• Anonym (Bonusspar)

Sparkonto till bonusbarn?

Tänkte börja spara till mina barn men hur ska jag tänka när det gäller bonusbarn? Svårt att spara en del av barnbidraget så jag och pappan får ta av andra pengar till barnens sparande men ska jag bidra med pengar till mitt bonusbarns sparkonto?

Hur gör ni andra, sparar ni även pengar till era bonusbarn?

• Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 09:22:11 följande:

Vem av er skulle vinna om ni byter till separat ekonomi?Kan han inte räkna?

Kan han förklara dig varför är det rättvist om hans barn har mycket mer sparpengar än ditt?

Jag tycker det är viktigt att alla barn blir behandlad lika , men det blir de inte om 1 person sparar till 1 barn och 4 eller flera personer sparar till ett annat barn.

Man kan bara se till vad man själv gör, inte vad andra gör.

Vi sparade till bonus under hennes uppväxt, samma summa som till båra gemensamma. Vad hennes mamma gör är ointressant, vi kan bara ta ansvar för vår familj.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 17:21:23 följande:

Det kan man alltid ändra om någon känner sig ekonomiskt utnyttjad / anser att ens barn behandlas orättvist.

Jag var lite ironisk men det märks dåligt i skriven text, mitt åt :). Personligen skulle jag aldrig gå med på helt gemensam ekonomi. Att behöva förhandla om några hundralappar och bli hotad med separation för en sån sak till sitt eget barn. Nej tack.
  • Brumma
    Anonym (Bonusspar) skrev 2013-07-26 20:36:30 följande:

Så sant så.

Tack för alla svar, intressant att läsa hur andra tänker! Jag har bestämt mig för att spara till mina egna barn för de kommer jag definitivt ha för all framtid. Bonusbarnen har två föräldrar som är fullt kapabla till att spara till sina egna barn.

Det är väl det mest rimliga, speciellt om man är oense :)
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-05-14 17:31:59 följande:

Man kan bara se till vad man själv gör, inte vad andra gör.

Vi sparade till bonus under hennes uppväxt, samma summa som till båra gemensamma. Vad hennes mamma gör är ointressant, vi kan bara ta ansvar för vår familj.

Så kan man också göra om alla är nöjda . Men TS är inte nöjd.

Och eftersom hennes barn får mindre pengar på slutändan är hon knappast någon ? bonusbarnhatare? heller.

Själv tycker jag att flera olika lösningar kan fungera så länge ingen vill uppnå att någon av barnen blir missgynnade som resultat.
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 17:57:52 följande:

Och eftersom hennes barn får mindre pengar på slutändan är hon knappast någon ? bonusbarnhatare? heller.

Själv tycker jag att flera olika lösningar kan fungera så länge ingen vill uppnå att någon av barnen blir missgynnade som resultat.

Menar Em , inte TS.
  • Anonym (L.L)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 16:58:25 följande:
    Absolut , då är det fullt rimligt att du sparar mer till ditt barn om mamman och morföräldrarna också sparar till din mans barn.

Ditt barn ska inte missgynnas , inte heller de andra barnen heller .

Förstår inte din man orättvisan i att hans barn kan få 2 - 3 gånger så mycket pengar eller även mer när de blir vuxna är det kanske läge till separat ekonomi så din man sparar till sina barn och du kan lägga pengarna du får över till ditt barn.

Du lägger väl mycket mer på hans barn än 500 kr / månad?
    Jag tycker tvärtom.
    Jag tycker att det är märkligt att vilja blanda in huruvida människor hon själv har väldigt vag koppling till, som bonusbarnens mormor sparar åt sina barnbarn. Att väga in om barnens andra förälder sparar eller inte när man i en bonusfamilj diskuterar hur mycket man sparar åt respektive barn är en sak, men att om barnen vare sig är hel eller halvsyskon dra in hur mycket bonusbarnens far- och morföräldrar sparar?

Nej, det borde inte påverka saken  alls.

Att bonussyskon  eftersom de har helt olika släktuppsättningar kan ha olika mycket pengar att röra sig med när de som vuxna får tillgång till sina sparanden är väl inte ett dugg konstigt och jag tycker inte ens att man kan prata om orättvisor i den typen av fall.

Tror inte ens att bonussyskonen själva skulle se det som särskilt orättvist eller förvänta sig att deras förälder skulle kompensera för vad bonussyskonens far- och morföräldrar ger dem.

Möjligtvis om något eller några  av bonussyskonen inte skulle ha några pengar alls kanske, eller enbart några tusenlappar medan de andra har flera hundra tusen eller miljoner var, men så kommer det väl oavsett om man väger in bonusbarnens far- och morföräldrar eller inte knappast att bli i det här fallet eftersom man i god tid börjat spara till alla barn.
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 17:57:52 följande:

Absolut kan man göra på olika sätt, vilket jag redan föreslagit.

Eftersom TS och hennes sambo inte är överens så vore det troligen bäst att de sparar var för sig, vilket ju även TS verkar tycka nu.

Då tar TS ansvar för sitt barn, och hennes sambo för sitt, vilket jag förespråkar om man inte är överens. Precis som vi (jag och min man) inte kunde ta ansvar för hur bonus mamma sparade, utan bara hur vi sparar, kan TS bara ta ansvar för hur hon sparar, och inte hur hennes partner sparar. Enda skillnaden där är att jag och min man var överens, så vi tog ett gemensamt ansvar medans TS och hennes sambo inte är överens och får därför ta eget ansvat.

Bonushatare? Varför i allsin dar fick du med den kommentaren till mig? Det är knappast något jag antytt..
  • Anonym (J)
    Anonym (L.L) skrev 2020-05-14 18:31:40 följande:

Jag tycker tvärtom.

Jag tycker att det är märkligt att vilja blanda in huruvida människor hon själv har väldigt vag koppling till, som bonusbarnens mormor sparar åt sina barnbarn. Att väga in om barnens andra förälder sparar eller inte när man i en bonusfamilj diskuterar hur mycket man sparar åt respektive barn är en sak, men att om barnen vare sig är hel eller halvsyskon dra in hur mycket bonusbarnens far- och morföräldrar sparar?

Nej, det borde inte påverka saken  alls.

Att bonussyskon  eftersom de har helt olika släktuppsättningar kan ha olika mycket pengar att röra sig med när de som vuxna får tillgång till sina sparanden är väl inte ett dugg konstigt och jag tycker inte ens att man kan prata om orättvisor i den typen av fall.

Tror inte ens att bonussyskonen själva skulle se det som särskilt orättvist eller förvänta sig att deras förälder skulle kompensera för vad bonussyskonens far- och morföräldrar ger dem.

Möjligtvis om något eller några  av bonussyskonen inte skulle ha några pengar alls kanske, eller enbart några tusenlappar medan de andra har flera hundra tusen eller miljoner var, men så kommer det väl oavsett om man väger in bonusbarnens far- och morföräldrar eller inte knappast att bli i det här fallet eftersom man i god tid börjat spara till alla barn.

Då får vi tycka annorlunda helt enkelt.

Det är upp till varje individ att bestämma vad som påverkar eller ej.

Em vill i alla fall inte att hennes barn får mindre pengar , och det har hon rätt till.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 17:06:19 följande:

Signaturen menar att de har helt gemensam ekonomi och att alla pengar är allas. Vad är då ditt och mitt?

Nu menade jag mig själv och vi har delad ekonomi. Men det kanske skulle vara nåt för dom att ta efter?
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-05-14 18:45:17 följande:

Absolut kan man göra på olika sätt, vilket jag redan föreslagit.

Eftersom TS och hennes sambo inte är överens så vore det troligen bäst att de sparar var för sig, vilket ju även TS verkar tycka nu.

Då tar TS ansvar för sitt barn, och hennes sambo för sitt, vilket jag förespråkar om man inte är överens. Precis som vi (jag och min man) inte kunde ta ansvar för hur bonus mamma sparade, utan bara hur vi sparar, kan TS bara ta ansvar för hur hon sparar, och inte hur hennes partner sparar. Enda skillnaden där är att jag och min man var överens, så vi tog ett gemensamt ansvar medans TS och hennes sambo inte är överens och får därför ta eget ansvat.

Bonushatare? Varför i allsin dar fick du med den kommentaren till mig? Det är knappast något jag antytt..

Jag menade rent allmänt...

Inte att du tycker Em är en bonushatare.

Det är väldigt vanligt på FL att man ställer orimliga krav på just bonusmammor och de anklagas med allt möjligt om de inte ställer upp på allt barnens bioföräldrar kräver.
  • Anonym (L.L)
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 19:02:53 följande:

Em vill i alla fall inte att hennes barn får mindre pengar , och det har hon rätt till.
    Då kan hon ju som någon skrev helt enkelt  lösa det genom att hon sköter sparandet till sitt barn och mannen sköter sparandet till sina barn. Även om de har gemensam ekonomi så brukar många par ha en viss summa var och en kan göra vad de vill med utan att rådgöra med partnern och av dessa pengar kan de ta till sina respektive barns sparanden.

Sedan kanske hon ändå aldrig kommer att komma upp i samma summa som bonusbarnen sammanlagt får av välbeställda mor-och farföräldrar men sånt är livet.
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 19:02:53 följande:

Hon har inte rätt att bestämma hur pappan soarar till sina barn, eller hur mkt han lägger på hennes barn. Hon har däremot rätt att själv spara det hon vill till sitt barn, och själv beatämma om hon vill/inte vill spara till sina bonusar.

Men jag tror EM startat en seoarat tråd om detta - en ngt nyare tråd än den här :)
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2020-05-14 19:08:47 följande:

Jag menade rent allmänt...

Inte att du tycker Em är en bonushatare.

Det är väldigt vanligt på FL att man ställer orimliga krav på just bonusmammor och de anklagas med allt möjligt om de inte ställer upp på allt barnens bioföräldrar kräver.

Det siata håller jag definitivt med om.

Ps, att jag kallar EM för TS beror på att hon startat en tråd med samma trådstart som hennes inlägg härinne, så jag blandade ihop trådarna.
  • Anonym (H)
    Anonym (Isa) skrev 2020-05-14 19:08:21 följande:

Nu menade jag mig själv och vi har delad ekonomi. Men det kanske skulle vara nåt för dom att ta efter?

Det tror jag absolut att de borde ta efter. De vuxna verkar inte nöjda som det är nu.
  • Anonym (J)
    Brumma skrev 2020-05-14 19:32:57 följande:

Hon har inte rätt att bestämma hur pappan soarar till sina barn, eller hur mkt han lägger på hennes barn. Hon har däremot rätt att själv spara det hon vill till sitt barn, och själv beatämma om hon vill/inte vill spara till sina bonusar.

Men jag tror EM startat en seoarat tråd om detta - en ngt nyare tråd än den här :)

Jag menade hon vill inte bidra att skillnaden blir ännu större gällande barnens konton. Vad hennes man gör bestämmer hon inte såklart .

Men jag var otydlig.
  • Anonym (L.L)
    Brumma skrev 2020-05-14 19:34:19 följande:
    Det siata håller jag definitivt med om.

Ps, att jag kallar EM för TS beror på att hon startat en tråd med samma trådstart som hennes inlägg härinne, så jag blandade ihop trådarna.
    Var finns den tråden?
  • Brumma
    Anonym (L.L) skrev 2020-05-16 02:23:55 följande:

Var finns den tråden?

Antingen har den blivit borttagen, eller så har jag drömt o blandat ihop..

Men jag hittar den faktiskt inte... :)
  • Mint

Nej, jag sparar inte till bonusbarnet.

Hon har två föräldrar som sparat/sparar till henne.

Mitt barn har två föräldrar som sparar till det.

Tänker att det blir rättvisast så.

Tänker samma med arv. Bonusen har redan egna släktingar att ärva från, och är alltså inte med i tankarna när det gäller arvet efter mig eller min sida av släkten.

• Swarls

Hur kan detta ens vara en fråga? 

Självklart ska du INTE spara pengar åt bonusarna, om du anser dig ha råd att spara 500kr var åt 3 barn, varav 1 är ditt och 2 är din mans ex barn, så ska du givetvis spara 1500 år ditt istället.

Svar på tråden Sparkonto till bonusbarn?