• Anonym (10 000)

Hjälp att halvera matkontot

2 vuxna
    2 barn (1 och 3 år)
    Matkostnad: 10 000kr/månad

Vi började för ett år sedan att handla all mat på ett kreditkort. Jag och min man har varsitt kort som kommer på samma räkning. Med det handlar vi bara på mataffärer (även hygien och blöjor och sånt) och om vi handlar mat på restaurang. Med det menas pizza, hamburgare och sånt. Vi går aldrig på dyrare ställen och det är max 3 gånger per månad. Billigaste räkningen detta året var 8 500, den värsta 14 500. Så vi snittar ca 10 000 per månad. 

Det är ju helt coco bananas. Och det värsta är att jag inte ens vet vad pengarna går till. Tycker vi handlar vanlig mat. Men klart det blir rätt mycket mysmat som är dyr. 

Nu ska vi ta tag i detta för vi har köpt hus och behöver pengarna till annat. Så nu ska vi sätta oss och göra en budget. Vad är rimligt att lägga på mat och hygien för oss? Hur gör man för att handla billigt, gott och nyttigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-18 19:31
    1 Köttfärssås och spagetti
    2 Ugnspannkaka
    3 Pasta med lax i gräddsås
    4 Makroner och korv
    5 Kyckling, ris och gräddsås
    6 Quesedilla med sallad
    7 Tacos
    8 Köttbullar sås potatis
    9 Pasta med baconsås
    10 Pasta med rosa räksås (tacosås+creme fraîche)
    11 Torsk med äggsås och ris
    12 Pannbiff, klyftpotatis och tzatziki
    13 Linssoppa
    14 Pizza
    15 Stekt fisk med kall sås
    16 Biff med bea
    17 Soppa och pannkaka
    18 Sekt ris
    19 Lax med tomatsås och potatis
    20 Potatissallad och skinka
    21 Tacos
    22 Fisksoppa med bröd
    23 Biff med bambuskott och ris
    24 Nudlar kyckling i kokossås
    25 Hamburgare
    26 Omelett med ost och skinka
    27 Fiskpinnar med ris och spenat
    28 Räkor
    29 Köttgryta
    30 Köttfärssoppa med vitkål
    31 Fläskläggsgryta och ris
    32 Lax, romsås och potatis
    33 Kyckling i currysås, kålsallad
    34 Korvstroganoff med ris
    35 Lasagne
    36 Nigellas nuggets
    37 Ost- och skinksallad
    38 Fiskgratäng med räkor
    39 Rulle med crabsticksstuvning
    40 Potatisgratäng och rostbiff
    41 Raggmunk med bacon
    42 Makaronipudding
    43 Curryfisk ,med ägg

• Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot
  • Anonym (Sara)
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-18 13:51:36 följande:
    Säkert. Men frågan är om vi äter så mycket kött eller om vi mest äter dyrt kött. Om jag räknar bort fisk. Jag vet att vi äter mycket fisk, gärna 4 gånger per vecka. Alla här gillar fisk. 

Nedan följer en länk till ca 13 000 fisk-recept: www.ica.se/sok/ Jag har jobbat i fisk-chark på 2 olika ICA-butiker. I båda butikerna fick vi färsk fisk på mån ons och fredag. På en söndag skulle jag personligen inte köpa någon färsk fisk i någon av butikerna. Fryst fisk fryses ofta på båten, direkt efter upptag. Ofta kan den fisken vara bättre än den färska. Färdig rost-biff från charken är ofta mycket dyrt...
  • Anonym (10 000)
    Anonym (Matlista) skrev 2013-08-18 13:34:00 följande:
    Det enklaste är nog att göra matlistor vecko- eller månadsvis och räkna lite på vad det kommer att kosta.
    Här hemma är det bara jag och min sambo och vi spenderar kanske 5-600kr i veckan på mat OCH hushållsgrejer. Vi brukar ta en eller två lördagar i månaden och göra storkok av något riktigt gott och frysa in så att det finns matlådor till de dagar när man inte orkar laga mat till dagen efter. En vanlig vecka för oss kan se ut såhär (tagit från förra veckans):
    Mån: Currykyckling (fryst)
    Tis: Hamburgare med mos
    Ons: Korvstroganoff med ris (fryst)
    Tors: Köttgryta med ris (fryst)
    Fre: Kebab i tortillabröd (Ica basic kebab)
    Lör: Tacos
    Sön: Tacorester/ pizza.

När man har mycket fryst redan så kostar det ju inte så mycket att handla heller. Bara mjölk, ost och bröd som vi behöver köpa varje vecka.
    Sen kanske det inte är en suuper nyttig matlista, men det är gott, lätt och billigt iallafall! 
    Det där med storkok ska jag fundera över. Fryser du själva "köttet" för sig och kokar nytt ris/pasta eller gör du hela matlådor
  • 1978

10 000: Jag vet så klart inte hur mycket kött ni äter. Kanske snöar jag in på den faktorn eftersom jag har valt bort kött.

Hur som helst verkar ni ha en sund inställning till konsumtion: när ni hade råd åt ni dyrt och nu inser ni att det inte går längre och då ändrar ni vanor. Jag tror på idéerna med kassabok ett tag för att få koll och sen månadsmatsedel. Är ENORMT imponerad av alla er som är så planerade! .

• Fins Mamma

soppa lite d¨och då? det blir ofta väldigt billigt i slutändan. baka en uppsättning bröd med barnen så har ni en rolig aktivitet till ;) 

Frukosten är bland det som drar iväg på mest pengar hos oss när jag är trött. är det youghurt tillexempel så går det ju 25:- bara det liksom sen ska man ha bröd osv också.

kanske ersätta vanligt mjukbröd med hårdbröd till tillexempel mellis på helgerna?
    din man kanske kan skaffa en kylväska att ha i bilen? då kanske han kan ha hårdbröd och lite fil där så han kan käka något någorlunda vettigt och det är inte lika lätt att svänga in på mc donalds eller liknande.

• Anonym (Matlista)
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-18 15:05:25 följande:
    Det där med storkok ska jag fundera över. Fryser du själva "köttet" för sig och kokar nytt ris/pasta eller gör du hela matlådor
    Det är lite blandat. Brukar inte mäta upp ris/pasta utan gör så det känns lagom. Så hälften av lådorna blir med allting fryst å hälften får jag göra nytt ris till :D
  • marielle

vi har matkasse från citygross, har haft andra kassar innan o vi har märkt att vi sparar mycket pengar för du är inte affären och handlar... o då kommer inget onödigt med hem..

• Anonym (Matsedel)

Vi är 4 personer här hemma. 2 vuxna, en 5-åring och en 1-åring.
    Vi handlar mat, blöjor och hygien för 5500kr i månaden.
    Jag gör matsedel och handlar bara det jag behöver till den. 2-3 veckor åt gången.
    Tycker då att jag får en bra överblick av vad vi äter. Och blir vi bortbjudna så sätter jag en liten bock i matsedeln för den dagen. Det betyder att då har jag de ingredienserna kvar och kan således flytta fram den rätten till senare.
    Jag handlar så mycket svensktillverkat som det bara går  

• Anonym (10 000)

Nu har jag skrivit en lista på 40 rätter till att börja med. Till och med en linssoppa

• Coxia

Kan du tänka dig att dela din lista? Jag ska också skriva ihop en lista på vardagsmat. Kul med inspiration

• nursebetty
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-18 17:05:39 följande:
    Nu har jag skrivit en lista på 40 rätter till att börja med. Till och med en linssoppa
    Kan du inte skriva den här? Jag behöver också inspiration
Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot