• Anonym (Lo)

Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?

Nu är snart hösten här och med den kommer ofta behov av nya (ytter)kläder och skor för barnen, lite nyfiken på vad ni köper och hur mycket det kostar? Köper ni allt nytt? Begagnat? Vilka märkena bäst? Är det skillnad mellan dyrt och billigt? Behöver man flera uppsättningar av ytterkläder när barnen går på förskolan?

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?
  • jannej

Underställ aclima 700

underställ syntet    199
    skor Keen            800
    Overall 2117         1400
    Mössa skhoop      199
    Handskar hestra      395
    Fleece 2117 2 st    700
    Skidjacka 2117      799
    Skidbyxa   2117     599
    Ullstrumpor 3 par   450

Totalt ca   6500         

• Fru Eastwood

Så lite som möjligt. Det är inte så att jag kommer att klä dem i vad som helst, men jag kommer betala för klädernas funktion istället för märket på dem.

Hittar jag bra begagnade vinterkläder (d.v.s. varma, fräscha, vatten- och vindtäta) så köper jag gärna det, undantaget mössor, vantar och dylikt.

• Anonym (2barn)

Den äldsta (11 år)  kan förmodligen ha samma som förra året.  Köpte skor och jackor för ca 2000 kr förra året till honom, så jag hoppas det passar än.

Minstingen har jag köpt skor till på rea i våras: 200 kr,  men sen blir det overall också, som jag inte köpt än.  Men det blir nog ca 800 kr. 
    Mössa kan han nog ha samma som förra året, vantar får jag köpa, likaså fodrade gummistövlar (kostade ca 500 förra året).

• alynda

I år är ett mellanår för oss då vi bara behöver köpa nya vantar ca 150kr, fleecebyxor 99kr och fodrade galonvantar 70kr. Förra året däremot köptes Reimaoverall för 700kr ( erbjudande 50%), allvädersstövlar 400kr, stövlar fr Timberland 400kr (rea 50% då de ärvda växtens ur efter jul), vantar 129kr, mössa 179. Vi köpte också extra jacka och byxor för ca 500kr totalt. inte helt nödvändigt men praktiskt att ha att byta med och mer flexibelt när ,an t ex går och handlar eller ska åka bil. De är inte lika vattenavvisade som overallen och kräver mer hjälp att ta på, så de passar mindre bra på dagis. Fleecekläder finns från 2 år tillbaka och den jackan funkar ännu, liksom ett av två underställ. Köpte även 2par långkalsonger i fjol, minns ej pris. Eg skulle vi ha behövt köpa nya stövlar till kommande vinter, men när jag köpte i fjol var sonen inte med så jag köpte två storlekar o skulle få lämna tillbaka de som inte passade. Men vi blev rejält sjuka hela familjen så jag hann inte lämna tillbaka dem i tid. Lyckligtvis var de de större stövlarna, så det blir lika som i fjol. Raggsockor stickar farmor varje sommar och flera mössor verkar funka år efter år. När sonen var yngre köpte vi i princip allt utom mössa och vantar begagnat eller ärvde och lade sällan så mkt som en hundring på overall. Men när han i fjol kom upp i stl 110 var utbudet väldigt dåligt, men eftersom han kan ha samma minst två år och det går att sälja om det inte är för slitet tyckte vi att det var värt nyinvesteringen. Nu kommer ett småsyskon t hösten och det barnet kommer nästan inte att ha några nya kläder alls de närmaste 3 åren, då det finns en ett år äldre kusin ( med sy- och stickningsgalen mamma) att ärva av. Gillar återanvändning så jag ger gärna min syster ett generöst bidrag om hon köper dyrare saker som overall om vi får ärva sen (de kommer att ärva tillbaka till nästa barn). Märken är inte viktigt i sig, men vi hade bra erfarenhet av en ärvd Reimaoverall och sonens fötter verkar trivas bra i Timberlands läster och det är bra kvalitet. Resten är H&M, Lindex, ICA maxi o liknande.

• Anonym (Maria)

I år blir det billigt höst och vinter :) 99% har jag köpt på rea under under året eller är ärvt av syskonen (har fyra barn). I höst har alla Isbjörns skalkläder, stövlar från Viking eller goretexskor. I vinter har mina barn på sig följande:

Äldsta har jacka och skor från Ecco. Byxor måste inhandlas
    Nästa har jacka och byxa från Gneis och skor från Kavat
    Nästa har overall från Isbjörn och skor från Ecco
    Yngsta har overall från Molo och skor från Kavat

Alla har vantar från Hestra och mössor i ull, ullunderställ och mellanlager i ullfrotté finns att ta till vid behov.  

DEt enda som behövdes köpas inför hösten var ett par Isbjörn skalbyxor och det enda som behöver köpas i vinter är ett par vinterbyxor och två par vantar :)

• Gurkan

Overall och skor köpte jag på mellandagsrean så overall 900 och skor 350. Mössan passade från förra året men en ny krage och ett par nya fleecebyxor behövs, 200 kr ungefär. Vantar behövs (kan fortfarande nye bestämma mig för vilka!). Skalkläder och stövlar passar fortfarande så det blir rätt billigt.

• hannis

Vi behöver inte så mycket nytt till storebror. Köpte nya skalkläder och vindfleece från pop i våras. Stövlar, vinterjacka och regnkläder passar fortfarande.

Däremot behövdes ny overall så det har vi köpt. (799 Behöver också nya vinterskor och det kostar väl någon tusenlapp. Lite nya mössor och vantar behövs med.

Lillebror kan ärva allt av storebror så till honom blir det bara någon ny mössa och kanske vantar. Overaller, fleecetröjor och varma tossor finns redan.

• Majken03

Overall kaxs för 599 (25 procent rabatt)
    Skalbyxor pop 150 kr Tradera
    Vindfleece från kapp Ahl 80 kr Tradera
    Skaljacka 150 kr blocket
    Vinterskor Din sko o gympaskor totalt 620 kr
    Fått regnställ från pop i present och även gummistövlar. Fuskpolo ca 149 från pop.
    Mjuk fleece tröja o byxor 79 kr st från hm
    Måste köpa underställ, vantar och mössa.

• Sous

Jag köpte både overall, fodrat galonset och vantar (både galon och vintervantar) från Reima på förra vinterrean (50%). I våras plockade jag upp skalset, vindfleece, vintermössa, höstmössa, fuskpolo och undervantar från PoP (70% rea). Begagnat på en lokal klädmarknad har jag plockat upp galonställ, extra overall (PoP), höstjacka, extra vindfleece för en billig peng. Dessutom har jag köpt fleeceställ, gummistövlar och ullsockor. Sonen är snart ett, så vi hade inget sen tidigare, och ingen att ärva ifrån. Vinterskor/fodrade stövlar är kvar att köpa. Kunde inte gissa mig till någon storlek tidigare, tyvärr. Till det kommer massa vanliga kläder i nästa storlek (långbyxor, strumpor, tröjor, tjocktröjor, tofflor). Trots att jag är bra på att hitta på rea och begagnat har jag säkert köpt för ca 3000...

• Anonym (en del)

Har två barn åp 5 och 7 år.

De har höstjackor som de kan ha även i år så det behövs inte. Gummistövlar och regnkläder har de också som passar även i höst. Överdragsbyxor har de så de klarar sig även i höst. Fleecefodrat regnställ finns också sedan i våras som de kan ha. Lilla barnet har vinteroverall att ärva från storasyskonet i vinter.

Vinteroverall 7 åring 800 kr
    Vinterjacka 7 åring 250 kr på rean i våras
    Termobrallor 7 åring 500 kr
     Vinterjacka 5 åring 500 kr
    Termobrallor 5åring 500 kr

Sedan vet jag inte om jag behöver köpa stövlar till båda eller om de klarar sig med det som var förra året. Antagligen behöver jag köpa ett par till lilla barnet.
    I övrigt har de vantar och mössor så de klarar sig    

Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?