Anonym (J) skrev 2020-05-14 16:58:25 följande:
Absolut , då är det fullt rimligt att du sparar mer till ditt barn om mamman och morföräldrarna också sparar till din mans barn.
Ditt barn ska inte missgynnas , inte heller de andra barnen heller .
Förstår inte din man orättvisan i att hans barn kan få 2 - 3 gånger så mycket pengar eller även mer när de blir vuxna är det kanske läge till separat ekonomi så din man sparar till sina barn och du kan lägga pengarna du får över till ditt barn.
Du lägger väl mycket mer på hans barn än 500 kr / månad?
Jag tycker tvärtom.
Jag tycker att det är märkligt att vilja blanda in huruvida människor hon själv har väldigt vag koppling till, som bonusbarnens mormor sparar åt sina barnbarn. Att väga in om barnens andra förälder sparar eller inte när man i en bonusfamilj diskuterar hur mycket man sparar åt respektive barn är en sak, men att om barnen vare sig är hel eller halvsyskon dra in hur mycket bonusbarnens far- och morföräldrar sparar?
Nej, det borde inte påverka saken alls.
Att bonussyskon eftersom de har helt olika släktuppsättningar kan ha olika mycket pengar att röra sig med när de som vuxna får tillgång till sina sparanden är väl inte ett dugg konstigt och jag tycker inte ens att man kan prata om orättvisor i den typen av fall.
Tror inte ens att bonussyskonen själva skulle se det som särskilt orättvist eller förvänta sig att deras förälder skulle kompensera för vad bonussyskonens far- och morföräldrar ger dem.
Möjligtvis om något eller några av bonussyskonen inte skulle ha några pengar alls kanske, eller enbart några tusenlappar medan de andra har flera hundra tusen eller miljoner var, men så kommer det väl oavsett om man väger in bonusbarnens far- och morföräldrar eller inte knappast att bli i det här fallet eftersom man i god tid börjat spara till alla barn.