• Anonym (10 000)

Hjälp att halvera matkontot

2 vuxna
    2 barn (1 och 3 år)
    Matkostnad: 10 000kr/månad

Vi började för ett år sedan att handla all mat på ett kreditkort. Jag och min man har varsitt kort som kommer på samma räkning. Med det handlar vi bara på mataffärer (även hygien och blöjor och sånt) och om vi handlar mat på restaurang. Med det menas pizza, hamburgare och sånt. Vi går aldrig på dyrare ställen och det är max 3 gånger per månad. Billigaste räkningen detta året var 8 500, den värsta 14 500. Så vi snittar ca 10 000 per månad. 

Det är ju helt coco bananas. Och det värsta är att jag inte ens vet vad pengarna går till. Tycker vi handlar vanlig mat. Men klart det blir rätt mycket mysmat som är dyr. 

Nu ska vi ta tag i detta för vi har köpt hus och behöver pengarna till annat. Så nu ska vi sätta oss och göra en budget. Vad är rimligt att lägga på mat och hygien för oss? Hur gör man för att handla billigt, gott och nyttigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-18 19:31
    1 Köttfärssås och spagetti
    2 Ugnspannkaka
    3 Pasta med lax i gräddsås
    4 Makroner och korv
    5 Kyckling, ris och gräddsås
    6 Quesedilla med sallad
    7 Tacos
    8 Köttbullar sås potatis
    9 Pasta med baconsås
    10 Pasta med rosa räksås (tacosås+creme fraîche)
    11 Torsk med äggsås och ris
    12 Pannbiff, klyftpotatis och tzatziki
    13 Linssoppa
    14 Pizza
    15 Stekt fisk med kall sås
    16 Biff med bea
    17 Soppa och pannkaka
    18 Sekt ris
    19 Lax med tomatsås och potatis
    20 Potatissallad och skinka
    21 Tacos
    22 Fisksoppa med bröd
    23 Biff med bambuskott och ris
    24 Nudlar kyckling i kokossås
    25 Hamburgare
    26 Omelett med ost och skinka
    27 Fiskpinnar med ris och spenat
    28 Räkor
    29 Köttgryta
    30 Köttfärssoppa med vitkål
    31 Fläskläggsgryta och ris
    32 Lax, romsås och potatis
    33 Kyckling i currysås, kålsallad
    34 Korvstroganoff med ris
    35 Lasagne
    36 Nigellas nuggets
    37 Ost- och skinksallad
    38 Fiskgratäng med räkor
    39 Rulle med crabsticksstuvning
    40 Potatisgratäng och rostbiff
    41 Raggmunk med bacon
    42 Makaronipudding
    43 Curryfisk ,med ägg

• Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot
  • Anonym (10 000)

Lena, härliga tips. 

Jag hoppas att det blir billigare av att helt enkelt gå in i affären mer sällan. Jag tror vi lägger mycket pengar på snacks och sånt. Problemet blir att hushålla med det hela månaden och inte äta upp allt första helgen. och så köper vi väldigt mycket dricka. Får börja dricka vatten, har ju till och med en bubbelmaskin. Men jag köper Ramlösa i alla fall.  

• Anonym (10 000)
    Anonym (Kort datum) skrev 2013-08-18 18:48:15 följande:
    Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar Här går aldrig mindre än 1 kg kött om dagen och vårt matkonto snittade på 3854:- förra året och 3740:- år 2011.     

Respekt
  • Lena

För oss är det mycket billigare att handla med inköpslista en gång i veckan och inte småhandla.

• Stokke

Hej,
    Har inte läst alla inlägg, risk för att frågan redan har kommit upp.

Köper ni mycket annat på Ica ? Tex, mascara, grillkol och tändvätska, filmer, tv spel, blommor, kläder, böcker osv?

• Anonym (10 000)
    Stokke skrev 2013-08-18 19:44:51 följande:
    Hej,
    Har inte läst alla inlägg, risk för att frågan redan har kommit upp.

Köper ni mycket annat på Ica ? Tex, mascara, grillkol och tändvätska, filmer, tv spel, blommor, kläder, böcker osv?
    Ja, till viss del gör vi det. Men det är inte det som är det stora problemet tror jag. 

• Anonym (10 000)

Någon som har tips på billig frukost?

• Moonis

Veckohandla och handla på Willys så lär det genast bli billigare.

• Moonis
    Anonym (Kort datum) skrev 2013-08-18 18:48:15 följande:
    Många skriver att man ska göra matsedel. För att detta ska bli billigt måste du ha bunkrat i förväg.
    Ex
    Färsfylld paprika
    Här kan paprikan hoppa mellan 15:-/kg till 54:-
    Färsen hoppar mellan 29-69:-/kg

Det bästa är att gå efter kort datum och utgå från de billiga råvarorna och inte vara rädd för att köpa på sig.
    Har 3 frysar och dom börjar fylla upp igen (svamp ,bär  och fruktsäsong). Ut och plocka gratismat.
    När mysmat är billig ha disiplin att  inte äta upp den, chips kan ligga ett  ½ år i skafferiet.
    På vår affär har dom ena veckan tacco produkterna billiga nästa vecka färsen tredje veckan isberg och tomater.
    Ser massor av folk som ska ha taccos och köper allt på samma gång ( Smart av affärerna det lockar till merköp)
    När grönsaker är svindyra och inte smakar något så använd frusna eller rotfrukter/vitkål.
    Äter ofta oxfile och entrecote sällan korv och färs.
      Köpte på mig ett lager svensk färsk oxfile för 75:-/kg ligger fint i frysen. 

Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar Här går aldrig mindre än 1 kg kött om dagen och vårt matkonto snittade på 3854:- förra året och 3740:- år 2011.     

Det är också ett tips, att kolla först vad man har hemma och sen erbjudande för att få ihop en maträtt.
Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot