• Frozen

Bf Juni 2014

Zwoom skrev 2013-11-05 05:47:45 följande:

Sen en annan sak undrar jag över...Just nu tar jag multivitamin för gravida och ammane där man tar en sandfärgad tablett på morgonen och 2 vita på kvällen...De är stora tabletter, men finns det inga sånna multivitaminer för gravida där man typ bara tar 1 tablett per dag?       

Jag tar apotekets egna, en tablett om dagen till måltid. vilket märke är det du har där du ska ta 3?
  • Frozen
    honey1 skrev 2013-11-05 09:16:01 följande:
    Skrev fel, ska stå 10+0 :)
    Jag var är också 10+1 idag och har enligt BM ett BF den 1/6, skillnaden är väl att jag har gjort IVF och då kommer man inte flytta på datumet vid RUL oavsett vad det visar då. Men häng kvar på 1/6, det kommer som sagt justeras ändå vid RUL. Men jag håller med om att det är märkligt att man får så olika datum, enligt min beräkning har jag nämligen BF 3/6
  • Frozen
    Hallonmjölk skrev 2013-11-06 05:29:53 följande:
    Ny vecka idag. 8+0. 
    Känns som om tiden kryper fram just nu. Vill ju att det ska vara dags för RUL nuuuuuuu =)
    Om jag räknat rätt så blir det strax efter nyår nångång.
    Ska till bm nästa gång den 2 december så det är ett tag kvar och jag kommer vara i vecka 12 då.
    Kommer man få lyssna på hjärtljuden då?

Jag har försökt få tag i en sån där doppler så man kan lyssna hemma. Hittade en på tradera men där rasade priset iväg så vansinnigt så de blev inget. Sen har jag hittat 2 st på blocket. Den ena skulle kolla upp hur mycket portot skulle gå på och sen höra av sig men har fortfarande inte hört av sig och det är 3 dagar sen. Så där blev de inget. Hörde av mig till en annan men den människan svarar inte.. suck...  
    Du kommer troligen inte få lyssna på hjärtat så tidigt, många vill inte ens lyssna innan RUL för inte skapa onödig oro eftersom det kan vara svårt att höra något alls före v15-16. Tror ingen BM lyssnar i v12 tyvärr. Med doppler gäller samma sak, kan va svårt att hitta hjärtljuden tidigt och då är det lätt att man istället oroas.
    Vi fick lyssna i v15-16 förra gången och då hördes tydliga hjärtslag, men som sagt det var ju hos en BM med deras utrustning.
    Vi har redan fått vår tid för RUL i samband med att vi fick KUB tiden, 8/1-14, kommer att vara i v20 då, 19+2 
  • Frozen
    rosii skrev 2013-11-06 12:18:40 följande:
    Mitt illamående har försvunnit, ibland känner jag av det om jag slarvar med maten. Skönt :) blev igår informerad om fvp hos bm, vet inte riktigt om vi ska ta det. Någon som gjort det förut? Gör det ont?
    FVP tar du väl bara om du får dåliga siffror på KUB, ska ni göra KUB? Får du sämre än 1:200 görs FVP, trodde inte det gjordes annars?

Mitt illamående är nog också på väg att dämpas lite, idag har jag inte ens spytt än och jag känner mig relativt pigg. Igår mådde jag botten under hela eftermiddagen så vi får väl se hur dagen utvecklar sig. Jag vaknade trots allt med riktigt jobbigt illamående. 
  • Frozen
    DevilsDaughter skrev 2013-11-06 12:58:28 följande:
    Frozen: I många landsting erbjuds man fostervattensprov om man uppnått 35 års ålder (tror jag det är).. KUB är ju bara en sannolikhet, du kan få en risk på 1:5000 och ändå få ett barn med DS.. 
    Ok, jag hade aldrig hört om att man gick direkt på fvp innan, men det är klart att för att var 100% säker så måste man ju eftersom KUB bara ger en sannolikhet. Men att erbjuda fvp, något som faktiskt ger en ökad risk för missfall, till någon som är under 25 år gammal och inte fått dåliga siffror på kub än tycker jag låter märkligt. 
  • Frozen
    rosii skrev 2013-11-06 13:40:52 följande:

Åh telefon skicka iväg innan jag var färdig!

Vet inte vad kub är heller. Är 24 år så jag blev lite förvånad att vi erbjöds fostervattens prov. Är det ingen med erfarenheter om detta stick?
    Informerade din BM även om att det är ca 1% ökad risk för MF just pga själva fostervattenprovet? 
  • Frozen
    rosii skrev 2013-11-06 14:03:29 följande:

Ja det gjorde hon. Hurså?
    Jag bara undrade om hon hade nämnt det överhud taget, som sagt är det lite märkligt av en BM att erbjuda FVP till någon under 25 som inte gjort KUB, och att du inte blivit ordentligt informerad om vad KUB innebär.  Så jag undrade om hon vart bristfällig i sin information på fler sätt. 

Är man nålrädd är det såklart lite extra jobbigt med ett FVP, men på de flesta har jag förstått det som att det inte är speciellt smärtsamt.  
  • Frozen
    rosii skrev 2013-11-06 16:21:25 följande:

Ja de är ju inte så att jag sitter & hittar på. Hon tillade att landstinget erbjuder fvp, & är det något jag vill göra skulle vi prata mer ingående om det. Men jag avfärdade det & började prata om annat då det inte intresserade mig.Inget märkligt alls. Dock blev jag idag nyfiken!
    Du missförstår mig, det var inte så att jag trodde du satt och hittade på något, men av att döma av dina frågor lät det lite som att din BM hade vart en aning snabb när hon tog upp frågor om fvp. Men om du avfärdade det direkt så förstår jag om hon inte var mer ingående. 
  • Frozen
    Amalian83 skrev 2013-11-11 19:04:48 följande:
    Idag var jag på första hälsosamtalet med läkaren. Sambon var med <3

De tog blodprover och pratade lite allmänt. Fick ny tid om två veckor då jag får provsvar och hon lyssnar på magen. Det blir dagen före det privata ultraljudet så det blir en emotionell vecka :)

Hon kollade ingenting med bebisen alls. Det verkar vara det vanliga i Norge. Att man tar provet först och lyssnar efter provsvaren kommit. Fungerar det så i Sverige också?
    Ja, på första samtalet tar man bara blodvärden och pratar, finns inget att lyssna på så tidigt, man lyssnar sällan före v15-16 för det kan vara svårt att höra något så tidigt.
  • Frozen
    Amalian83 skrev 2013-11-11 19:29:12 följande:
    Ok för jag är i vecka 10 och när hon ska lyssna så är jag precis klar med vecka 12. Så då verkar de ju anse att det kan finnas något att lyssna efter :)
    Ja, det är ju det som är skillnaden då, ingen svensk BM jag vet har lyssnat i v12, de anser att risken för att man inte hör något alls då är stor och då kan det skapa stor oro för föräldrarna. Det är säkert inte omöjligt att höra något men som sagt inte säkert att man hör. 
Svar på tråden Bf Juni 2014