• bonden

Bf Juni 2014

Äter glass varje kväll. Har jättesvårt att hålla mig från socker. Har gått upp nästan 10 kg redan. Sist gick jag upp typ 20 men efter ett år var allt utom 2 kg borta så jag ska försöka att inte noja. Rör på mig gör jag ju inte direkt heller pga foglossningen :/ men nu är det bara några ynka månader kvar som tur var :)

• bonden
    Gia skrev 2014-01-23 21:41:12 följande:
    Låter som alla bara äter och äter, själv har jag fått minst sagt minskad aptit får för det mesta kämpa med att ens få i mig tre mål mat om dagen.

Jag har jättesvårt att få i mig mat. Mår illa av fett och protein så därför är typ vitt bröd, oboy, frukt och lite grönsaker det jag kan äta utan att må illa av. Knäppt att kroppen accepterar glass och kakor men inte en kycklingfilé :(

Bäst mår jag om jag bara dricker söta drycker hela dan. Inte så sunt att leva på typ Festis dock. Längtar tills lillgrabben finns på utsidan för med dottern vände det med en gång och aptiten blev som vanligt.
  • bonden
    Cakes skrev 2014-01-24 16:22:09 följande:
    Åh, så långt har inte vi tänkt :) Aha, han får väl ligga naken därinne i så fall :) Vi tänkte mer praktiskt, typ... det blir inte lika smutsigt och så vidare.

Hihi, ja eller hur. Lika bra att strunta i det :)

Man kan hänga över en ljus filt på suffletten så reflekteras lite värme bort. Fast vagnen ska ju ändå inte stå i solen så det blir nog inga problem. Det är förresten en kanonbra vagn. Min syrra har en sån och är jättenöjd!
  • bonden

Hellre filt än overall säger jag också. Det är så mycket lättare att vila bort om det blir varmt.

• bonden
    Anine skrev 2014-02-09 23:32:38 följande:
    Har vi nån Facebook grupp?

Ja det finns en hemlig facebookgrupp. Det syns inte i dina vänners flöde att du skriver där eller ens att du är med. Vill du gå med så måste nån här inne lägga till dig som vän och sen lägga till dig i gruppen. Vill du ha min hjälp så skicka ett pm med ditt namn på Facebook och din mailadress så borde jag kunna hitta dig och lägga till.

Kollar typ aldrig min inkorg så skriv gärna ett inlägg här när pm är skickar så kan jag gå in och läsa.

Apropå Facebook så har jag inte outat mig där men däremot i min blogg och förstås till alla jag möter (eftersom min mage är rätt stor redan). Använder Facebook mest till att söka i Köp och sälj grupper och så vår Junimammor grupp. Inte så mycket för att skriva statuera oavsett om jag är gravid eller ej.
  • bonden
    barilla skrev 2014-02-12 10:11:38 följande:
    Försöker febrilt hitta info om listeria och graviditet. Åt scans prickikorv igår och hörde sedan idag på nyheterna att just den laddningen kan vara listeriasmittad :( någon som har koll på detta? När dom går ut med det känns det ju som att dom är ganska säkra ändå? Och vad kan egentligen hända med barnet om man nu skulle råka vara smittad? Fan fan :(

OM den var smittad blir du sjuk. Ordentligt sjuk! Det är inget som bara i smyg påverkar ditt barn. Är du frisk kan du alltså vara lugn. Att helt undvika färdigskivat är ett enkelt sätt att minska risken för listeria. Att be som skiva upp skinka i charkdisken är däremot ett bra alternativ. Det handlar dock om mängd också så man måste få i sig en del för att kunna bli sjuk. Oroa dig inte alltså så länge du inte får värsta magsjukan typ. Sen kan man alltid hetta upp sånt som är tveksamt. Då dör alla listeria bakterier. Varma mackor i ugn med parmaskinka eller gratinerad chevré på rödbetor är alltså goda sätt att äta sånt som annars är no no.
  • bonden
    Skattkistan skrev 2014-03-09 21:01:37 följande:
    Tar du också alvedon dagligen? Ibland hjälper det inte ens med tabletter så jag förstår inte vad detta beror på.. Mitt sitter som ett band över hela pannan och tinningarna pulserar. Har aldrig någonsin haft huvudvärk förut men nu vet jag minsann vad det innebär!

Att ta alvedon ofta är tyvärr inte så bra även om jag förstår att det behövs. Tar man det lite många dagar i följd skapas ett litet beroende som kan ge huvudvärk när man tar uppehåll från tabletterna. Har du kollat ditt blodtryck? Jag hade mycket huvudvärk första veckorna men det har som tur var blivit mycket mer sällan nu. Kanske spända muskler som blivit ond cirkel. Försök gärna hitta alternativ till piller om du kan typ avslappning, massage, värmekudde osv.
  • bonden
    lliizzaa93 skrev 2014-03-10 00:12:22 följande:
    Någon mer än jag som har sjukt mkt kramp i ben/fötter om nätterna? Tips på hur man får bort det? ;)

Ja usch! Det är svinhjobbigt. Har hört att det blir värre om man är lite uttorkad så att dricka mycket ska kunna hjälpa en del och vissa tar även tillskott sv magnesium.
  • bonden
    LokesMammi skrev 2014-03-11 15:04:00 följande:
    Var det nån glass man skulle undvika som gravid? Eller minns jag fel?

Det är väl kanske glass i typ glasstånd utomlands som kan innehålla ägg med salmonella. Fast annars är det bara att köra all in när det gäller glass. Det för jag :)
  • bonden
    Amalian83 skrev 2014-04-10 08:15:02 följande:
    Förresten, om ni hade varit i Rom just nu, hade ni ätit glassen här? Eller är det för stor risk för bakterier?

Risken finns ju att det är salmonella i och att mjölken är opastöriserad. Jag hade köpt sån som säljs i vanliga butiker i frysdiskarna men helt undvikit glasstånden och glassbarer.
  • bonden

En sak att ha med i bb väskan är babyfilt och den kan man med fördel sova med i några veckor så den luktar mamma och pappa för bebisen.

Sen är det skönt med eget lypsyl (lustgas gör tydligen att man blir torr om läpparna), sköna mjukiskläder till efteråt, tofflor att hasa runt i, eventuell egen musik, tens om man tänkt använda det (jag hyrde från vår mvc ca en månad innan), massa goda snacks och saker man gillar att dricka (packa på slutet men ha handlat hem i tid).

Annars är det väl kläder till bebisen, neccesär, mat till partner (i alla fall där vi födde ingick inte det), supermjuk amningsbehå och egen kudde så man kan sova ok.

Jag har inte börjat packa än men gör det nog inom ett par veckor (har 54 dagar kvar enligt appen). Jag gillar att vara förberedd :)

• bonden

Jag får alltid massa sammandragningar efter sex och det håller i sig rätt länge. Inget jag oroar mig över dock och det är inte som att de händer jätteofta heller :P

Med dottern var det likadant och det var ändå lite mer liv i sexlivet då. Det gjorde uppenbarligen inte bebisen något och graviditeten var helt normal.

• bonden
    Susssiii skrev 2014-04-18 12:58:08 följande:
     Ni som har facebook är jätte välkomna till en grupp för oss gravida som har bf 2014 ^^

www.facebook.com/groups/310892039059922/

Det finns en grupp för oss Junimammor härifrån också. Eftersom den är hemlig måste någon lägga till den som vill gå med. Jag kan fixa det för den som vill. Skicka då pm med ditt namn så lägger jag till dig som vän på Fb och sen lägger jag till dig i gruppen. För att jag inte ska missa meddelanden så skriv gärna här i tråden om ni skickat så kollar jag min inkorg.
  • bonden
    EMTP skrev 2014-05-03 21:04:36 följande:
    21 dagar kvar och slightly panikslagen.

Vad skriver ni i era förlossningsbrev?

Har inte skrivit ännu men med förra skrev jag bland annat att jag var öppen för förslag på smärtlindring om BM tyckte det behövdes (hann dock inte med att använda nåt), att jag ville ha lugn och ro med bebis och min partner efter att hon var född så vi fick testa på amning själva först. Och så skrev jag att jag inte var intresserad av att syna moderkakan Tycker sånt kan va lite äckligt och ville inte ligga där med nyfödd liten bebis och få moderkakan demonstrerad för mig (hade hört från vänner där BM hade hållit upp och beundrat moderkakan lite väl mycket).
  • bonden

Min erfarenhet är att de flesta faktiskt läser förlossningsbrevet men att sammanfatta det viktigaste i punktform och att hålla sig lite kort är nog en fördel. Finns inte tid för dom att läsa romaner.

Jag baserade mitt första en hel del på vad kompisar hade berättat om. Vissa saker lät så bra så så ville jag ha det och annat var sånt som de upplevt som jobbigt och det ville jag försöka undvika. Så även om man inte fött barn tidigare så kan man ju ha vissa önskemål.

-vill man ha väldigt aktiv stöttning och råd av BM eller själv be om hjälp när det behövs?

- har man funderat kring det här med smärtlindring? Typ gärna akupunktur, lustgas eller Eda men absolut inga sterila kvaddlar...

-är man rädd för sprutor eller har annan jobbig erfarenhet av vården är det bra att nämna

Bara några tankar kring vad ett förlossningsbrev kan innehålla.

• bonden
    Amalian83 skrev 2014-05-11 09:11:45 följande:
    Jag har varit hos min läkare och till sjukhuset ett par turer för kontroll av mina levervärden. Klåda under fötterna och i händerna sedan ett par veckor visar sig vara orsakat av förhöjda levervärden och gallsyreproduktion (hepatos). Nu ska de följa mig tätare fram mot förlossningen och jag har fått medicin. Känns skönt att de tar det på allvar och håller koll på mig. Alltför för höga värden så sätter de igång födseln, men jag har på känn att detta är under kontroll nu och att det är fyra veckor kvar till vi träffar vår tjej.

Fick det sista 7 veckorna under förra graviditeten men har som tur var sluppit nu. Medicin brukar funka jättebra och för mig startade förlossningen naturligt fem dagar före BF. Tycker det var jätteskönt med lite tätare kontroller och ctg koll av bäbis. Hoppas du inte plågas för mycket av klådan.
  • bonden

Lite blodiga flytningar är en sak menen blödning ska alltid kollas upp. Det var så min förra förlossning startade. Kallas visst teckenblödning. För oss kom det också efter sex men hängde alltså inte ihop med det.

• bonden

Jag hade regelbundna sammandragningar som kändes i ryggen en dag. Sen hade jag inga känningar i tre dagar innan det började kännas igen och då gjorde det betydligt ondare i både rygg och mage vid varje sammandragning/förvärk. Höll på en natt av och till men blev inte regelbundet förrän efter lunch dagen efter. Då var det plötsligt två minuter mellan och efter att ha klockat i 35 minuter åkte vi in. Sen dröjde det bara tre timmar innan han var ute. Dålig mage hade jag inför dotterns födsel och annars inget tydligt tecken varken då eller denna gång. Lycka till nu på sluttampen alla som ännu väntar. Är ni inte redan med i den hemliga gruppen Junimammor 2014 så får ni gärna skicka pm till mig med ert Fb namn så kan jag lägga till er där. Är ju kul att följas åt även när de små tittat ut. Om ni skickar pm så skriv gärna det här i tråden så jag inte missar.

Svar på tråden Bf Juni 2014