• bonden

Bf Juni 2014

erajka skrev 2014-01-11 08:25:50 följande:
    Har också skickat

Kunde inte hitta dig på Fb. Har skickat meddelande till dig så du kan lägga till mig som vän istället. Hoppas det funkar bättre :)
  • bonden

Till er som är osäkra på vilken vagn så kan jag rekommendera Barnvagnsbloggen. Hon är saklig och jämför många sorter. Kanonbra hjälp för oss. Jag köpte en vagn med bra gung för hundpromenaderna i skogen och då fick det bli en brio duo för 1000 på blocket. 5 år gammal men i nyskick. Att sätta modellen man vill ha på "bevakning" på blocket är ett hett tips. Finns även köp och säljgrupper på Fb som är toppen. Särskilt liggvagn är onödigt att köpa dyrt tycker jag. Används så kort tid och min tjej gillade inte ens vagn utan det blev ergonomisk bärsele som användes hos oss. Glad att jag inte köpt en dyr liggvagn.

Som nästa vagn valde jag en som var vändbar i sittdelen, hade framhjul som var svängbara men samtidigt lätta att låsa när vi var i skogen men framförallt en vagn som var lätt att fälla ihop och lyfta in i bilen. Då vann baby joggers vagnar med hästlängder och vi valde en Babyjogger city versa gt. Dottern älskar den och äntligen kan hon sova gott i vagnen när vi är ute. Gav 3500 för den via blocket och den var använd totalt på två utflykter till Kolmården och annars stått inne. Halva nypriset!

Eftersom jag nämnt ergonomisk bärselen så vill jag passa på att säga lite mer om det. Många av er kommer säkert få barn som inte vill lugga långa stunder för sig själv och oftast blir det då en babybjörn som inhandlas. Problemet är att man får ont i axlarna och att barnen inte får sitta för långa stunde eftersom de "hänger" i grenen. Väljer man istället från början en bärsele som är nyttig för barnen att sitta i och som är skön och avlastande att bära i (de flesta godkända från spädbarn till 20 kg) så gör man sig själv och barnet en stor tjänst. De vanligaste märkena är Manduca, ergo baby och Beco. Får ni ett barn med kolik eller som vill ammas HELA tiden så kommer det här vara er mest älskade pryl kan jag lova.

• bonden

Äntligen nu mitt i vecka 20 kom sparkarna. Gick helt miste om de små känningarna men det beror nog på att moderkakan sitter i framkant. Nu är det buffar som jag kan både se och känna med handen (och förstås känns de i magen me). Är så himla glad!

Mer om bärselar:

Manduca använde vi från nyfödd och fortfarande (dottern är 1,5) så den är lång användning på. Har spädbarnsinsats så det går att bära i den från dag ett.

Ergo finns i lite olika modeller men det finns en variat som är vanligast. Köper man behagar brukar de alla se likadana ut. Om man vill bära från nyfödd får man köpa till spädbarnsinsats. Den är lite tjock och barn vilket kan vara en nackdel för oss som vill bära pyttisar på sommaren. Utan spädbarnsinsats brukar de flesta ergonomiska bärselar fungera från ca 4 månader. Men de där första månaderna är ju ofta de man bär mest.

Beco finns i flera varianter. Beco butterfly 2 och Beco Gemini är de vanligaste. Båda funkar från nyfödd och uppåt.

Är man sugen att lära sig mer, läsa recensioner och fråga proffs så bli med i forumet på sjalbarn.se Finns även en köp och sälj för bärselar och bärsjalar på Facebook som är väldigt aktiv och bra.

Själv har jag köpt min Manduca på blocket för 500. Nypris är lite över tusenlappen så det kan ju vara värt att köpa ny om man är säker på färg och modell.

Andra hands värdet ligger rätt bra på många selar och de är lätta att sälja om de är i bra skick.

För barn som aldrig vill ligga på mage och träna rygg och nacke är sele också räddningen. Min tjej skrek så fort hon hamnade på mage men blev tidigt väldigt stark tack vare att hon satt mycket i selen. Och all matlagning jag kunnat få till tack vare selen :)

• bonden
    Hallonmjölk skrev 2014-01-17 18:54:37 följande:
    Nu har vi gått ut offentligt :)

Så om nån vill bjuda in mig till Facebook gruppen??

Skicka pm med ditt namn på Facebook till mig så lägger jag till dig :)

Gruppen är dock hemlig och kommer inte synas för dina andra Fb vänner.
  • bonden

Vill ni köpa bärsele eller bärsjal begagnat så lillan in Fb gruppen: m.facebook.com/groups/190545187804985&__user=100000453409709

Om inte länken funkar så heter den bärsjalar och bärselar köp byt sälj

Om man vill ha en enkel, mjuk och skön sjal skulle jag rekommendera en mobywrap. Finns en på den sidan just nu med fint mönster på grå botten för 400. Säljs även flera ergobaby (bland annat en ovanligt mönstrad rosa för 500). Tips för er som vill testa helt enkelt. Bärsjal för första tiden ska vara stretchig och mjuk och exempelvis Moby wrap är en sån som brukar rekommenderas som förstasjal. Kollar man in video på youtube lär man sig enkelt de n lättaste knytningen för nyfödd.

Jag föredrog sele för min tjej hade kolik och jag kände liksom inte att jag "hade tid" att knyta henne i selen. Även om man inte knyter perfekt sitter barnen oftast bra och det är ingen risk att de ramlar ur :)

• bonden
    Holk skrev 2014-01-18 11:14:12 följande:
    Mäh. Mina smileys blir massa frågetecken, eller ser ni dom?

Nä bara frågetecken :)
  • bonden
    claire skrev 2014-01-18 15:46:48 följande:
    Ååå vi ska på RUL på onsdag och jag lääängtar så mycket!!

Läser om människor som är i v 18 och känner massa rörelser, och jag känner ingenting:( Jag veet ju att det är normalt men det känns ju ändå tråkigt...

Jag veeet! Tyckte det var skittråkigt att inte känna något. Men så mitt i vecka 20 så drog det igång :) Hoppas du också snart känner lite små puffar.
  • bonden

Ang. klåda så är det vanligt just när magen växer extra mycket. Den formen av graviditetsklåda som kan vara tecken på att något är fel heter Hepatos. Då har man förhöjda levervärden och gallsyrorna är för för höga nivåer. Jag fick det sista 6-8 veckorna av min förra graviditet och jag kan lugna dig med att den klådan var något HELT annat än den jag tidigare hade haft på magen. Istället för att klia på magen så var det mest handflator och fotsulorna som kliade. Jag klöste så ljudligt på natten att min sambo inte kunde sova :( och blev ordentligt sårig på fötter och smalben. Jag försökte spola med kallvatten men direkt när jag började torka mig var klådan outhärdlig igen och jag fastnade långa stunder skrubbandes med frottéhandduken mot händer och armar. Tyvärr får jag räkna med att drabbas igen för har man fått det en gång är det vanligt att man får det igen. Jag fick gå på mycket extra kontroller och blev medicinerad på slutet (förutom allergimedicinen jag fick med en gång men som tyvärr inte hjälpte). Försvann dagen innan hon föddes.

Så kliar magarna lite eller likn. kan jag verkligen lugna er med att det inte är tecken på hepatos utan bara på att bebis växer :)

• bonden
    rosii skrev 2014-01-20 22:46:08 följande:
    Ingen som ids bjuda in mig till facebook gruppen??

Jag kollar aldrig min inkorg men nu är vänförfrågan skickad.

Om någon mer vill läggas till i Facebookgruppen så kan ni alltså skicka pm till mig med ert namn (och gärna mailadress) så jag kan hitta er på Facebook och lägga till som vänner. Sen lägger jag till er som medlemmar i gruppen. Skriv här på väggen om ni skickat pm så jag inte missar att läsa ert meddelande.
  • bonden
    Hallonmjölk skrev 2014-01-23 05:03:48 följande:
    Ni som varit till bm och lyssnat på hjärtljud, vilken vilken vecka är ni i?

Jag ska till bm i vecka 24

Jag har varit på inskrivningssamtal i v. 10 och så nytt besök i v. 21 efter RUL. Då fick jag höra hjärtat för första gången.
Svar på tråden Bf Juni 2014