• Anonym (10 000)

Hjälp att halvera matkontot

2 vuxna
    2 barn (1 och 3 år)
    Matkostnad: 10 000kr/månad

Vi började för ett år sedan att handla all mat på ett kreditkort. Jag och min man har varsitt kort som kommer på samma räkning. Med det handlar vi bara på mataffärer (även hygien och blöjor och sånt) och om vi handlar mat på restaurang. Med det menas pizza, hamburgare och sånt. Vi går aldrig på dyrare ställen och det är max 3 gånger per månad. Billigaste räkningen detta året var 8 500, den värsta 14 500. Så vi snittar ca 10 000 per månad. 

Det är ju helt coco bananas. Och det värsta är att jag inte ens vet vad pengarna går till. Tycker vi handlar vanlig mat. Men klart det blir rätt mycket mysmat som är dyr. 

Nu ska vi ta tag i detta för vi har köpt hus och behöver pengarna till annat. Så nu ska vi sätta oss och göra en budget. Vad är rimligt att lägga på mat och hygien för oss? Hur gör man för att handla billigt, gott och nyttigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-18 19:31
    1 Köttfärssås och spagetti
    2 Ugnspannkaka
    3 Pasta med lax i gräddsås
    4 Makroner och korv
    5 Kyckling, ris och gräddsås
    6 Quesedilla med sallad
    7 Tacos
    8 Köttbullar sås potatis
    9 Pasta med baconsås
    10 Pasta med rosa räksås (tacosås+creme fraîche)
    11 Torsk med äggsås och ris
    12 Pannbiff, klyftpotatis och tzatziki
    13 Linssoppa
    14 Pizza
    15 Stekt fisk med kall sås
    16 Biff med bea
    17 Soppa och pannkaka
    18 Sekt ris
    19 Lax med tomatsås och potatis
    20 Potatissallad och skinka
    21 Tacos
    22 Fisksoppa med bröd
    23 Biff med bambuskott och ris
    24 Nudlar kyckling i kokossås
    25 Hamburgare
    26 Omelett med ost och skinka
    27 Fiskpinnar med ris och spenat
    28 Räkor
    29 Köttgryta
    30 Köttfärssoppa med vitkål
    31 Fläskläggsgryta och ris
    32 Lax, romsås och potatis
    33 Kyckling i currysås, kålsallad
    34 Korvstroganoff med ris
    35 Lasagne
    36 Nigellas nuggets
    37 Ost- och skinksallad
    38 Fiskgratäng med räkor
    39 Rulle med crabsticksstuvning
    40 Potatisgratäng och rostbiff
    41 Raggmunk med bacon
    42 Makaronipudding
    43 Curryfisk ,med ägg

• Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot
  • Anonym (10 000)
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-18 23:26:16 följande:
    Ja för 5000 kr/må kan man på 3  personer äta lax och oxfile till varje måltid.
    Så skippa snasket och lär er äta mat.

10000 kr kr per månad?
    Äter ni bara hummer och rysk kaviar eller?
    Vilket otroligt konstruktivt inlägg
  • Monchichier
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-18 23:26:16 följande:
    Ja för 5000 kr/må kan man på 3  personer äta lax och oxfile till varje måltid.
    Så skippa snasket och lär er äta mat.

10000 kr kr per månad?
    Äter ni bara hummer och rysk kaviar eller?
    10.000kr i månaden är inte så fasligt dyrt.
    Som den här månaden, det är 22 vardagar, alltså 22 middagar och frukostar som ska göras.
    Och 9 helgdagar, lägg till 9 middagar och frukostar till och addera 9 luncher.
    Sammanlagt blir det då 71 måltider, 102 med mellisar.

Genomsnitt har man 140kr/måltid, 98 med mellanmålen. Då är det räknat på att man enbart köper mat för dessa, inte några hygien/städprodukter som man brukar köpa i mataffärer.
    Räknar man på hur många personer man är blir det 70 resp 24,5kr som vardera person har att tillgå för varje gång de äter. Det är väl ändå inte helt orimligt, eller? 
  • Anonym (10 000)
    SpanskaFlugan skrev 2013-08-19 06:03:46 följande:
    På ICAs hemsida har de "billiga veckan". Fem middagar för fyra pers under 400-500 kr/veckan.
    Bra tips
  • Monchichier
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-19 09:44:42 följande:
    Vi har rannsakat oss ordentligt sista dygnet. och en bidragande orsak är nog att vi i stort sett 1 gång per vecka har middagsgäster. 
    Har ni ett behov av att dra ner på matkostnaden?
    Det viktigaste tycker jag är frågan vad NI tycker är rimligt att lägga på mat och hygien.
    Jag tror att folk glömmer att mat SKA kosta. 
  • Coxia
    orre84 skrev 2013-08-19 04:58:01 följande:
    Gång på gång ställs denna fråga och jag ställer mig alltid lika undrande till varför.

Finns trådar som är flera hundra sidor lång. SÖK!
    Kan ni andas utan instruktioner? Internet finns det tips på billiga goda rätter eller så tänker man själv hur...fan, jag orkar inte ..people are retarded!!
    Men läs inte då

Jag läser sådana här trådar för jag lär mig alltid några nya smarta tips. 
  • Mineralvatten
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-18 23:43:14 följande:
    Fanns inte maraboo i frukost disken?

Nej kexchoklad är den bästa frukosten för barn.
    okej???
    nej det bästa är inga söta drycker alls.

• Tristan69
    Monchichier skrev 2013-08-19 10:20:04 följande:
    10.000kr i månaden är inte så fasligt dyrt. Som den här månaden, det är 22 vardagar, alltså 22 middagar och frukostar som ska göras. Och 9 helgdagar, lägg till 9 middagar och frukostar till och addera 9 luncher. Sammanlagt blir det då 71 måltider, 102 med mellisar. Genomsnitt har man 140kr/måltid, 98 med mellanmålen. Då är det räknat på att man enbart köper mat för dessa, inte några hygien/städprodukter som man brukar köpa i mataffärer. Räknar man på hur många personer man är blir det 70 resp 24,5kr som vardera person har att tillgå för varje gång de äter. Det är väl ändå inte helt orimligt, eller? 

Skaffa aldrig, aldrig säger jag, en restaurang för du har verkligen ingen koll på ekonomi inom matlagning.
  • Anonym (10 000)
    Monchichier skrev 2013-08-19 10:24:01 följande:
    Har ni ett behov av att dra ner på matkostnaden?
    Det viktigaste tycker jag är frågan vad NI tycker är rimligt att lägga på mat och hygien.
    Jag tror att folk glömmer att mat SKA kosta. 
    Vi måste inte, men vi tänkte lägga några tusen av matkontot som buffertsparande till huset. 

kalrt mat ska få kosta och vi tänker inte äta bara morötter för att det är billigt. Men det verkar ju som om vi har dyra matvanor. Och med tips från andra kanske vi kan ändra det.  
  • Monchichier
    Tristan69 skrev 2013-08-19 10:45:49 följande:

Skaffa aldrig, aldrig säger jag, en restaurang för du har verkligen ingen koll på ekonomi inom matlagning.
    Nähä, upplys mig då
  • Monchichier
    Anonym (10 000) skrev 2013-08-19 10:51:00 följande:
    Vi måste inte, men vi tänkte lägga några tusen av matkontot som buffertsparande till huset. 

kalrt mat ska få kosta och vi tänker inte äta bara morötter för att det är billigt. Men det verkar ju som om vi har dyra matvanor. Och med tips från andra kanske vi kan ändra det.  
    Jag tänker såhär: Att halvera matkontot är en väldigt radikal förändring och ett väldigt högt uppsatt mål.
    Som att jämföra en soffpotatis som vill gå ner 40kg som vill börja med en kickstart med träning 2dagar/dag tillsammans med en Nutrilette kost. Sådant håller aldrig i längden.

Varför tar ni inte och börjar dra ner med sig 2000kr/mån? Det är 500kr/veckan, vilket inte kommer märkas.
    Dra ner på uteluncher, biobesök, bilresor, TV-utbudet etc.
    Många bäckar små liksom och rätt som det är har ni 5000kr/mån som ni kan lägga undan med små förändringar lite överallt istället. 
Svar på tråden Hjälp att halvera matkontot