• Snusann

BF Maj 2014

Väntar mitt andra barn, bf 4/5. Haft ett flertal missfall så jag håller mina tummar hårt. Någon som vill slå följe på vägen?

• Svar på tråden BF Maj 2014
  • mala01
    ohbaby skrev 2013-10-07 21:26:11 följande:
    Ok:) ville bara kolla så det inte var en grupp bara för förstagångsmammor men ser nu att ts har barn sen tidigare också. Jag har en son född -12.

Jag har 2 sen tidigare. Födda 2006 å 2012
  • Längtan till dig

För mig är det första, men det är skönt att andra här inne har barn sen tidigare så man kan få svar på många frågor :) 

Är det för övrigt någon här som har/har haft långt blodtryck under graviditeten? Jag tror nämligen jag har det. Är i v. 9+6 och har till och från haft riktig yrsel...varje gång jag reser mig, det behöver inte ens vara en snabb resning, så blir det svart framför ögonen en kort stund och det snurrar. Är detta farligt? Kan man få bukt på det på nå vis?

• ohbaby

Jag hade lågt blodtryck sist. Och tror jag har det nu med för jag blir yr ofta:)
    Men jag fick bara höra att det var bra. Skulle bara tänka på att ta det lite lugnt så jag inte svimmade. Inte resa mig för fort osv. Men fråga om det bör du är hos bm:)

• Längtan till dig
    ohbaby skrev 2013-10-08 13:44:08 följande:
    Jag hade lågt blodtryck sist. Och tror jag har det nu med för jag blir yr ofta:)
    Men jag fick bara höra att det var bra. Skulle bara tänka på att ta det lite lugnt så jag inte svimmade. Inte resa mig för fort osv. Men fråga om det bör du är hos bm:)
    Okej...känns jobbigt bara när man har bråttom...måste gå upp extra tidigt för att hinna med...jobbigt att gå upp ca 2 timmar innan man ska iväg :/ men man får väl stå ut!

Blev det bättre för dig ju längre fram du kom? 
  • ohbaby

• mala01
    Längtan till dig skrev 2013-10-08 13:40:05 följande:
    För mig är det första, men det är skönt att andra här inne har barn sen tidigare så man kan få svar på många frågor :)  Är det för övrigt någon här som har/har haft långt blodtryck under graviditeten? Jag tror nämligen jag har det. Är i v. 9+6 och har till och från haft riktig yrsel...varje gång jag reser mig, det behöver inte ens vara en snabb resning, så blir det svart framför ögonen en kort stund och det snurrar. Är detta farligt? Kan man få bukt på det på nå vis?

Du kanske har lågt hb värde oxå? Jag har haft (har) både lågt blodtryck å öågt hb värde under mina tidogare grav. Kanske dags att börja käka järntabletter. Senaste grav. Åt jag Fe tabletter från inskrivning 2ggr /dag. Å ändå hotade barnmoskan med dropp. Så har du inte varit på inskrivning se till att de tar hb värdet då oxå. Men d brukar d göra.
  • Längtan till dig
    mala01 skrev 2013-10-08 14:17:01 följande:

Du kanske har lågt hb värde oxå? Jag har haft (har) både lågt blodtryck å öågt hb värde under mina tidogare grav. Kanske dags att börja käka järntabletter. Senaste grav. Åt jag Fe tabletter från inskrivning 2ggr /dag. Å ändå hotade barnmoskan med dropp. Så har du inte varit på inskrivning se till att de tar hb värdet då oxå. Men d brukar d göra.
    Jag vet inte, men äter redan järntabletter sedan ett år tillbaka då jag gjort en magsäcksförminskning..
    De ska ta massa prover vid nästa tillfälle, förra tillfället var bara ett hälsosamtal. 
  • CliineDJ
    Längtan till dig skrev 2013-10-08 15:24:11 följande:
    Jag vet inte, men äter redan järntabletter sedan ett år tillbaka då jag gjort en magsäcksförminskning..
    De ska ta massa prover vid nästa tillfälle, förra tillfället var bara ett hälsosamtal. 
    En graviditetet tar på järnreserverna så om du redan innan behövt fylla på så ska du nog be att de kollar upp det. Tror inte att det är något farligt men det kan ju vara trevligt om du kan få hjälp att må bättre.

Vi min förra (och första) graviditetet skulle de inte kolla mitt hb-värde förutom vid inskrivningen eftersom min järnreserv var så bra/hög. När jag kände mig yr och trött kollade jag på företagshälsovården och då hade det sjunkit jättemycket så jag fick börja äta järn iaf. 
  • Längtan till dig
    CliineDJ skrev 2013-10-08 15:28:07 följande:
    En graviditetet tar på järnreserverna så om du redan innan behövt fylla på så ska du nog be att de kollar upp det. Tror inte att det är något farligt men det kan ju vara trevligt om du kan få hjälp att må bättre.

Vi min förra (och första) graviditetet skulle de inte kolla mitt hb-värde förutom vid inskrivningen eftersom min järnreserv var så bra/hög. När jag kände mig yr och trött kollade jag på företagshälsovården och då hade det sjunkit jättemycket så jag fick börja äta järn iaf. 
    Det frågade jag om vid första besöket och hon sa att det då inte skulle behövas...men de kollar nog värdet nästa gång...så då får jag nog reda på det isf..

• lupin84

Under mina tidigare graviditeter har jag haft höga järnvärden runt 150 hela tiden och högt blodtryck (utan symtom för det) så massa extra koller pga högt blodtryck.. 

Theo 2009 Tim 2011 bebis maj 2014
Svar på tråden BF Maj 2014