• Jenkis

Vi som avbrutit 2013

Jag saknar en tråd med lite liv i där vi som varit tvungna att avbryta våra graviditeter samlas. Där vi kan diskutera allt från avbrytandet till sorgen både före och efter. Vi kanske kan ge varandra tips på hur man går vidare och hur man ordnar en fin ceremoni när man tar adjö för sista gången?

Vi avbröt för en vecka sedan p.g.a. mycket svårt hjärtfel på vår lilla dotter. Vi är barnlösa sedan tio år och vi kan inte bli gravida överhuvudtaget utan hjälp. Detta gör det inte lättare precis...

Finns ni som också har avbrutit relativt nyligen? Jag både hoppas och inte hoppas på det...   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 21:20
    Även för dem som avbrutit 2014!

• Svar på tråden Vi som avbrutit 2013
  • Caspianne

Hope27, jag kunde ha skrivit dina ord själv. Precis så är det! Ingen kan sätta sig in i att förlora sitt barn och jag sorgen/saknaden finns där oavsett hur gammalt barnet var. Jag har sneglat ganska länge i denna tråden, men ej orkat läsa allt eller skriva. Platsar inte heller fullt ut här, då vi inte avbröt graviditeten. Vi förlorade vår flicka i v.23 för drygt 1 1/2 år sedan. Sorgen kommer ALLTID finnas där, men efter lång sjukskrivning etc, så kan jag hantera den bättre. Vi hade precis som Jenkins, en låååång kamp för att öht bli gravida och sen hände detta, osant!

• hope27
    Caspianne skrev 2014-02-12 11:48:53 följande:
    Hope27, jag kunde ha skrivit dina ord själv. Precis så är det! Ingen kan sätta sig in i att förlora sitt barn och jag sorgen/saknaden finns där oavsett hur gammalt barnet var. Jag har sneglat ganska länge i denna tråden, men ej orkat läsa allt eller skriva. Platsar inte heller fullt ut här, då vi inte avbröt graviditeten. Vi förlorade vår flicka i v.23 för drygt 1 1/2 år sedan. Sorgen kommer ALLTID finnas där, men efter lång sjukskrivning etc, så kan jag hantera den bättre. Vi hade precis som Jenkins, en låååång kamp för att öht bli gravida och sen hände detta, osant!
    Beklagar för din flicka, de är hemskt. Ja, jag tror det är som du skriver att det är en sorg som alltid finns där på något vis, den kanske förändras, man kanske lär sig leva med den och kan gå vidare - men det kommer alltid vara ens barn, och sådan kärlek försvinner bara inte.

Jag beklagar att det tar tid för er med att bli gravida, jag kan verkligen inte förstå hur orättvist de kan vara för vissa. Jag kan inte ens tänka mig om man har försökt länge och sedan inträffar något sådant. Jag önskar er all lycka, kram <3
  • hope27

Hej alla fina människor =)

Hur går det för er?

Själv känner jag mig lite deppig över att det inte har blivit någon ny graviditet än... har i och för sig bara försökt än 2 månader, men hjärnan tänker ju inte med förnuftet nu direkt...

Hoppas nu på tredje försöket.....

Ha de fint, kram =)

• villbligravid88

Hej!
    Här hoppas jag att det börjar ljusna. Har mått väldigt dåligt efter avbrytandet och sen missfallet. Oron i den här graviditeten har varit mig nästan övermäktig och jag har varit sjukskriven på heltid i samband med KUB (som visade okej siffror) och sedan dess på 25 % för att jag inte har orkat med psykiskt. Träffar en psykolog sedan några månader tillbaka och går i styrd gruppbehandling 1 gång/vecka och jag tror faktiskt det hjälper. Det i kombination med att jag nu känner att bebisen sparkar, vecka 26 i morgon, gör mig lugnare. Men mycket oro ligger kvar, främst rädsla att den ska komma för tidigt och/eller inte vara frisk (trots att KUB och RUL varit bra).

Kul att du drog igång tråden igen hope27! =)

Kram

• hope27
    villbligravid88 skrev 2014-05-07 16:02:40 följande:
    Hej!
    Här hoppas jag att det börjar ljusna. Har mått väldigt dåligt efter avbrytandet och sen missfallet. Oron i den här graviditeten har varit mig nästan övermäktig och jag har varit sjukskriven på heltid i samband med KUB (som visade okej siffror) och sedan dess på 25 % för att jag inte har orkat med psykiskt. Träffar en psykolog sedan några månader tillbaka och går i styrd gruppbehandling 1 gång/vecka och jag tror faktiskt det hjälper. Det i kombination med att jag nu känner att bebisen sparkar, vecka 26 i morgon, gör mig lugnare. Men mycket oro ligger kvar, främst rädsla att den ska komma för tidigt och/eller inte vara frisk (trots att KUB och RUL varit bra).

Kul att du drog igång tråden igen hope27! =)

Kram
    Va kul att KUB och RUL visade bra resultat. Men jag kan bara tänka mig att oron är enorm. Är inte där än själv, men jag tror oron kommer vara enorm när jag blir gravid igen.

Jag har egentligen inga råda att ge, men hoppas att det går bra för dig och att oron kanske släpper lite med tiden när du ser att bebin mår bra =)

Måste kännas underbart att känna babisen sparka!! =) Åhhh vad jag längtar också....

Kram :D
  • villbligravid88

Hope27:
    Ja det känns oroligt, men jag hoppas att det ger med sig, som du skriver när man ser att bebisen mår bra =) Det känns verkligen helt fantastiskt att känna h*n röra sig där inne, börjat reagera på ljud nu också ^-^

Håller tummarna att det är er tur snart igen! Efter våra försök, och det var inte många om jag ska vara helt ärlig, känner jag mig fortfarande helt knäckt och tycker att det fortfarande är jättejobbigt att höra att någon är gravid. Tills jag kommer på att, nej, jag behöver ju inte känna mig avundsjuk eftersom jag är gravid själv. Det är sjukt jobbigt att bara försöka bli gravid, att dessutom förlora ett barn, som alla i tråden gjort, är obeskrivligt och det sätter verkligen sina spår när man börjar försöka igen.

Kram

• MrsCecilia

Jag är i v 25 med tvillingar och har precis samma oro. Det är väldigt jobbigt och svårt att både njuta och tro att det ska gå vägen eller att de inte är friska osv. Jag tänker mkt på lille Isak som kom i höstas och känner även skuld. Så jag håller verkligen med om att det sätter sina spår.

• anjiz

Nu har det gått 5mån, vill inget hellre än att bli gravid igen men det vill sig inte. Har bim om 3dagar önskar så ett plus.

• RockTheRebell
    anjiz skrev 2014-05-13 10:46:19 följande:
    Nu har det gått 5mån, vill inget hellre än att bli gravid igen men det vill sig inte. Har bim om 3dagar önskar så ett plus.
    Ja man väntar o väntar. Nästa ju mer man väntar, desto mindre händer det =( Hoppas så för dig!
  • hope27
    anjiz skrev 2014-05-13 10:46:19 följande:
    håller tummarna för dig!! =) själv är jag på tredje försöket nu, lyckats pricka in äl helt, så hoppas på att det tar sig, men försöker ställa in mig på att det kan ta lite tid...
Svar på tråden Vi som avbrutit 2013