• Anonym (Boka)

Fördomar om de som bär tatuering...

Läste i "fulaste namn-tråden" om fördomar om de som har tatueringar.
    Har du några fördomar om dessa människor? Har de lägre utbildningsnivå? Är de socialbidragstagare? Är de lågintelligenta? Oallmänbildade?
    Eller kan det vara så att vem som helst i alla socialgrupper bär tatueringar? Har motivet betydelse för vilken socialgrupp personen tillhör?

Är en tribaltatuering i svanken eller taggtråd runt överarmen mer "lågstatus" än en klassisk old school? 

• Svar på tråden Fördomar om de som bär tatuering...
  • Harmagedon

Kan inte ett skit om tatueringar och är helt ointresserad av att skaffa en själv. Men jag bryr mig väldigt lite om någon annan har en. Ok, om någon har en svastika på halsen skulle jag nog reagera.

• Anonym (.)

Det beror väl en hel del på motiv och placering. Det finns verkligen en del riktigt sunkiga tatueringar.

• Anonym (Boka)

Kan lägga till att jag är universitetsutbildad (5 år) och jag har en stor old scool-tatuering.
    Min man är högskoleutbildad (totalt 6 år) han har sex olika old school tatueringar.

Min vän är överläkare och har säker 10-12 vackra,  stora old school-tatueringar som vissa syns när han jobbar.
    Min andra vän är läkare och har två stora tatueringar (fula) som syns när han jobbar. 
    En annan vän är gymnasielärare i på naturprogrammet, han har flera stora tatueringar. Mest namn och sånt.

När jag tänker efter tror jag att säkert 75% av mina vänner har olika tatueringar. Det är människor som i stort sett alla är högutbildade/medelutbildade och alla har bra jobb.

Jag tycker att det är oerhört fördomsfullt att döma en människa utifrån om hen är tatuerad eller inte.
    Däremot tror jag vissa stilar är mer populära i vissa kretsar än i andra. Tex förekommer inte tribaler bland mina vänner.

• Anonym (osäkra?)

Jag tror att många som tatuerar sig är lite osäkra individer som vill skaffa sig en identitet för att platsa i en grupp.

Själv har jag lite svårt för tatueringar och skönhetsoperationer just eftersom det är så ytligt och skapar märkliga ideal.

• Anonym (normal)

Varför lägga folk i fack? Alla kan vara tatuerade. Idag är det nästan vanligare med tattade människor än folk som inte har.

Jag har själv en liten på ryggen som jag gjorde för 15 år sedan och nu har jag ett ordspråk på underarmen med barnens namn som jag skaffade som hyllnig till dom när den minsta var nära att gå bort.

Att man skaffar en tatuering för att passa in är väl att ta i! Snacka om fördommar!

• Anonym (Boka)
    Anonym (osäkra?) skrev 2013-08-09 15:59:22 följande:
    Jag tror att många som tatuerar sig är lite osäkra individer som vill skaffa sig en identitet för att platsa i en grupp.

Själv har jag lite svårt för tatueringar och skönhetsoperationer just eftersom det är så ytligt och skapar märkliga ideal.
    Vad då osäkra individer? På vad grundar du det?
    Om man tycker att det är vackert med motivet och står i kö länge för att få en särskild tatueringskonstnär som utför den.. Nä, jag förstår inte vad du får det ifrån.
    Är det mer ytligt med en tatuering än med allt annat vi gör för att göra oss fina? Make up, hårfärg, smycken, kläder osv?
  • Thotis90
    Anonym (Boka) skrev 2013-08-09 15:46:38 följande:
    Läste i "fulaste namn-tråden" om fördomar om de som har tatueringar.
    Har du några fördomar om dessa människor? Har de lägre utbildningsnivå? Är de socialbidragstagare? Är de lågintelligenta? Oallmänbildade?
    Eller kan det vara så att vem som helst i alla socialgrupper bär tatueringar? Har motivet betydelse för vilken socialgrupp personen tillhör?

Är en tribaltatuering i svanken eller taggtråd runt överarmen mer "lågstatus" än en klassisk old school? 
    Jag har tatueringar och jag kan säga som så att jag inte är socialbidragstagare (har arbete), är inte lågintelligent eller oallmänbildad. Jag har bara en gymnasieutbildning i grunden, men det har ingenting med mina tatueringar att göra utan det beror på att ett antal personer gjorde livet surt för mig (tog studentexamen -12, 3 år senare än tänkt). 

Jag har idag tre tatueringar varav två är texter. Den ena är en minnestatuering och den andra är ett visdomsord. De har med andra ord en stor innebörd för mig, ingenting som jag bara skaffade för att det var snyggt/coolt. Den tredje tatueringen skaffade jag däremot för att jag tyckte att den var fin. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    Anonym (osäkra?) skrev 2013-08-09 15:59:22 följande:

Det stämmer inte in på mig. Jag skaffade två av mina tatueringar för att minnas motgångarna jag har haft i livet, som en påminnare om att jag aldrig skall ge upp. Jag har aldrig passat in i grupper, så varför skulle jag göra det bara för att jag har tatueringar?
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Dålig smak)

Dålig smak, jag tycker att tatueringar generellt är fula och missprydande, jag har inte sett någon som är snygg i tatueringar. Men det är inget som jag stör mig på, jag vet att det är numera inget med om man är utbildad eller inte.

• Anonym (.)

Men spelar det någon roll vad fördomsfulla människor tycker? De lär väl ha inskränkta åsikter om en hel del saker, eftersom de projicerar sina egna komplex och tillkortakommanden på andra. Om du gillar dina tatueringar är det väl det enda som räknas.

Svar på tråden Fördomar om de som bär tatuering...