• Anonym (10 000)

Hjälp att halvera matkontot

2 vuxna
    2 barn (1 och 3 år)
    Matkostnad: 10 000kr/månad

Vi började för ett år sedan att handla all mat på ett kreditkort. Jag och min man har varsitt kort som kommer på samma räkning. Med det handlar vi bara på mataffärer (även hygien och blöjor och sånt) och om vi handlar mat på restaurang. Med det menas pizza, hamburgare och sånt. Vi går aldrig på dyrare ställen och det är max 3 gånger per månad. Billigaste räkningen detta året var 8 500, den värsta 14 500. Så vi snittar ca 10 000 per månad. 

Det är ju helt coco bananas. Och det värsta är att jag inte ens vet vad pengarna går till. Tycker vi handlar vanlig mat. Men klart det blir rätt mycket mysmat som är dyr. 

Nu ska vi ta tag i detta för vi har köpt hus och behöver pengarna till annat. Så nu ska vi sätta oss och göra en budget. Vad är rimligt att lägga på mat och hygien för oss? Hur gör man för att handla billigt, gott och nyttigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-18 19:31
    1 Köttfärssås och spagetti
    2 Ugnspannkaka
    3 Pasta med lax i gräddsås
    4 Makroner och korv
    5 Kyckling, ris och gräddsås
    6 Quesedilla med sallad
    7 Tacos
    8 Köttbullar sås potatis
    9 Pasta med baconsås
    10 Pasta med rosa räksås (tacosås+creme fraîche)
    11 Torsk med äggsås och ris
    12 Pannbiff, klyftpotatis och tzatziki
    13 Linssoppa
    14 Pizza
    15 Stekt fisk med kall sås
    16 Biff med bea
    17 Soppa och pannkaka
    18 Sekt ris
    19 Lax med tomatsås och potatis
    20 Potatissallad och skinka
    21 Tacos
    22 Fisksoppa med bröd
    23 Biff med bambuskott och ris
    24 Nudlar kyckling i kokossås
    25 Hamburgare
    26 Omelett med ost och skinka
    27 Fiskpinnar med ris och spenat
    28 Räkor
    29 Köttgryta
    30 Köttfärssoppa med vitkål
    31 Fläskläggsgryta och ris
    32 Lax, romsås och potatis
    33 Kyckling i currysås, kålsallad
    34 Korvstroganoff med ris
    35 Lasagne
    36 Nigellas nuggets
    37 Ost- och skinksallad
    38 Fiskgratäng med räkor
    39 Rulle med crabsticksstuvning
    40 Potatisgratäng och rostbiff
    41 Raggmunk med bacon
    42 Makaronipudding
    43 Curryfisk ,med ägg

• Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot
  • Anonym (Vi med !)

Om det är någon tröst så handlar vi också för 10000 kr /månad inkl.mat, blöjor, schampo, hudlotion, tvättmedel, diskmedel, toapapper och sånt. Utgifterna för blöjorna är dock inte lika stora längre. Vi har med mig matlåda till jobbet. 

Vi bor i Stockholmsområdet, har inte bil så vi dundrar inte iväg till Willys och liknande, - det blir ICA, Coop och hemköp. Vi har ingen jättestor frys så vi kan inte hamstra och frysa in mängder med storkok. Vi köper inte en massa snacks, godis, läsk eller alkohol. Ingen av oss röker.

Vi är 2 vuxna och två barn - 3 och 4 år.  

Jag undrar vad folk äter / har på menyn som  har hälften av våra matkostnader ? Havregrynsgröt till middag eller blodpudding ? Självklart vill vi ha lägre matkostnader så jag ska läsa igenom svaren du fått i denna tråd.....hur gör folk ?

• Anonym (10 000)

Jag tro kanske att en del av nyckeln är som någon skrev att faktiskt göra själva menyn i affären efter vad som är billigt. Därför det känns bra med en lång lista i mobilen med maträtter så man slipper få "lågt blodsocker efter jobbet hjärnsläpp" i mataffären. 

• Lena
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-18 21:46:02 följande:
    Jag tro kanske att en del av nyckeln är som någon skrev att faktiskt göra själva menyn i affären efter vad som är billigt. Därför det känns bra med en lång lista i mobilen med maträtter så man slipper få "lågt blodsocker efter jobbet hjärnsläpp" i mataffären. 
    Jag kollar reklambladet innan. Saker som har kort datum och därför är billigare köper vi och fryser in och tar med på nästa veckas matlista istället.
  • Anonym (Tumme upp)

Ni låter som om ni anpassar er efter er situation så jag tror ni kommer klara detta galant!!!

• Anonym (m)

oj 10 000 kr! Nu är jag skild men medan jag var gift (också två barn) Kom vi upp i ca 4000 kr och sen kanske ca 500 på utemat typ MCD o liknande. 
    Nu när jag är ensam med barnen v.v försöker jag hålla det på ca 1000 kr/vecka då barnen är här och bara några hundra de veckor jag är ensam. Funkar rätt bra.

Har inga jättetips mer än att verkligen kolla VAD man köper. Jag blev lite chockad när jag insåg hur mycket lördagsgodis vi köpte tex. Sånt kan man ju ändra på 

• Anonym (10 000)
    Anonym (m) skrev 2013-08-18 22:33:46 följande:
    oj 10 000 kr! Nu är jag skild men medan jag var gift (också två barn) Kom vi upp i ca 4000 kr och sen kanske ca 500 på utemat typ MCD o liknande. 
    Nu när jag är ensam med barnen v.v försöker jag hålla det på ca 1000 kr/vecka då barnen är här och bara några hundra de veckor jag är ensam. Funkar rätt bra.

Har inga jättetips mer än att verkligen kolla VAD man köper. Jag blev lite chockad när jag insåg hur mycket lördagsgodis vi köpte tex. Sånt kan man ju ändra på 
    Vad äter ni då? vad äter ni till frukost tex?
  • Mineralvatten
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-18 13:29:48 följande:
    För att han nästan alltid äter i bilen. Så han brukar köpa ett paket knäckemackor och en kaviartub. (och säkert läsk och godis, men det nekar han till Flört)
    han kan ju köpa en termoslåda att ha maten i.
  • Tristan69

Humor, det är allt man kan säga om ett par som snittar 10 tkr på mat per månad. Merparten av alla svenskar äter på tok för mycket protein, vilket är bland det dyraste man kan köpa i matväg, och efter att kroppen har tagit upp den lilla mängd som behövs går resten ut i toaletten. Med andra ord kan ni drastiskt skära ner på era kött- och fiskinköp utan att ta någon skada alls, snarare tvärtom.

• 6 Barns Pappan

Hur lyckas man med en mat kostnad på mellan 8500-14500  på 2 vuxna och 2 små barn! Vi ligger på 6000-7000 med blöjor  och då är vi 2 vuxna samt 6 barn mellan 0-6 år och vi äter mycket kött

Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot