• Anonym (Lo)

Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?

Nu är snart hösten här och med den kommer ofta behov av nya (ytter)kläder och skor för barnen, lite nyfiken på vad ni köper och hur mycket det kostar? Köper ni allt nytt? Begagnat? Vilka märkena bäst? Är det skillnad mellan dyrt och billigt? Behöver man flera uppsättningar av ytterkläder när barnen går på förskolan?

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?
  • Anonym (josåatt)

I år behövs det ny skaljacka som kommer inhandlas på Lager 157 för 250 kr. 
    Ny vinteroverall Didrikson ca 700 kr
    Nya vinterskor, vet ej ännu vad det blir.

Gympaskor, stövlar och allvädersstövlar fungerar från förra säsongen. 

• Anonym (behöver)

Gjorde första inhandlingen idag:

Fleecefodrade regnkläder 2*750 SEK
    2 par höstskor: 799 SEK + 699 SEK
    2998 SEK och det är bara början, men blir förhoppningsvis bättre när de blir större och inte bytrer storlek _varje_ vinter...

• missan75

Min son på 3 år har en vindjacka och byxa från Pop som han hade i våras, det inköptes åt min dotter på rea. Han har ett par Timberlandkängor också från i våras som också passar i höst. Behöver köpa vantar, ngn flecce och mössor. Lägger kanske 400-500 kr på det. Bryr mig inte om märket. Blir nog HM. Galonkläder köpte jag på Maxi för 200 spänn idag.

Dottern har en parkas från HM för 400, mössa och vantar är köpta. Gick på typ 200 spänn. Hon behöver höstskor och de går nog loss på 500-600. Hon har vindbyxor från Stadium från i våras.

• missan75

Gällande vinterkläderna ärver sonen återigen, ett tvådelat set med ett märke jag glömt. Gneis kanske? Skor och mössor och vantar behövs. Köper ett set.

Dotterns vinterkläder blir årets utmaning. Hon tycker hon är för stor för utkläder.,,,,

• Celindan

Haha jaa shit vad ni spenderar pengar!!

Jag är mamma till 3 barn, 6 år, 8 år och 4 månader. Jag fyndar på loppisar och utförsäljningar och ärver av släkt, och har god framförhållning, har T.ex redan köpt höstkläder till bebisen som han kommer kunna ha om 2 år.
    Behöver inte köpa någonting alls till något av de stora barnen på flera år, till bebisen behöver jag inga kläder förrän nästa sommar.

Nä, vi lägger pengarna på en två veckors semester till Thailand i vinter iställetð???
    Alla mina barn är torra, varma och välklädda ändå!!!

• Anonym (ann)

Har 2 barn.

Skaljackor  3 POP och 1 everest. Förra årets passar bra samt ärvt av äldre kusinen. En av POP skaljackorna köptes i år, på Tradera för 180 kr.

Fleecejackor: 1 helly hansen och 2 POP. Samma där förra årets passar än och ärvt av kusinen. 0 kr.

Överdragsbyxor: Förra årets passar än. Kommer ej ihåg vilka märken. Samma kvalitet på alla överdragsbyxor tycker jag så de behöver inte vara så dyra. 0 kr även här.

Fodrade galonställ: 2 st, båda Didriksson. Förra årets, så 0kr.

Fodrade gummistövlar, Tretorn 2 par. Köptes i slutet av förra året så 0 kr i år.

Vinterjacka/byxor: Ett set Didriksson och ett set POP. Sen förra året samt arvegods.

Vinteroverall: Min 3 åring har en didriksson som passar även i år. Min 6 åring har slitit sönder sin gamla men han vägrar ha overall nu när han börjat förskoleklass så ingen overall till honom. Kanske ska köpa ett extra set vinterjacka/byxor till honom men inte än. Så än är det 0 kr.

Mössor:  Sonen har en Lindeberg mössa sedan i fjol och dottern har fått en POP mössa som jag köpt på Tradera för 40 kr. 6 åringens huvud växer inte lika snabbt längre som 3 åringens har jag märkt så han kan ha mössor som han haft i flera år medans henne får jag köpa nytt varje år till. Sedan har de några reservmössor också men som sällan används. Så 40 kr på mössor.

Halskragar har vi sedan gammalt som passar. 2 st från POP.

Vantar är inte inköpt ännu men ska köpa. Det blir nog helly hansen de är bäst tycker jag. Köper på Tradera så kanske 100-150 kr.

Vinterkängor: 2 par. Kavat samt Coops märke. Kavat har gått i arv från 5 åringen till 3 åringen och Coop minns jag inte vad de kostade. 200 kanske??

Jag tror det är allt. Summa för året blir alltså  500-600 kr för hela höst/vinterutrustningen för 2 barn.

• JMorina

Jag har en två åring och en 9 månaders (som ärver det mesta från två åringen) Jag passade på att köpa höst- och vinterkläder +skor/kängor på rean efter förra säsongen och sparade rätt så mycket pengar eftersom det var halva rea priset. Så det var bra kvalité till ett bra pris :) Har gjort likadant med vantar, mössor etc och kommer även att köpa på mig kläder och skor till nästa sommar på denna års sommarrea. Går inte efter ngt särskilt märke utan kollar hellre att varorna passar mina barns behov.

• Sade

Köpte en del på rea i vintras men tror att det landar på runt sju tusen ändå med två overaller, en vinterjacka, skslbyxor och jacka, skor, mössor, vantar och underställ. Galet mycket pengar för ett barn dom är 19 månader men jag gillar att shoppa ?

• Anonym (gillar vintern)

Jag har två barn och har köpt:

Isbjörnoveraller på rea i våras-1000 kr st.

skor: Kavat Extreme, på 70% rea-250 kr.

skor: Viking chilly 600 kr - 300 kr rabatt.     

Vantar: 2 par Hestra för 200 kr st, rea på nätet i somras.   

Ullunderställ: robertspierre: 100 kr per del, fyra delar + 2 par ullstrumpor för 50 kr st.     

rea polarn och pyret: två par ullunderställströjor för  140 kr st. Två par ullunderställsbyxor för 140 kr st. 
    fleecebyxor polarn och pyrets rea förra året 125.

Halvtjocka mössor villervalla. tre st för 90 kr st.   

4705 kr för två barn, men jag har ju köpt riktiga märkesgrejjer detta året.

Sedan finns underställ som användes förra vintern och som säkert funkar i år också, att ärva eller som fortfarande kan passa. Förra årens vantar finns också men de var lite för kalla och blev blöta så hoppas mer på Hestravantarna. Finns en del ullstrumpor, raggsockar och fingervantar och mössor från tidigare vintrar. Förra årets overaller passar ännu och kan användas som extra.
    Behöver kanske köpa två tunna fleecetröjor till och ett par tunna fleecebyxor. 

• Anonym (gillar vintern)

Höstkläder: Den lille ärver POP skalkläder som jag köpt på rea för tre år sedan. Den stora använder fortfarande skalkläder som jag köpte till honom förra hösten - Isbjörn skalbyxor 500 kr, isbjörn skaljacka 900 kr: dubbelstorlek och passar bra även detta året.

Höstskor är vanliga gymnastikskor för 50 kr st på 70% rea och stövlar för 70 kr. 

Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?