• Anonym (Boka)

Fördomar om de som bär tatuering...

Läste i "fulaste namn-tråden" om fördomar om de som har tatueringar.
    Har du några fördomar om dessa människor? Har de lägre utbildningsnivå? Är de socialbidragstagare? Är de lågintelligenta? Oallmänbildade?
    Eller kan det vara så att vem som helst i alla socialgrupper bär tatueringar? Har motivet betydelse för vilken socialgrupp personen tillhör?

Är en tribaltatuering i svanken eller taggtråd runt överarmen mer "lågstatus" än en klassisk old school? 

• Svar på tråden Fördomar om de som bär tatuering...
  • Ann Cistrus
    Harmagedon skrev 2013-08-09 16:32:04 följande:
    Jag vet... Den var för enkel men du hade ju lagt upp den så fint. Hade ju nästan varit oartigt att inte dänga till.
    Skål
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Vintermorgon
    Har du några fördomar om dessa människor? - Beror på vad för tatuering det är. Om en man går omkring med en massa nakna kvinnor på armarna så skulle jag nog le lite besvärat.

Har de lägre utbildningsnivå? - De är väl från alla hörn o kanter.
    Är de socialbidragstagare? - En del är kanske det.

Är de lågintelligenta? 
    Oallmänbildade?Att gilla kroppsutsmyckning kan väl knappast ha o göra med intelligensen. 

Eller kan det vara så att vem som helst i alla socialgrupper bär tatueringar? Har motivet betydelse för vilken socialgrupp personen tillhör? 
    - Gängmedlems-tatueringar och sådant som man hört om är väl kopplat till just gängmedlemmar :P 

Är en tribaltatuering i svanken eller taggtråd runt överarmen mer "lågstatus" än en klassisk old school? - Människan får väl tatuera in det denne vill ha på kroppen. 

Jag tycker personligen att en del tatueringar är riktigt fina, men jag vill ha lite mer tanke bakom än bara "vill ha en cool sak på armen". Jag skulle kunna tänka mig att skaffa en liten färgtatuering nån gång, jag vet redan vad jag skulle vilja ha och jag har en tanke bakom den. Men just nu fokuserar jag på andra saker i livet.
  • Jennie med ie

Jag är själv tatuerad och har nog inte fördomar om tatuerade människor över lag, däremot lite ang. _vissa motiv_ och _vissa_ tatueringar. Tribaltatueringar i svanken förknippar jag mer med typ yngre mammor och tjejer som inte är så mycket tatuerade i övrigt medans tatuerade överarmar, främst med black&grey-gaddningar, oftare sitter på kraftigt tatuerade rocktjejer. Som exempel.

• nozpa

Ja alltså, klart att jag kan ha fördommar mot folk som är tatuerade. Brukar dock inte vara endast pga en tatuering. Utan mycket annat som spelar in också.

Sedan finns det ju äckligt fula tatueringar som t ex dessa svanktatueringar och kinatecken. Sådant som ganska många gjorde för 10-15 år sedan. Har själv endel vänner som dras med ungdomssynder, men dom är både högutbildade och använder inte foppatofflor eller gråa mjukbrallor. 

Men givetvis finns det den typen som har 10 apfula tatueringar med allt ifrån svank, flames, kina och så barnens namn. Allt det tillsammans kan jag nog säga att jag har förutfattade meningar om.
    Men jag är inte den som är den, kan absolut ändra åsikt om personen när/om man lär känna dom.   

• Petrol
    Anonym (osäkra?) skrev 2013-08-09 15:59:22 följande:
    Jag tror att många som tatuerar sig är lite osäkra individer som vill skaffa sig en identitet för att platsa i en grupp.

Själv har jag lite svårt för tatueringar och skönhetsoperationer just eftersom det är så ytligt och skapar märkliga ideal.
    Varför skulle de vara osäkra? Och vad menar du med att det skapar en identitet? Tatueringar är och finns ju på ett väldigt brett fält av personer och att göra det till en homogen grupp blir ju ganska märkligt, men givetvis finns tatueringar med som en del av en identitet i många fall, i rock n roll konceptet och den livsstilen tillexempel och många fler, men det är ju ingen identitet i sig själv utan en del av något annat då.

Och ideal har vi ju omkring oss, och vi gör hela tiden medvetna val i hur vi framträder för andra, och uppfyller den bild vi själva har av oss, det gör alla men reflekterar inte över det i någon större utsträckning eftersom det är normalt och förväntas av oss, men det blir tydligare när någon gör ett val som anses som kontroversiellt eller inte lika vanligt även om jag kan tro att den grunläggande mekanismen bakom är precis den samma. Men det är väldigt få som klipper en page, tar hål i öronen och sminkar sig som tvingas stå till svars för de besluten så att säga.

Thats my 2 cents.
  • Petrol
    Anonym (tatoo) skrev 2013-08-09 16:20:09 följande:

Tänker på hur fula dessa alla dessa tatueringar kommer att bli när skinnet förändrats efter ett antal år. Svårt och dyrt att ta bort också.
    De la okej att vara ful? eller?..
  • Anonym (tatoo)
    lizetted skrev 2013-08-09 16:31:33 följande:
    För att skinn utan tatueringar är så väldigt snyggt när man börjar komma upp i ålder? 
    Ja betydligt snyggare!
  • Anonym (tatoo)
    Petrol skrev 2013-08-09 17:02:51 följande:
    De la okej att vara ful? eller?..
    Visst! Tycker jag också men man behöver inte göra det värre med fula tatueringar.
  • Anonym (Frida)

Jag tycker allt beror på hur man tatuerar sig. Att ha en hel sleeve som är välgjord och sammanhängande tycker jag kan vara fint. Att ha flera olika, mindre välgjorda tatueringar i olika teman, som inte alls passar ihop, tycker jag är wt. 

• Anonym (2)

Ok, bara för skojs skull - gissa min utbildningsnivå/klass/ålder/annat relevant! Jag har två tatueringar, en nedanför nacken som föreställer mitt stjärntecken (ca 1*1 dm) och en på ena vaden som är en tribalinfluerad figur (ca 3*1 dm). Låt höra era omdömen? ;)

Svar på tråden Fördomar om de som bär tatuering...