• Snusann

BF Maj 2014

Väntar mitt andra barn, bf 4/5. Haft ett flertal missfall så jag håller mina tummar hårt. Någon som vill slå följe på vägen?

• Svar på tråden BF Maj 2014
  • sissi81

Ja ni ska nog vara glada att det höll sej lågt i alla fall. Jag har lidit av högt blodtryck mina 2 andra graviditeter (början till havandeskapsförgiftning) så det har väl blivit en del ambulanstransporter, löften till doktorer att man ska ta det lugnt om man bara slipper bli inlagd mm. Ska bli intressant o se om det blir så igen nu 10 år efter.

Ska bli så kul o följa alla maj-föderskor  

• Maliiin

Hej! 
    Jag hoppas jag får vara med här!
    vet inte mitt datum men i månadsksiftet maj juni, är i v 6 +3.
    Gjorde VUL igår, gjorde det även för 2 veckor sedan!
    Jag hade en elakartad cysta på en äggstock för 6 år sedan som de fick ta bort.
    Så jag har bara en äggstock. Eftersom det visade sig att den var
    elakartad så fick jag cellgift behandling och går på halvårskontroller på gyn!
    Jag plussade lördagen innan jag skulle på min vanliga cancerkontroll (tisdag 24/9)
    Jag berättade för läkaren att jag plussat, och det fanns två alternativa datum...
    När hon gjorde vul såg hon inget foster, en förtjockad livmoder och vätska bakom livmordern blev resultatet.
    Vilket kunde vara utomkvedshavandeskap, så fick komma tillbaka två veckor senare vilket var igår!
    Då syntes hjärtat och den ligger på rätt ställe:)))
    Vecka 6+2 sa hon då!!!
    Känns jätte bra, men självklart oroar man sig för missfall hit och dit!

det blir vårt första barn!
    Bor i norrbotten!  

• CliineDJ
    Maliiin skrev 2013-10-09 20:21:12 följande:
    Hej! 
    Jag plussade lördagen innan jag skulle på min vanliga cancerkontroll (tisdag 24/9)
    Jag berättade för läkaren att jag plussat, och det fanns två alternativa datum...
    När hon gjorde vul såg hon inget foster, en förtjockad livmoder och vätska bakom livmordern blev resultatet.
    Vilket kunde vara utomkvedshavandeskap, så fick komma tillbaka två veckor senare vilket var igår!
    Vecka 6+2 sa hon då!!!

Bor i norrbotten!  
    Grattis till plusset! Vad spännande med första barnet.

Jag gjorde VUL i v 6+3 (pga hade två MA innan jag blev gravid med vår 2-åring). Kommer du ihåg längden på "bebisen"? Min var 7,4 mm. Det märkliga är att jag har för mig att vår förstfödde var 4 mm i v 6+4 (måste hört eller skrivit fel). Dock stämmer 7,4 mycket bättre med de räknemodeller jag hittat på nätet.
  • ohbaby

Längtan till dig:
    Minns inte om det blev bättre faktiskt. Men jag hade konstanta sammandragningar/förvärkar från v 22 och blev sjukskriven. Fick bara ta det superlugnt. Så jag påverkades inte så mycket av det låga blodtrycket då.
    Ett dåligt svar blev det, sorry:) hoppas du kan få något som gör det lite bättre.

Grattis Maliiin!! Och välkommen.

• Blomma87
    CliineDJ skrev 2013-10-08 15:28:07 följande:
    En graviditetet tar på järnreserverna så om du redan innan behövt fylla på så ska du nog be att de kollar upp det. Tror inte att det är något farligt men det kan ju vara trevligt om du kan få hjälp att må bättre.

Vi min förra (och första) graviditetet skulle de inte kolla mitt hb-värde förutom vid inskrivningen eftersom min järnreserv var så bra/hög. När jag kände mig yr och trött kollade jag på företagshälsovården och då hade det sjunkit jättemycket så jag fick börja äta järn iaf. 
    Va konstigt att de inte kollade mer än en gång! 
    På mig har de nog kollat hb var o varannan gång, även om jag har också börjat högt mina två tidigare grav. Båda ggrna har jag behövt knapra järn mot slutet. Men bra att du tog tag i det själv!
  • Blomma87
    sissi81 skrev 2013-10-09 19:25:51 följande:
    Ja ni ska nog vara glada att det höll sej lågt i alla fall. Jag har lidit av högt blodtryck mina 2 andra graviditeter (början till havandeskapsförgiftning) så det har väl blivit en del ambulanstransporter, löften till doktorer att man ska ta det lugnt om man bara slipper bli inlagd mm. Ska bli intressant o se om det blir så igen nu 10 år efter.

Ska bli så kul o följa alla maj-föderskor  
    Har du fått någon blodtrycksmedicin under grav? 

Min första grav fick jag havandeskapsförgiftning. Så när blodtrycket steg i grav nr två skrev läkaren ut Trandate. På apoteket vägrade personalen lämna ut medicinen, eftersom man inte bör ta den när man är gravid. Fick sedan ut den ändå, efter att dom varit i kontakt med läkaren.
    Barnet dog. Hans hjärta slutade slå i v 38. Man hittade ingen orsak.
    Jag vet inte om det har ett samband, men jag är inte så sugen på att äta blodtrycksmedicin igen.

Ville egentligen bara höra om någon annan har erfarenhet av blodtryckssänkande under graviditeten, inte skrämma er från att testa. Men det är min erfarenhet... 
  • CliineDJ
    Blomma87 skrev 2013-10-10 12:33:40 följande:
    Va konstigt att de inte kollade mer än en gång! 

På mig har de nog kollat hb var o varannan gång, även om jag har också börjat högt mina två tidigare grav. Båda ggrna har jag behövt knapra järn mot slutet. Men bra att du tog tag i det själv!

Tydligen kollar de själva hb-värdet och hur stora reserver man har. Har man små reserver så fortsätter de att kolla hb även om man ligger högt. Har man stora reserver så räknar de med att de ska räcka. Så fick jag det iaf förklarat för mig.
  • Tussan09
    Blomma87 skrev 2013-10-10 12:58:30 följande:
    Har du fått någon blodtrycksmedicin under grav? 

Min första grav fick jag havandeskapsförgiftning. Så när blodtrycket steg i grav nr två skrev läkaren ut Trandate. På apoteket vägrade personalen lämna ut medicinen, eftersom man inte bör ta den när man är gravid. Fick sedan ut den ändå, efter att dom varit i kontakt med läkaren.
    Barnet dog. Hans hjärta slutade slå i v 38. Man hittade ingen orsak.
    Jag vet inte om det har ett samband, men jag är inte så sugen på att äta blodtrycksmedicin igen.

Ville egentligen bara höra om någon annan har erfarenhet av blodtryckssänkande under graviditeten, inte skrämma er från att testa. Men det är min erfarenhet... 
    Vet dom om det va pga Trandate medicineringen eran bebis dog? Obducerade dom eran lilla skrutt? Och jag beklagar verkligen!
  • Tussan09
    Maliiin skrev 2013-10-09 20:21:12 följande:

Hej! 
    Vecka 6+2 sa hon då!!!

Bor i norrbotten!  

Välkommen och grattis!
  • Tussan09

Hello alla Maj mammor!!

Va på KUB idag. Och bebis va för liten för att kunna mätas. Typiskt. Skall tillbaka nästa Tor. Den va 4,2cm och måste vara minst 4,5. Ha vad snopet. Jaha jag fick se underverket och dess sprattlande små ben och armar.

Svar på tråden BF Maj 2014