• Anonym (Lo)

Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?

Nu är snart hösten här och med den kommer ofta behov av nya (ytter)kläder och skor för barnen, lite nyfiken på vad ni köper och hur mycket det kostar? Köper ni allt nytt? Begagnat? Vilka märkena bäst? Är det skillnad mellan dyrt och billigt? Behöver man flera uppsättningar av ytterkläder när barnen går på förskolan?

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?
  • Anonym (mamma till 4)

Höst/vårkläder köpte jag i våras och behöver därför unte inhandlas nu. Overall 1299kr polarn o pyret, overall 1299kr polarn pch pyret, overall gneis ca 1400kr, jacka och byxor isbjörn of sweden 3300kr. Mössor/vantar ca 500kr × 4. Skor 0kr. Totalsumma ca 9000kr

• chrissepisse

Jag har överhuvudtaget inte börjat tänka på vinterkläder ännu. Jag har konstaterat att det finns en fleece med tillhörande skaljacka från POP som passar 5-åringen och en POP-fleece som passar bebisen. I övrigt är det nog ganska tomt. Jag tar det som det kommer. Enda planerade inköpet just nu är gummistövlar och överdragsbyxor till 5-åringen.

Mina barn ärver varandra i den mån det går, annars köper jag nytt. De märken jag återkommer till för ytterkläder är POP, Abeko (regnkläder) och Kavat (kängor/stövlar). Stadium brukar också ha bra saker.

• Anonym (Nästan inget)

Höstkläder måste vi köpa lite. Ett par överdragsbyxor, regnställ och fodrade stövlar, då allt är för smått.

Vi köpte vinteroveraller förra året på rean, men dottern har slutat med blöja så vi funderar på att köpa byxor/jacka i stället så det blir lättare om hon måste springa in på toa.

Vinterskor har vi sen förra året. Hon växte ur dem mitt i säsongen så jag köpte nya i början av mars som var lite stora, borde räcka fram till våren.

Underställ har vi sedan tidigare (PoP, stora i storlekarna) och sen stickar jag själv i merino tröjor, sockar etc.

Det vi behöver köpa i år är vantar och mössa i princip. Men vi kanske måste fylla på lite efter jul.

• nozpa

Ah det är massor. Eller ja allt. Har köpt allt inför hösten, men det är ju lika mycket inför vintern. :) Har lagt ca 3000 på höstkläder för en 2 åring och en 6 månaders.
    Räknar med samma summa, kanske lite mer inför vintern. Hade inget förutom några mössor som passade.  

• Englia

Har en snart 4åring.

Overall Kaxs 800kr
    Pop vinterbyxa + jacka 700kr (rea i våras)
    Skalbyxor didriksson 300kr
    Skaljacka - förra året, som ny
    Regnställ - förra året, som ny
    Pop vintervantar - förra året, som nya
    Fleecebyxor Åhléns 100kr
    Höstkängor Pax 125kr (rea)

Kommer köpa fodrade "gummistövlar" som tål några minus, bor i Sthlm, mycket slask här, ca 300kr

Ska även köpa höstmössa - 100kr?
    Pop vintermössa med sånt där gosigt foder och öronlappar, runt 200kr, ny halskrage ca 150kr och 1 par Pop vantar till, ca 175kr. Antagligen ett gäng fingervantar också, de brukar försvinna fort.

Så höstens/vinterns garderob hamnar på ca 3000kr, sen tillkommer det ju byxor, tröjor mm som det mesta är urvuxet.

Handlar gärna på Tradera och second hand, men aldrig ytterkläder, vill vara säker på att funktionen fortfarande är bra.

• Anonym (4 barn)

Jag har 4 barn i åldrarna 18- snart 8 år . Köper alltid nytt aldrig begagnat men mina yngsta ärver mycket av sin syster skiljer bara 1.5 år mellan dom. Vinterkläderna som jag köpte 2011 passar fortfarande nya skor blir de iaf och dom äldsta får nya jackor och skor. Sen blir de nya mössor vantar osv skulle tro de blir runt 4000-5000kr totalt .

• Gurkan
    Gurkan skrev 2013-08-23 07:43:38 följande:
    Overall och skor köpte jag på mellandagsrean så overall 900 och skor 350. Mössan passade från förra året men en ny krage och ett par nya fleecebyxor behövs, 200 kr ungefär. Vantar behövs (kan fortfarande nye bestämma mig för vilka!). Skalkläder och stövlar passar fortfarande så det blir rätt billigt.

Vantar 300 kr, vinterjacka 400 kr så sammanlagt 2150.
  • Hansen

Att jag hittade denna tråd, trodde det bara var jag som var tidig med vinterkläder till barnen. Har köpt jacka och byxa till sonen som är 5 år från Didriksons, 700 jacka, 600 för byxa, vantar 200 och mössa 175. Till min andra son som är tre månader har jag köpt fleeceoverall från Polarn och pyret, svart med färgglada robotar, köpte stickade vantar med för 129 tror jag det var. Hittade en perfekt mössa från Elodie, svart för 175 som matchar overallen. Skor har jag dock inte köpt än, det kommer:) köpte även en sån svart "rånarluva" från pop till den äldsta sonen.

• straw2008

Har en 3,5 samt en 5 åring. I år blir det gratis då allt från förra året funkar. Till nästa år har jag redan köpt vinterkläder på 50% från mini rodini. Syskonet ärver ytterkläder o är ju således alltid gratis.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?