• Anonym (Lo)

Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?

Nu är snart hösten här och med den kommer ofta behov av nya (ytter)kläder och skor för barnen, lite nyfiken på vad ni köper och hur mycket det kostar? Köper ni allt nytt? Begagnat? Vilka märkena bäst? Är det skillnad mellan dyrt och billigt? Behöver man flera uppsättningar av ytterkläder när barnen går på förskolan?

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?
  • ellen1179

Hej.. har inhandlat ett set med regnjacka (skaljacka) och byxa till dottern på 9 år, köpte på Intersport för 499 tror jag de va (McKinley, bra märke), sen fyndade jag på blocket, höstskor till dottern på 7 år 150 kr för viking, de va bra det. ;)
    Skaljacka o byxa hade yngsta dottern sen våren som hon kan ha även nu. 

Vinterkläderna köper alltid barnens mormor, det är hon själv som vill det så då får hon det. Blir oftast Didriksson och Viking vinterkängor. 2-3500 kr landar det väl på.

Det jag behöver köpa till vintern till barnen är nog underställ och fleecebyxor/jacka mössor och vantar till dom båda.
    Ev vill stora dottern ha höst stövlar (inte gummistövlar), såna höga modeller i fuskskinn, hon älskar att ha såna på hösten.
    Sen har vi nog det mesta. .... barnens farmor stickar halskragar och raggsockor till dom.  
    Brukar få ullsockor av andra också, tex när de varit någon till fjällen och hittat till extrapris i skidshopen. :)
    Går nog på för min del ca 1500:- kanske 

• Anonym (my)

Behöver hon ha skor på denna sidan året som är vi nog uppe i 6000.

Pop skaljacka och byxa.

Lindex regnställ

Hm täckväst

Didrikson overall och vantar

Reima täckjacka byxor och handskar

Ecco höstskor

Och som sagt ett par vinterskor om hon inte kan ha de från förra vintern.

Underställ flecceställ vantar och mössor passar fortfarande.

• Lattjo

Ca 3000,- för overall (didrikson), extraoverall, skor och fleecekläder till dottern och jacka och byxa, skor och fleecekläder till sonen. Sen lite vantar på det, mössor finns sen förra året så det räcker och blir över iaf.

• Anonym (Fundersam)
    Celindan skrev 2013-08-25 18:33:54 följande:
    Haha jaa shit vad ni spenderar pengar!!

Jag är mamma till 3 barn, 6 år, 8 år och 4 månader. Jag fyndar på loppisar och utförsäljningar och ärver av släkt, och har god framförhållning, har T.ex redan köpt höstkläder till bebisen som han kommer kunna ha om 2 år.

Behöver inte köpa någonting alls till något av de stora barnen på flera år, till bebisen behöver jag inga kläder förrän nästa sommar.

Nä, vi lägger pengarna på en två veckors semester till Thailand i vinter iställetð???

Alla mina barn är torra, varma och välklädda ändå!!!

Hur vet man hur stor ens barn är om två år?
  • gbgumman

Dotter
    Skaljacka isbjörn fynda för 1000kr har jag tur så behöver den inte börja användas förrän i vår. Den gamla verkar passa än. Mina barn har skaljacka året om med olika mycket under.

Varm hoodtröja under isbjörn fynda förra året och den passar än.

Skalbyxor ärver storebrors.

Ska köpas fodrade stövlar och ev vinterstövlar. Vet inte riktigt än.

Isbjörn overall fynda en för 1800kr

Mössor har vi massa.

Sonen
    Skaljacka fynda HH jacka för 400kr

Varm tröja från isbjörn tror jag betalde 600kr det var nog lite rabatt också.

Skalbyxor passa från förra året.

Reima dunjacka 600kr fynda för halva priset

Isbjörnvinterbyxor passar från förra vinter.

Stövlar ska köpas. Vet inte vilka än.

Mössa isbjörn minns inte vad den kosta kanske 250kr men den får han ha i flera år nu. Den är bara svart.

• gbgumman
    Celindan skrev 2013-08-25 18:33:54 följande:

Haha jaa shit vad ni spenderar pengar!!

Jag är mamma till 3 barn, 6 år, 8 år och 4 månader. Jag fyndar på loppisar och utförsäljningar och ärver av släkt, och har god framförhållning, har T.ex redan köpt höstkläder till bebisen som han kommer kunna ha om 2 år.
    Behöver inte köpa någonting alls till något av de stora barnen på flera år, till bebisen behöver jag inga kläder förrän nästa sommar.

Nä, vi lägger pengarna på en två veckors semester till Thailand i vinter iställetð???
    Alla mina barn är torra, varma och välklädda ändå!!!

Nu har vi skolbarn så vi kan inte åka vintertid längre. Men vi reser med barnen varje år. Åkte på en lite lyxigare resa i somras för 53000kr. Att köpas kläder betyder inte att man inte kan göra annat också. Så jag förstår inte riktigt ditt haha. Känner mig inte det mista lurad. Du väljer på ditt sätt och det funkar lika bra som mitt.
  • Vickan I

Säger sim gbgumman, vi reser och gör nöjen både med och utan barn också så går ingen nöd på oss heller. Skulle vi inte ha råd att leva skulle vi ju shoppa på ett annat sätt. Det ena behöver inte för alla utesluta det andra och nej vi är inte superrika.

• Anonym (moonlight shadow)

Nu ska vi se....

Täckbyxor och vinterskor, mössor och vantar till den ena.

Jacka, vinterskor och vantar till den andra.

Allt utom skor handlar jag på hm och lägger hellre mer pengar på skorna som slits på ett annat vis än övriga kläder.

• Jill 79

Förhoppningsvis inte mycket. Killen kan säkert ha didriksson setet från förra året, fleece regnstället lika så. Det enda han kan behöva är nya vinterskor, de gamla passar säkert men var inte helt vattentäta. Lilla tjejen är det oklart om hon kan ärva overall och skor från brorsan, en är född vinter och en sommar. I så fall behöver hon endast mössa och vantar. Kan bli en rekord billig vinter, vilket behövs efter en lång föräldraledighet.

• Anonym (Ungefär)

Behöver nya höstskor, köper i goretexkängor så ca 600-700 där. Lika mycket för vinterstövlat. En overall behövs, räknar med ca 1200, väljer mellan gneis och pop. Behöver nog även 1-2 mössor. Samt termobyxor. Landar nog runt 3000 kr, skulle jag tro...

Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?