Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Lo)

Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?

Nu är snart hösten här och med den kommer ofta behov av nya (ytter)kläder och skor för barnen, lite nyfiken på vad ni köper och hur mycket det kostar? Köper ni allt nytt? Begagnat? Vilka märkena bäst? Är det skillnad mellan dyrt och billigt? Behöver man flera uppsättningar av ytterkläder när barnen går på förskolan?

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?
  • Mineralvatten
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-09-05 12:23:31 följande:

Så länge det håller funktionen. Jag vill ha vattentäta overaller och skalkläder och de gäller att det är rätt skötta produkter om man ska köpa begagnat. Skor skulle jag aldrig köpa begagnat.
    Vi köper mycket begagnat men även mycket nytt.
    Skulle aldrig köpa slitet begagnat.
    det är väl klart att man inte köper sådant som är slitet och inte håller sin funktion vare sig det är nytt eller gammalt?
  • Cornellia
    Mineralvatten skrev 2013-09-05 11:23:29 följande:
    hej allihopa, jag måste få fråga några saker då bli planerar att jag ska bli "tjock om magen" nästa sommar ;).

Jag är själv van att ärva och köpa begagnat utom just skor på grund av slitage. är jag helt missanpassad då? jag tycker det är bättre att använda eller köpa det som redan har tillverkats istället för att köpa nytt hela tiden. spciellt när barnen är små och växer som ogräs.

Givetvis är det inte fel att köpa begagnat. 

Själv vill jag att sonen ska ha hela och rena kläder, men vilken årsmodell det är spelar ingen roll. Jag köper mycket på tradera och facebook, här omkring finns det inga secondhand butiker som säljer fina barnkläder.  

Vi har tyvärr ingen att ärva ifrån, så hittar jag inte på tradera så får jag köpa nytt, men jag är rätt bra på att köpa på reor och så.  
  • Mineralvatten
    Cornellia skrev 2013-09-05 15:40:23 följande:
    Givetvis är det inte fel att köpa begagnat. 

Själv vill jag att sonen ska ha hela och rena kläder, men vilken årsmodell det är spelar ingen roll. Jag köper mycket på tradera och facebook, här omkring finns det inga secondhand butiker som säljer fina barnkläder.  

Vi har tyvärr ingen att ärva ifrån, så hittar jag inte på tradera så får jag köpa nytt, men jag är rätt bra på att köpa på reor och så.  
    men vad skönt att jag inte är ensam om detta =).
    Ibland känner jag mig som en utomjordning när jag tänker så.

• yodi

med overaller, mössor, vantar och skor så lär det bli ungefär 5000 kr (tre barn) köper nytt så att dom sen kan ärva av varandra ( inte skorna).

i normala fall så brukar det alltid vara någon av dom mindre som kan ärva från tidigare inköp till äldsta dottern men inte i år.   

• Cornellia
    Mineralvatten skrev 2013-09-05 16:00:22 följande:
    men vad skönt att jag inte är ensam om detta =).
    Ibland känner jag mig som en utomjordning när jag tänker så.

Det enda som ställer till problem med begagnade kläder är att så många (över)använder sköljmedel, kläderna stinker och måste kastas. 
  • sasso78

Här ärver 3 åringen av 4 åringen det mesta. Sen har jag köpt lite nytt för ca 500 kr. Har köpt lite begagnat också, sen köpte jag lite förra året på rean.  Så nej jag har inte lagt mycket pengar på vinterkläder i år.

• Duckan

Inte mycket alls då hon endast behöver nya handskar och skor. (Nya kläderna vi köpte förra säsongen förblev oanvända och passar i år)

• Anonym (Jag)

Oj vilka summor!!! Skulle aldrig lägga så mkt pengar när mina barn kan gå torra/varma/hela/rena/snygga ändå. Jag handlar begagnat barnen ärver så mkt jag kan. Jag vill utsätta barnen för så lite kemikalier som möjligt som nya kläder innehåller, samt att jag värnar om miljön. En del är ju ändå tvunget att köpas nytt.

• Anonym (Bara skor)

Har en 4 och 6-åring och det enda vi köper är vinterkängor till båda. Gissar att de går på några hundra per par, men annars inget. Båda pojkarna fick nya overaller förra året som jag tyvärr fick reklamera då det gick hål i dem. Vi fick alltså två helt nya uppsättningar ( köpte tvådelat och en strlk för stor ) i mars som sedan användes endast en månad, så de är nästan nya.

Dessutom fyndade jag en ny vinterjacka till minstingen i maj när slutrean var för 100kr. Thermobyxorna är som sagt nya och köpta i en strlk för stor så de håller den här vintern med, och äldsta har en extra overall som är använd men hel. Den köpte svärmor på loppis förra vintern men då var den för stor, så den borde passa bra nu.  

Allt annat finns i mängder sedan förra vintern då jag shoppade loss lite för mycket.  

Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?