill.

I framtiden när vår lille kommer kommer det se ut som nedan:
    För enkelhets skull säger vi 2000 vardera som "eget sparande" varje månad.
    Mitt, 2000 - Hur jag vill fördela detta på mitt sparande, pension, mitt barns sparande är det bara jag som bestämmer. Vill jag lägga allt eller inget på mitt barn är det ingen som har med att göra, jag har 1 barn som jag är juridiskt ekonomiskt ansvarig för.
    Min sambos 2000 - Hur han vill fördela sin pott får han bestämma huvudsaken är att han är rättvis med sina barn, tex 200 per barn, 3 barn, 1400 till övrigt sparande. Eller 500 per barn och 500 över till sig.

Hur mamman till min sambos barn gör eller inte spelar ingen roll, lika lite som det spelar roll hur mitt barns mamma gör, huvudsaken är att förälder till alla barnen är ekonomiskt rättvis.

Mitt barn kommer ha 2 föräldrar som väljer att spara eller ej, på samma sätt har bonusarna 2 föräldrar som kan välja spara till dom eller ej.
    Ingen orättvisa alls där egentligen.
    Jag kan dock inte tillbringa mitt liv kompenserande för en annan vuxen kvinnas val och prioriteringar vad gäller hennes barn.

(L) "Pappa är väl pappa till alla barnen"
    Helt rätt alltså sparar han lika till sina barn.

• AnnaSthlm
    Oldie skrev 2013-07-24 06:10:40 följande:
    Ts, tycker det är helt okej att du sparar till ditt barn enbart.

Här hemma har vi gemensam ekonomi men vi tjänar lika. Min sambo har barn och jag är lite dyrare i drift, delar på alla kostnader och jag betalar ju då för hans barn i vardagliga situationer.

Sparande, vi sparar X kronor tillsammans till oss.

Utöver detta får jag en summa till mitt sparande, dvs mitt eget, pension etc och min sambo får samma summa till sitt, i hans ingår pension, sparande, hans barns sparande etc. Vi får fördela vår vardera summa som vi vill.

I framtiden när vår lille kommer kommer det se ut som nedan:

För enkelhets skull säger vi 2000 vardera som "eget sparande" varje månad.

Mitt, 2000 - Hur jag vill fördela detta på mitt sparande, pension, mitt barns sparande är det bara jag som bestämmer. Vill jag lägga allt eller inget på mitt barn är det ingen som har med att göra, jag har 1 barn som jag är juridiskt ekonomiskt ansvarig för.

Min sambos 2000 - Hur han vill fördela sin pott får han bestämma huvudsaken är att han är rättvis med sina barn, tex 200 per barn, 3 barn, 1400 till övrigt sparande. Eller 500 per barn och 500 över till sig.

Hur mamman till min sambos barn gör eller inte spelar ingen roll, lika lite som det spelar roll hur mitt barns mamma gör, huvudsaken är att förälder till alla barnen är ekonomiskt rättvis.

Mitt barn kommer ha 2 föräldrar som väljer att spara eller ej, på samma sätt har bonusarna 2 föräldrar som kan välja spara till dom eller ej.

Ingen orättvisa alls där egentligen.

Jag kan dock inte tillbringa mitt liv kompenserande för en annan vuxen kvinnas val och prioriteringar vad gäller hennes barn.

(L) "Pappa är väl pappa till alla barnen"

Helt rätt alltså sparar han lika till sina barn.

Rimligt och rättvist tycker jag. Varje förälder sparar till de barn man är förälder till.

Jag hade inte gått med på att varken betala för bonusbarnen eller spara till dem, och jag hade aldrig begärt motsvarande av min sambo om jag hade haft barn sedan tidigare.
  • Anonym (...)

Vi sparar 250 var till våra egna barn.
    Från början bestämde min sambo och bonus mamma att spara 400 tillsammans till honom(200 var). När vi sen fick ett gemensamt barn pratade vi om sparande till honom och valde att spara 500(250 var) och sen tror jag min sambo utöka sitt sparande till bonus med 50 kronor så han sparar lika mycket till båda nu.

Vi har pratat om att skaffa gemensam ekonomi eftersom vi kan spara mer gemensamt(till resor och så) då, och då vet jag inte hur vi kommer göra men de får lösa sig då. 

• Anonym (nej)
    Anonym (L) skrev 2013-07-23 21:40:58 följande:
    Tycker det är obehagligt med så många vuxna människor här på familjeliv som endast bryr sig om sitt eget. 
    Ni kanske inte skulle skaffat en person som hade barn innan er själva.
    Precis människor som er som förstört mitt liv, bara för man ser skillnad på mitt och ditt.
    Är man en familj så är man, den tillhör alla, era barn, era sambons barn osvosv. 

Men varför i hela världen ska jag betala för ett barn som rätt vad det är kanske inte ingår i familjen? Mycket kan hända och rätt vad det är så kanske barn + pappa inte finns i mitt liv mer. Nädu spara får bonus föräldrar göra själva
  • Anonym (no)

Jag sparar till vårt gemensamma. Sambon och hans ex får spara åt sina barn, fast nu är dom inte intresserade av det.

• Anonym (no)

Och vi har enskild ekonomi kanske skulle tilläggas. Så i praktiken sparar jag ensam till vårt gemensamma barn.....

• Tow2Mater
    Anonym (L) skrev 2013-07-23 22:56:02 följande:
    Det jag diskuterar är ju om familjerna har gemensam ekonomi.

Som jag och min sambo, vi har gemensam ekonomi och vi sparar till
    hans son 300 kr varje månad.
    Får vi ett gemensamt barn kommer jag varken spara mer eller mindre
    till mitt biologiska barn. Då jag anser att det är två syskon som ska
    ha samma rätt från sin pappa vem som än är mamma till barnet.  
    Men i ert fall får de ju inte samma isåfall:
    Din bonus får 300 kr från sin pappa, okant antal kr från sin mamma.
    Ditt eget barn får 150 kr från sin pappa och 150 kr från sin mamma.

Eller är bonussonens biologiska mamma dod och du anses vara hans mamma nu?

• Anonym (ej)
    Anonym (L) skrev 2013-07-23 23:01:26 följande:
    Vid delad ekonomi är det oftast en helt annan grej självklart och det kan jag hålla med om.
    Hur tänker du nu?
    Om din förälder och styvförälder haft separata ekonomier, så hade du aldrig behövt gå i terapi?
    För då hade det helt plötsligt varit ok?

Jag förutsätter att man har separerade ekonomier när man flyttar ihop på olika villkor, vilket det blir om en har barn men inte den andre. 
Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?