• Anonym (Lo)

Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?

Nu är snart hösten här och med den kommer ofta behov av nya (ytter)kläder och skor för barnen, lite nyfiken på vad ni köper och hur mycket det kostar? Köper ni allt nytt? Begagnat? Vilka märkena bäst? Är det skillnad mellan dyrt och billigt? Behöver man flera uppsättningar av ytterkläder när barnen går på förskolan?

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?
  • Anonym (my)
    Mineralvatten skrev 2013-09-05 11:23:29 följande:
    hej allihopa, jag måste få fråga några saker då bli planerar att jag ska bli "tjock om magen" nästa sommar ;).

Jag är själv van att ärva och köpa begagnat utom just skor på grund av slitage. är jag helt missanpassad då? jag tycker det är bättre att använda eller köpa det som redan har tillverkats istället för att köpa nytt hela tiden. spciellt när barnen är små och växer som ogräs.

Det har jag gjort till stl 122. Sedan hittade jag inga bra begagnade som inte var helt slutkörda. Dottern började då även hon ha kläderna i flera år. Reima jackan och byxorna i 122 har hon haft i två år oxh vi hoppade direkt på nya i 148. Räknar kallt med att hon har de ett par år och att hon nöter ut de . Lika med Didriksonoverallen i 140. Lite stor nu oxh hon kan säkert ha den två år.

Skor köper jag bara nya till henne.
  • gbgumman

Ni som inte kan förstå hur man kan köpa nytt måste ju förstå att någon måste göra det för att andra ska kunna köpa begagnat.

Jag köper inte beg. vinterkläder men har inget problem att köpa innerkläder beg. Jag orkar helt enkelt inte jag beg. Men de får andra köpa dem. beg. Jag är mycket medveten vilka kläder som håller mina barn torrast och varmast. Jag frös hela barndomen och hatade/hatar att vara ute. Som sagt jag vet vad jag vill ha och kompromissar inte. Nej alla märken är inte lika bra.

• Anonym (gillar vintern)
    Mineralvatten skrev 2013-09-05 11:23:29 följande:
    hej allihopa, jag måste få fråga några saker då bli planerar att jag ska bli "tjock om magen" nästa sommar ;).

Jag är själv van att ärva och köpa begagnat utom just skor på grund av slitage. är jag helt missanpassad då? jag tycker det är bättre att använda eller köpa det som redan har tillverkats istället för att köpa nytt hela tiden. spciellt när barnen är små och växer som ogräs.

Samtliga kläder som inte är ytterkläder, köper vi begagnat. Alla jag känner köper begagnat. Det är nog inget att yvas över att man gör. Sedan bor ju inte alla så att de har tillgång till barnloppisar och klädbytardagar. Alla har inte heller släkt att ärva av.

Det enda som vi köper nytt är just ytterkläder. Att lillebror inte kan ärva just nu beror helt enkelt på att stora barnets ytterkläder är totalt sönderlekta efter en säsong. Det funkar att ha en söndernött overall med hål och lappar på som extra nödfallsoverall på förskolan, men det går knappast att ärva till lillebror. Dock håller POP och Isbjörn att ärvas när jag köper dem nya. Därför köper vi bara POP och Isbjörn nu, för att det kommer att bli billigare i längden. Jag köper på reor, ofta inte så långt ifrån det pris som folk försöker sälja dem för som begagnade.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Lo) skrev 2013-08-22 22:02:09 följande:
    Nu är snart hösten här och med den kommer ofta behov av nya (ytter)kläder och skor för barnen, lite nyfiken på vad ni köper och hur mycket det kostar? Köper ni allt nytt? Begagnat? Vilka märkena bäst? Är det skillnad mellan dyrt och billigt? Behöver man flera uppsättningar av ytterkläder när barnen går på förskolan?
    jag har 3 barn och har hittills köpt 2 beg vinteroveraller, 2p nya vinterskor,1p nya gummistövlar,beg skalkläder fr pop (varav jackan var lite trasig så lagningen går på 100.. då har jag lagt ut 275:- på jacka)..
    samt vintervantar till minstingen...
    hittills har jag då lagt ut:  2977:-

har också sålt av ytterkläder för 1500:- typ.. lite mer.. :) 

behöver ullunderställ o massor m ullsockor också :) 
  • Lilit

Hmm det blev ju lite märkligt så jag provar igen:

Skajacka+Byxor           2 200
    Höstkängor                     750
    Fodrade gummistövlar 400
    Vindfleece                       400
    Vinterskor                        800
    Vinter overall                1 800
    Totalt:                              6 350

Behöver eventuellt köpa vinterskor till lillebror också men det tar vi senare om det behövs. I övrigt kommer lillebror att ärva storebrors gamla ytterkläder. Vi räknar dessutom med att lillebror kommer ärva det vi köpt denna säsong om några år.

• Cornellia
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-05 16:38:07 följande:
    Oj vilka summor!!! Skulle aldrig lägga så mkt pengar när mina barn kan gå torra/varma/hela/rena/snygga ändå. Jag handlar begagnat barnen ärver så mkt jag kan. Jag vill utsätta barnen för så lite kemikalier som möjligt som nya kläder innehåller, samt att jag värnar om miljön. En del är ju ändå tvunget att köpas nytt.
    Säkert förstår du oxå att någon måste köpa nytt?

Vi som inte har några att ärva efter, och inte har några second hand affärer har inte alltid ett val.  
  • Papricorn

Hittade massor på rea så fick grejer värt 1500 spänn för 80 kr!

Saknar en overall men har dubbla uppsättningar av resten plus vantar till nästa år.

• Anonym (Jag)
    Cornellia skrev 2013-09-05 20:47:50 följande:
    Säkert förstår du oxå att någon måste köpa nytt? Vi som inte har några att ärva efter, och inte har några second hand affärer har inte alltid ett val.  

Ja självklart. Varför skulle jag inte förstå det. Jag sa bara hur jag gör och förundrades över de stora summorna vissa lägger ut. Tradera är ju annars toppenbra om man inte har secondhand i närheten.
  • Anonym (vinter)

Overall 2700
    byxa 999
    jacka 999
    skor 1000
    mössa/vantar runt 700
    underställ 2 st 500
    fleece ca 700

Har ett barn som är 5 år.

• Cornellia
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-05 21:45:57 följande:

Ja självklart. Varför skulle jag inte förstå det. Jag sa bara hur jag gör och förundrades över de stora summorna vissa lägger ut. Tradera är ju annars toppenbra om man inte har secondhand i närheten.
    Om man är "tvingad" att köpa nytt så är väl några tusen inga större summor?

Visst, tradera är bra, dock är jag själv, och säkert många med mig, skeptiska att köpa dyrare plagg på tradera eftersom risken att bli lurad är ganska stor, och dessutom är det svårt att prova innan osv. 
  • Anonym (Jag)
    Cornellia skrev 2013-09-05 22:00:17 följande:
    Om man är "tvingad" att köpa nytt så är väl några tusen inga större summor? Visst, tradera är bra, dock är jag själv, och säkert många med mig, skeptiska att köpa dyrare plagg på tradera eftersom risken att bli lurad är ganska stor, och dessutom är det svårt att prova innan osv. 

Du behöver inte försvara dina val av klädköp, jag sa bara vad jag handlar och att jag inte lägger ner stora summor. Det var ett svar på TS såsom alla andra svar här i tråden. På tradera handlar jag inga dyra plagg och har än så länge aldrig blivit lurad.
  • gbgumman

Jag är inte så rädd att bli lurad. Mer att jag är mycket noga med passformen. Det är lite a och o tycker jag. Ett plagg med perfekt passform för just mitt barn spar både tid och pengar. Förra overallen mina barn hade hade så bra passform för deras smala kroppar att den satt perfekt både när storleken borde vart för stor och för liten. Därför hade den två vintrar och hade det krisat hade de kunnat haft ännu en vinter men då gav jag hellre bort dem. Köpte en pop overall en gång till sonen utan att prova så noga som jag brukar. Det fick jag äta upp. Den passa inte hans kropp alls. Det blev dyrt då han växte ur benen men inte ryggen.

• Bittermandel

Hmm...

Gör två postorderbeställningar på barnens kläder (två barn) per år. En vår och en höst. Det innehåller alla kläder (inte ytterkläder och skor) för ett halvår framöver. Däremellan köper vi nästan inga kläder alls till barnen. Innan varje beställning gör jag en garderobsinventering och ser precis vad som behöver köpas, gör aldrig onödiga köp. Denna gång hamnade beställningen på 2000 kr för båda barnen.

Sen ytterkläder. Trots att vi har flicka och pojke ärver de av varandra. Vinterskor köper jag dyrt, tycker det är viktigt då dottern har autism och svårt att förklara om hon t.ex. fryser eller är blöt om fötterna. Vi köper det som fått bäst i test, brukar bli Viking, Kavat eller Ecco. Pris två par vinterskor ca. 1500 kr, om minsta barnet nu inte ärver.

Overall köper vi medelpris, brukar landa på 1500 kr för två overaller.

Mössor köper vi alltid på PoP, tycker de är bäst, billigare vantar och fodrade gummistövlar, ingen skillnad i kvalité.

Så i höst blir det nog till två barn:

Innerkläder för ett halvår: 2000 kr
    Vinterskor: 1500 kr
    Overaller: 1500 kr
    Mössor, vantar, gummistövlar etc: Ca 700 kr

Vi får in över 60 000 kr i månaden och har det bra ställt men jag finner inget i att lägga hutlösa pengar på barnkläder helt utan funktion och eftertanke.

Hasta la vista, baby..
  • Catti41

Ingen aning. Vi provade allt från förra vintern igår och ungen har förstås vuxit ur allt. Han hoppade liksom över stl 122 och gick direkt på 128. Så han behöver rubbet: overall, tjocksockor, mössor, vantar, skalkläder, fleecetröjor fuskkrage osv osv. Jobbigt när man bor på en sån plats (stockholm) att det antingen kan bli riktig vinter osm förra året eller så blir det tio plusgrader och regn större delen av vintern för man behöver ha rätt mkt olika kläder även om man kör lager på lager. Och skule det vara regn i december och sen bli kallt i januari så hittar man ju inga overaller då direkt...

Har inte orkat ta itu med det än men ska till begagnataffären nästa vecka så får vi se vad jag hittar som passar där, annars blir resten nytt. Tid är också pengar och vi har inte ork att springa runt till en massa olika affärer. Men ungen har ju en del egna åsikter om färger och sånt nuförtiden så det är svårare med beggat.

• MHBW81

Tack och lov växer inte mina barn lika fort längre så höst och vinterkläderna från förra året passar fortfarande. Har lagt runt 600 kr på nya skor. Mössor, halsdukar, vantar och varma sockor stickar jag själv. Det dyraste lär väl bli nya skridskor. Varför alla dessa onödiga märkeskläder? Fina märken behöver inte alltid betyda bättre kläder.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på barnens höst & vinterkläder i år?