Oldie skrev 2013-07-24 06:10:40 följande:
Ts, tycker det är helt okej att du sparar till ditt barn enbart.
Här hemma har vi gemensam ekonomi men vi tjänar lika. Min sambo har barn och jag är lite dyrare i drift, delar på alla kostnader och jag betalar ju då för hans barn i vardagliga situationer.
Sparande, vi sparar X kronor tillsammans till oss.
Utöver detta får jag en summa till mitt sparande, dvs mitt eget, pension etc och min sambo får samma summa till sitt, i hans ingår pension, sparande, hans barns sparande etc. Vi får fördela vår vardera summa som vi vill.
I framtiden när vår lille kommer kommer det se ut som nedan:
För enkelhets skull säger vi 2000 vardera som "eget sparande" varje månad.
Mitt, 2000 - Hur jag vill fördela detta på mitt sparande, pension, mitt barns sparande är det bara jag som bestämmer. Vill jag lägga allt eller inget på mitt barn är det ingen som har med att göra, jag har 1 barn som jag är juridiskt ekonomiskt ansvarig för.
Min sambos 2000 - Hur han vill fördela sin pott får han bestämma huvudsaken är att han är rättvis med sina barn, tex 200 per barn, 3 barn, 1400 till övrigt sparande. Eller 500 per barn och 500 över till sig.
Hur mamman till min sambos barn gör eller inte spelar ingen roll, lika lite som det spelar roll hur mitt barns mamma gör, huvudsaken är att förälder till alla barnen är ekonomiskt rättvis.
Mitt barn kommer ha 2 föräldrar som väljer att spara eller ej, på samma sätt har bonusarna 2 föräldrar som kan välja spara till dom eller ej.
Ingen orättvisa alls där egentligen.
Jag kan dock inte tillbringa mitt liv kompenserande för en annan vuxen kvinnas val och prioriteringar vad gäller hennes barn.
(L) "Pappa är väl pappa till alla barnen"
Helt rätt alltså sparar han lika till sina barn.
Rimligt och rättvist tycker jag. Varje förälder sparar till de barn man är förälder till.
Jag hade inte gått med på att varken betala för bonusbarnen eller spara till dem, och jag hade aldrig begärt motsvarande av min sambo om jag hade haft barn sedan tidigare.