• Anonym (10 000)

Hjälp att halvera matkontot

2 vuxna
    2 barn (1 och 3 år)
    Matkostnad: 10 000kr/månad

Vi började för ett år sedan att handla all mat på ett kreditkort. Jag och min man har varsitt kort som kommer på samma räkning. Med det handlar vi bara på mataffärer (även hygien och blöjor och sånt) och om vi handlar mat på restaurang. Med det menas pizza, hamburgare och sånt. Vi går aldrig på dyrare ställen och det är max 3 gånger per månad. Billigaste räkningen detta året var 8 500, den värsta 14 500. Så vi snittar ca 10 000 per månad. 

Det är ju helt coco bananas. Och det värsta är att jag inte ens vet vad pengarna går till. Tycker vi handlar vanlig mat. Men klart det blir rätt mycket mysmat som är dyr. 

Nu ska vi ta tag i detta för vi har köpt hus och behöver pengarna till annat. Så nu ska vi sätta oss och göra en budget. Vad är rimligt att lägga på mat och hygien för oss? Hur gör man för att handla billigt, gott och nyttigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-18 19:31
    1 Köttfärssås och spagetti
    2 Ugnspannkaka
    3 Pasta med lax i gräddsås
    4 Makroner och korv
    5 Kyckling, ris och gräddsås
    6 Quesedilla med sallad
    7 Tacos
    8 Köttbullar sås potatis
    9 Pasta med baconsås
    10 Pasta med rosa räksås (tacosås+creme fraîche)
    11 Torsk med äggsås och ris
    12 Pannbiff, klyftpotatis och tzatziki
    13 Linssoppa
    14 Pizza
    15 Stekt fisk med kall sås
    16 Biff med bea
    17 Soppa och pannkaka
    18 Sekt ris
    19 Lax med tomatsås och potatis
    20 Potatissallad och skinka
    21 Tacos
    22 Fisksoppa med bröd
    23 Biff med bambuskott och ris
    24 Nudlar kyckling i kokossås
    25 Hamburgare
    26 Omelett med ost och skinka
    27 Fiskpinnar med ris och spenat
    28 Räkor
    29 Köttgryta
    30 Köttfärssoppa med vitkål
    31 Fläskläggsgryta och ris
    32 Lax, romsås och potatis
    33 Kyckling i currysås, kålsallad
    34 Korvstroganoff med ris
    35 Lasagne
    36 Nigellas nuggets
    37 Ost- och skinksallad
    38 Fiskgratäng med räkor
    39 Rulle med crabsticksstuvning
    40 Potatisgratäng och rostbiff
    41 Raggmunk med bacon
    42 Makaronipudding
    43 Curryfisk ,med ägg

• Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot
  • Anonym (10 000)
    Anonym (matmor) skrev 2013-08-18 13:41:18 följande:
    10 000 kr i matkostnad för 2 vuxna och 2 barn är väldigt mycket!
    En stor bov är nog avsaknaden av lundhlådor. En medhavd lunch kanske kostar mellan 10-15 kr med råvaror inräknad, en lunch ute kostar ca 70 kr.
    Äta ute på restaurang hela familjen 3 ggr/månad är även det mycket - dra ner besöken till en gång så blir det lite mer speciellt också och inte bara slentrian.
    Mer storkok och gör veckomatsedlar baserade på råvaror så är på kampanj. Mycket bättre mat och dessutom lättare att det blir varierat och inte enformigt.

Vår familj som är lika stor som er har en matkostnad på ca 6000 kr och då äter vi ändå ekologiskt samt har en del specialprodukter pga. matallergier vilket fördyrar en hel del.

Lycka till!         
    Ja jag känner mig taggad. Ska försöka komma på 30 rätter. 

Men vegetariskt känns främmande. Kom på typ pannkaka...ja vet att det är illa.  
  • 1978

10 000:
    Gillar han indiskt? Där finns ju mycket god mat med linser.
    Eller kanske traditionella bruna bönor går bättre? Vi åt ofta grytor med vita bönor och korv när jag var barn. Man måste ju inte ta bort köttet helt för att få ner kostnaderna. Det kan räcka med att minska.

• 1978

Man kan minska på mängden kött i varje måltid istället för att laga vegetariskt vissa dagar.

• Stokke

Vi är två vuxna och vi använder 6000kr ibland mera ifrån matkontot.
    Vi har samma upplägg som er. Allt ifrån fika på stan, till snabbmat, restaurang besök, storhandling på ÖB samt all mat.
    Tycker inte vi handlar onödigt mycket.

• Anonym (10 000)
    1978 skrev 2013-08-18 13:47:20 följande:
    Man kan minska på mängden kött i varje måltid istället för att laga vegetariskt vissa dagar.
    Säkert. Men frågan är om vi äter så mycket kött eller om vi mest äter dyrt kött. Om jag räknar bort fisk. Jag vet att vi äter mycket fisk, gärna 4 gånger per vecka. Alla här gillar fisk. 
  • Anonym (cowries)

nu när jag tänker efter tror jag att jag ska försöka dra ner lite på matkostnader också. i vårt hushåll är vi bara 2 och vi lägger ca 7-8 tkr på mat per månad. känns egentligen lite onödigt dyrt. jag ska börja med att följa mitt eget råd och skriva veckomatsedel =)

• Anonym (matmor)
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-18 13:44:47 följande:
    Ja jag känner mig taggad. Ska försöka komma på 30 rätter. 

Men vegetariskt känns främmande. Kom på typ pannkaka...ja vet att det är illa.  

Vegetariskt kan vara:
    Biffar på linser eller bönor man kryddar och äter med yoghurtsås.
    Hemlagad tomat eller grönsakssoppa med en god kall avrundning typ creme fraiche man smaksatt. 
    Gör pannkakssmeten riktigt tjock och riv ner zucchini som du kramat vätskan ur och tillsätt eventuellt lite fetaost och stek som lite tjockare pannkakor. Tzatziki till dessa pannkakor blir jättegott!
    Paj med parmesanost, tapenade, mjukstekt lök och färska tomater överst också det vegetariskt och fantastiskt gott.
    Grön ärtsoppa med creme fraiche-klick. Bara att mjuksteka lite lök, hälla på vatten och buljongtärning/fond och när det kokar i med frysta ärter. Låt koka fem minuter och sedan mixa med mixerstav. Krydda med lite peppar etc och servera med creme fraiche.     

Köp tidningen "Matmagasinet" för de har en del i tidningen med enkla menyer för 1-2 veckor och omfattar såväl vanlig mat som vegetariskt. 
  • Anonym (10 000)
    Anonym (matmor) skrev 2013-08-18 13:58:01 följande:

Vegetariskt kan vara:
    Biffar på linser eller bönor man kryddar och äter med yoghurtsås.
    Hemlagad tomat eller grönsakssoppa med en god kall avrundning typ creme fraiche man smaksatt. 
    Gör pannkakssmeten riktigt tjock och riv ner zucchini som du kramat vätskan ur och tillsätt eventuellt lite fetaost och stek som lite tjockare pannkakor. Tzatziki till dessa pannkakor blir jättegott!
    Paj med parmesanost, tapenade, mjukstekt lök och färska tomater överst också det vegetariskt och fantastiskt gott.
    Grön ärtsoppa med creme fraiche-klick. Bara att mjuksteka lite lök, hälla på vatten och buljongtärning/fond och när det kokar i med frysta ärter. Låt koka fem minuter och sedan mixa med mixerstav. Krydda med lite peppar etc och servera med creme fraiche.     

Köp tidningen "Matmagasinet" för de har en del i tidningen med enkla menyer för 1-2 veckor och omfattar såväl vanlig mat som vegetariskt. 
    Tack. Ska försöka att få till 30 middagar. 
  • Pulsen39

Det där med matbudget är alltid intressant!
    Är ung vuxen med bara mig själv (och en sambo) att rå om, så jag är ju lite i en annan liga -

Men vi har klarat oss igenom en riktigt knaper vinter på 1500/månaden tillsammans!
    (En inkomst på 10 000 innan skatt, hyra på 5 500...)

Tricket är att åka ut till mataffärer där det är mycket rea, och gå och bara plocka mycket utav det som är ordentligt nedsatt. Matrebellen i Stockholm.
    Man kollar kött/fisk/kyckling först och bygger från vad som är veckans kap.
    Man ändrar alltså tänket från 'vi behöver köpa köttfärs' till 'oj titta, den här korven är på rea, den får vi ta tre av'
    Vi åt som rediga kroppsarbetare båda två och är ganska nyttiga av oss, speciellt min sambo, så det var riktig mat.

Gröt är ju också den billigaste frukosten lunchen och middagen som finns. Gröt och ägg.
    Ost är lyx.
    Frukost är generellt det målet som kostar mest för minst mat.

Ett annat alternativ är ju att testa den nya grejen med periodisk fasta ;) det sparar om inte annat!

• Anonym (stor familj)

har inte läst hela tråden, men kan berätta lite om hur vi gör.

vi är en stor familj på 2vuxna,3tonåringar och 3mindre barn. Vi har ochså bott billigt och haft stora matutgifter på ca 10000-12000:- per månad där även blöjor till 2ingår +hygien,kattmat mm ingått. Då vi fick ändrade jobb och boende behövde vi skära ner rejält.

Vi har nu en hushållskassa på ca 6-7000:- imånaden där allt till hushållet ingår.

-vi kollar reklamblad varje vecka,kuponger mm

-icakort som ger billigare varor varje vecka

-köper inte bara märkesvaror,utan billiga märken kan ha bra mat

-mycket grytor,röror som blir billigt

-eget fikabröd

-mys en dag i veckan

-extra god mat en dag i veckan

- utemat,typ mcdonalds,kina 1g i månaden

-mat lådor

-sparar all mat som blir över i början på veckan och på torsdagen äter vi "rester" kokar till lite ris lr pasta

vi köper billigaste toa och hushållspappret,köper billigt shampo,balsammm. såna saker kan man spara mycket på.   

ådor                       

Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot