• Anonym (10 000)

Hjälp att halvera matkontot

2 vuxna
    2 barn (1 och 3 år)
    Matkostnad: 10 000kr/månad

Vi började för ett år sedan att handla all mat på ett kreditkort. Jag och min man har varsitt kort som kommer på samma räkning. Med det handlar vi bara på mataffärer (även hygien och blöjor och sånt) och om vi handlar mat på restaurang. Med det menas pizza, hamburgare och sånt. Vi går aldrig på dyrare ställen och det är max 3 gånger per månad. Billigaste räkningen detta året var 8 500, den värsta 14 500. Så vi snittar ca 10 000 per månad. 

Det är ju helt coco bananas. Och det värsta är att jag inte ens vet vad pengarna går till. Tycker vi handlar vanlig mat. Men klart det blir rätt mycket mysmat som är dyr. 

Nu ska vi ta tag i detta för vi har köpt hus och behöver pengarna till annat. Så nu ska vi sätta oss och göra en budget. Vad är rimligt att lägga på mat och hygien för oss? Hur gör man för att handla billigt, gott och nyttigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-18 19:31
    1 Köttfärssås och spagetti
    2 Ugnspannkaka
    3 Pasta med lax i gräddsås
    4 Makroner och korv
    5 Kyckling, ris och gräddsås
    6 Quesedilla med sallad
    7 Tacos
    8 Köttbullar sås potatis
    9 Pasta med baconsås
    10 Pasta med rosa räksås (tacosås+creme fraîche)
    11 Torsk med äggsås och ris
    12 Pannbiff, klyftpotatis och tzatziki
    13 Linssoppa
    14 Pizza
    15 Stekt fisk med kall sås
    16 Biff med bea
    17 Soppa och pannkaka
    18 Sekt ris
    19 Lax med tomatsås och potatis
    20 Potatissallad och skinka
    21 Tacos
    22 Fisksoppa med bröd
    23 Biff med bambuskott och ris
    24 Nudlar kyckling i kokossås
    25 Hamburgare
    26 Omelett med ost och skinka
    27 Fiskpinnar med ris och spenat
    28 Räkor
    29 Köttgryta
    30 Köttfärssoppa med vitkål
    31 Fläskläggsgryta och ris
    32 Lax, romsås och potatis
    33 Kyckling i currysås, kålsallad
    34 Korvstroganoff med ris
    35 Lasagne
    36 Nigellas nuggets
    37 Ost- och skinksallad
    38 Fiskgratäng med räkor
    39 Rulle med crabsticksstuvning
    40 Potatisgratäng och rostbiff
    41 Raggmunk med bacon
    42 Makaronipudding
    43 Curryfisk ,med ägg

• Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot
  • Anonym (m)
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-18 22:35:40 följande:
    Vad äter ni då? vad äter ni till frukost tex?
    barnen äter mackor och oboy eller annan dryck, yoghurt. Jag äter oftast ingen riktig frukost utan slarvar med den. 

middag efter skolan förstås, blir mycket pasta och kyckling i vår familj. Inte varje dag förstås men säkert 2-3 ggr i veckan blir det pasta.  Pannkakor en gång i veckan ungefär då den yngste är galen i det :) . Potatis, köttfärs, fisk...ja ingen konstig mat 

går en del pengar på frukt men det får det lov att göra tycker jag.  

när det gäller torrvaror och hygien som shampo, toapapper osv försöker jag ta sånt på Ö&B medan jag köper det mesta annat på Coop eller iCA men jag har listor på det vi köper ofta så jag vet vilken affär vilka varor är billigast på. Tog lite tid i börja men jag har allt i tfn så nu är det smidigt att kolla.Här där jag bor ligger Ö&B och Coop i samma hus så då tar man en runda i varje butik när man har bilen. Ica ligger på gångavstånd hemifrån så där köper jag det som fattar sas.
  • Anonym (hmm)

Ja för 5000 kr/må kan man på 3  personer äta lax och oxfile till varje måltid.
    Så skippa snasket och lär er äta mat.

10000 kr kr per månad?
    Äter ni bara hummer och rysk kaviar eller?

• Mineralvatten
    Anonym (m) skrev 2013-08-18 23:23:19 följande:
    barnen äter mackor och oboy eller annan dryck, yoghurt. Jag äter oftast ingen riktig frukost utan slarvar med den. 

middag efter skolan förstås, blir mycket pasta och kyckling i vår familj. Inte varje dag förstås men säkert 2-3 ggr i veckan blir det pasta.  Pannkakor en gång i veckan ungefär då den yngste är galen i det :) . Potatis, köttfärs, fisk...ja ingen konstig mat 

går en del pengar på frukt men det får det lov att göra tycker jag.  

när det gäller torrvaror och hygien som shampo, toapapper osv försöker jag ta sånt på Ö&B medan jag köper det mesta annat på Coop eller iCA men jag har listor på det vi köper ofta så jag vet vilken affär vilka varor är billigast på. Tog lite tid i börja men jag har allt i tfn så nu är det smidigt att kolla.Här där jag bor ligger Ö&B och Coop i samma hus så då tar man en runda i varje butik när man har bilen. Ica ligger på gångavstånd hemifrån så där köper jag det som fattar sas.
    men urk ger du dina barn oboy?? why???
  • Anonym (matmor)

Klart man kan äta lax och kött etc fastän man ska tänka på ekonomin. Det som många gånger kostar är ju dyra (och mediokra) halv/helfabrikat av olika slag. Spontanhandlande titt som tätt i mataffären kostar det med.
    Vi äter fin fisk och lammkött varje vecka och ändå fixar vi rimlig matkostnad genom storkok och planering.

Just det, ett värdefullt tips: handla aldrig hungrig!  Då ökar risken lavinartat för att man köper hem en massa "mysmat" pga att kroppen vill ha energi omgående. Handlar man mätt och belåten är det mycket enklare att hålla sig till förutbestämd inköpslista :)    

• Anonym (Ekonomisk 2)

Jag har inte orkat läsa igenom alla svar, så jag ber om ursäkt om jag upprepar vad någon annan skrivit!

Vi försöker undvika att köpa sådant som inte är nödvändigt, i alla falla köper vi det inte av slentrian. Till exempel dryck (juice, läsk, saft, mineralvatten, massa mjölk, osv), grönsaker som inte är i säsong (köper två kilo frysta gröna bönor för 25:- istället för 200 gram färska från Kenya för 19.90), osv.

Om ni handlar till lunchen blir det säkert en del dricka, och vad kostar en sådan? Typ 10-15 Ta det gånger 2 pers gånger 20 arbetsdagar, så blir det  en femhundring bara det...

Köper ni småförpackningar av olika saker till barnen? Typ barnmat, småyoghurtar, dryck, barnkex, osv? Det är också dyrt - och onyttigt. 

Om ni äter fisk flera gånger i veckan, och då färsk fisk, så blir nog det ganska dyrt, men det är ju ett val man kan göra, bara man vet om det!  

• Anonym (hmm)
    Mineralvatten skrev 2013-08-18 23:37:05 följande:
    men urk ger du dina barn oboy?? why???
    Fanns inte maraboo i frukost disken?

Nej kexchoklad är den bästa frukosten för barn.
  • orre84

Gång på gång ställs denna fråga och jag ställer mig alltid lika undrande till varför.

Finns trådar som är flera hundra sidor lång. SÖK!
    Kan ni andas utan instruktioner? Internet finns det tips på billiga goda rätter eller så tänker man själv hur...fan, jag orkar inte ..people are retarded!!

• Anonym (Det går)

Jag tror det handlar mycket om vana... Ni har förmodligen inte behövt vända på varenda krona förut och då är det svårt att bryta och motivera sig att dra ner på " standarden". Vi är 2 vuxna och ett barn på 11 och vi har en matkostnad på 4000 per månad.

• Anonym (10 000)
    6 Barns Pappan skrev 2013-08-18 23:18:03 följande:
    Hur lyckas man med en mat kostnad på mellan 8500-14500  på 2 vuxna och 2 små barn! Vi ligger på 6000-7000 med blöjor  och då är vi 2 vuxna samt 6 barn mellan 0-6 år och vi äter mycket kött
    Vi har rannsakat oss ordentligt sista dygnet. och en bidragande orsak är nog att vi i stort sett 1 gång per vecka har middagsgäster. 
Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot