• Nany

Shape Up

Idag börja jag med kalori programmet shape up för att tappa gravidetkilo. Jag undra om några fler vill vara med? I den här tråden kan vi pusha varandra, dela med mattips, träningstips, viktminskning och ställa olika frågor till varandra. Vilka är med?

• Svar på tråden Shape Up
  • Fridayyy
    Pommac skrev 2013-08-25 10:19:34 följande:
    Glöm inte bort att ni måste äta minst 1200 kcal varje dag. Äter man mindre kan kroppen ställa in sig på svält och då sparar kroppen på allt man stoppar i sig och då går man upp i vikt. 

Nej, de som kör pulverdiet går ju ner i vikt och de får väl bara i sig 550 kcal. Men jag är ingen expert men jag tror inte på det...jag åt väldigt lite under några veckor pga en annan sak och gick ner flera kilo.
  • Pommac
    Fridayyy skrev 2013-08-25 10:26:30 följande:

Nej, de som kör pulverdiet går ju ner i vikt och de får väl bara i sig 550 kcal. Men jag är ingen expert men jag tror inte på det...jag åt väldigt lite under några veckor pga en annan sak och gick ner flera kilo.
    Jo det är klart. Men det viktigaste är ju att hitta balansen och äta lika mycket varje dag. Det är säkert olika från person till person. Pulverdiet går väl inte att jämnföra med shape up heller. Man går ju ner mycket i början med pulverdiet men sedan är det svårare att börja äta mat igen (oftast går man upp i vikt då) Men som sagt alla är olika.
  • LängtansBlåaBlomma

Helgen blev onyttig... Vann choklad på ett lotteri och det betyder att jag ätit rätt mycket kcal. Nåja, hellre äta mer på helgen än äta onyttigt under veckorna...

• alexs mamma
    Pommac skrev 2013-08-25 11:46:17 följande:
    Jo det är klart. Men det viktigaste är ju att hitta balansen och äta lika mycket varje dag. Det är säkert olika från person till person. Pulverdiet går väl inte att jämnföra med shape up heller. Man går ju ner mycket i början med pulverdiet men sedan är det svårare att börja äta mat igen (oftast går man upp i vikt då) Men som sagt alla är olika.
    Pommac skrev 2013-08-25 10:19:34 följande:
    Glöm inte bort att ni måste äta minst 1200 kcal varje dag. Äter man mindre kan kroppen ställa in sig på svält och då sparar kroppen på allt man stoppar i sig och då går man upp i vikt. 

Hum, ursäkta mig för att jag säger det men det verkar inte som att du är speciellt påläst och då är det dumt att påstå en massa utan att ha belägg för det.

Det är varken sant att man måste äta minst 1200kcal om dagen för att inte hamna i svältläge och heller inte att det är viktigt att det finns en balans så att man äter lika mycket varje dag. Just nu är det ju tex väldigt mycket snack om olika typer av periodiska fastor som tex 5:2 och 18:6. Där går ju upplägget ut på att man under två dagar i veckan eller undre ett visst antal timmar av dagen, inte äter några/ett visst antal kcal. Vitsen med dessa sätt att äta är ju att forskning visar att det skulle vara bra för kroppen att just tvärs emot det du säger få i sig OLIKA mängder kalorier och få en massa fördelar utöver en ev viktnedgång.

Så snälla du påstå inte en massa som kan sätta konstiga ideer i huvudet på folk... 
  • Pommac
    alexs mamma skrev 2013-08-25 19:24:21 följande:

Hum, ursäkta mig för att jag säger det men det verkar inte som att du är speciellt påläst och då är det dumt att påstå en massa utan att ha belägg för det.

Det är varken sant att man måste äta minst 1200kcal om dagen för att inte hamna i svältläge och heller inte att det är viktigt att det finns en balans så att man äter lika mycket varje dag. Just nu är det ju tex väldigt mycket snack om olika typer av periodiska fastor som tex 5:2 och 18:6. Där går ju upplägget ut på att man under två dagar i veckan eller undre ett visst antal timmar av dagen, inte äter några/ett visst antal kcal. Vitsen med dessa sätt att äta är ju att forskning visar att det skulle vara bra för kroppen att just tvärs emot det du säger få i sig OLIKA mängder kalorier och få en massa fördelar utöver en ev viktnedgång.

Så snälla du påstå inte en massa som kan sätta konstiga ideer i huvudet på folk... 
    Jag har inte påstått något. Jag har bara skrivit att det KAN vara så. Jag vet att den kan det för jag har själv varit med om detta. När det gäller min kropp. Det finns säkert fler som har samma. Sedan gäller det självklart inte ALLA människor och därför har jag skrivit det. För mig är det viktigt att inte äta för lite och inte för mycket. För mig är det viktigt att hitta en balans för att gå ner i vikt. Då jag tidigare har gjort det och lyckats. Det kanske inte funkar för alla. Men det funkar för mig och säkert för fler. 

Det är du som har påstått att jag har påstått konstiga ideer i huvudet på folk. Folk bestämmer väl själva hur de vill göra.  
  • LängtansBlåaBlomma

Jag bommar två gånger i veckan, oftast helgen, och det är förmodligen det som gör att min viktnedgång går långsamt. Får jobba på att stå emot frestelserna vid fester och sociala sammanhang.

• sihn

Längtansblåablomma- visst är det svårt när man inte är hemma.
    Vi har haft kalas idag för dottern och sonen. Vi hade tagliatelle och en underbar pastasås med grytbitar, köttbullar och salsiccia i en tomatsås med basilika. Tog mitt förnuft till fånga och tog lite lite pasta, två köttbullar (nötfärs), lite sås och mycket sallad. Sen hoppade jag tårtan och drack bara kaffe.
    Allt kändes bra men vad händer då!!! Sambon som hoppat över maten, åt vid ett (han hade lagat all mat och har svårt att äta när han har stått länge och lagat något) beställde en familjepizza för barnen var hungriga igen vid sex. Stod jag emot!??? Nej!!!!! Varför blir det så här.
    Egentligen vet jag varför. För nu har vågen visat att jag gått ner så då tycker jag att jag kan unna mig lite. Drack även cider till pizzan och jag har inte druckit en droppe läsk på tre veckor.
    Känner mig så låg......

• Volis

Usch ja, det är den förbannade helgen! Vi måste hitta strategier för att bättra oss. Visst ska man ibland kunna äta ngt gott och onyttigt, men jag måste lära mig att det inte behöver vara så stora mängder!

• LängtansBlåaBlomma

För mig idag blev det både choklad och läsk. Sprängde "budgeten" rejält. Nåja, bättre tag imorgon. 

Svar på tråden Shape Up