• Frozen

Bf Juni 2014

rosii skrev 2013-11-16 20:19:15 följande:
    Nu när det pratas alkohol.. hur är det med glögg som innehåller typ 2, 8% eller va dom brukar innehålla.. svärmor sa att när man hettar upp glöggen försvinner alkoholen? Stämmer det? :s

Det tar minst 5 minuter att halvera halten alkohol och sen tar det längre tid att helt eliminera den. Sen är förändras ju smaken av kokningen och minskningen av alkoholen så jag tror att det godaste är att köra på ett alkoholfritt alternativ.

Märkligt nog verkar det inte finnas speciellt mycket studier i det här, men en intressant jag läste var i läkartidningen:
    smålandsjänta skrev 2013-11-16 10:03:49 följande:
    Idag går jag in i vecka 10! Tiden går fort, känns som jag just plussade i vecka 5.
    Samtidigt går det långsamt, vill komma över magiska vecka 12! Jag har lite funderingar om illamåendet. Jag har de två senaste veckorna spytt varje dag, ibland flera gånger per dag. Nu har det senaste veckan bara skett varannan dag! Märkligt! Betyder detta att illamåendet håller på att avta eller kan man ha graviditetsillamående bara varannan dag? Hm!

Hoppas ni andra mår bra!
    Jag känner igen det där, jag tror faktiskt att det kan luta åt att börja avta, jag generellt bättre längre stunder nu också, för ett par veckor sen kunde jag känna mig däckad från morgon till kväll, nu kan jag må helt ok i flera timmar åt gången. Jag spyr även mer sällan, kan gå 24-48 timmar mellan nu vilket är ganske skönt, fast rätt som det är spyr jag ändå två gånger om dan...Men fortfarande känns det som att det går åt rätt håll. I första graviditeten avtog illamåendet i v14-15 och jag går in i v12 imorgon

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

• Frozen

Vi berättade för dottern förra helgen när vi firade hennes 3årsdag, men än så länge verkar hon inte ha sagt något till nån på förskolan. Hon har ju kanske inte riktigt förstått vad det kommer innebära och det är ju länge kvar. Så vi tjatar inte om det, utan kan prata mer henne om det när hon tar upp det själv. 
    Först när vi berättade blev hon inte alls glad och ville inte alls bli nån storasyster, hon vill bara var sig. Sen förklarade vi närmare vad vi menade och blev hon glad.

V 12+0 idag och imorgon ska vi på KUB!

• Frozen
    Zwoom skrev 2013-11-19 09:44:59 följande:

Japp jag. Men det tillhör ju ofta för de som är gravida att bli extra frusen.
    Min näsa är som en istapp och händer och fötter måste jag ha under en varm filt i soffan om kvällarna.... 
    Jag känner faktiskt tvärtom, är alltid kall annars och speciellt om fötterna, men nu är jag varm hela tiden och behöver aldrig ha tofflor på mig som jag alltid annars har. Lustigt att det är så olika. 

KUB idag gick toppen, 1:20 000, så inget att gå vidare med. Den levde om ordentligt därinne, snurrade och viftade  
  • Frozen
    MissMf skrev 2013-11-19 11:52:01 följande:
    Gör man urinprov på inskrivningen? Ska dit om en timme o e gaaaaanska kissnödig.. Om jag ska hålla mej eller stå ut :p
    De brukar vilja göra ett test, för att mäta glukos?! men det räcker ju med väldigt lite så kissa du och drick en del fram till att du ska dit. Är nog inte hela världen om de inte kan göra ett test idag och alla gör inte ens det.
  • Frozen
    Frozen skrev 2013-11-19 11:59:22 följande:
    De brukar vilja göra ett test, för att mäta glukos?! men det räcker ju med väldigt lite så kissa du och drick en del fram till att du ska dit. Är nog inte hela världen om de inte kan göra ett test idag och alla gör inte ens det.
    Fel av mig, det är för urinvägsinfektion de kollar protein i urinen. 
    Skattkistan skrev 2013-11-19 12:01:30 följande:
    Grattis vad roligt! Längtar till vårt kub på måndag! Dagarna går sakta! Hur stor var den lille?
    Den var 7.2 cm Stämde bra överens med BF, blev visserligen flyttad tillbaka till den dan jag hade från början, var min BM som räknat lite fel antar jag. Men eftersom vi gjort IVF går man efter viss mall så 3/6 är jag tillbaka på, och det datumet kommer inte ändras vid RUL. 

• Frozen
    Skattkistan skrev 2013-11-19 12:28:37 följande:
    Det blir så verkligt när du skriver att den är så stor för då är ju min det med. Jisses! Fick du några fina bilder?
    Japp, fick bilder med mig, tycker kanske att de är lite suddiga men en tydligt liten bebis med händer och fötter  
  • Frozen
    Miram skrev 2013-11-19 12:51:53 följande:
    Frozen: vad skönt att KUB gick bra! Själv gjorde jag det igår (vecka 12+1) och även här var allting som det skulle :) Mätningen var 5,4 cm vilket låter litet mot din 7,2 cm! Var din mätning från huvud till rumpan eller fick de med benen på nåt sätt?
    Det tror jag inte, men jag kan ju ha missuppfattat. Det är ju alltid huvud till rumpa man mäter så. Jag satt mest och väntade på att hon skulle räkna ut sannolikheten så tänkte inte så mycket på vad hon sa om storleken efter att hon bekräftade att den stämde bra överens med åldern. 
  • Frozen

Sickan, mina bröst kan ena dagen kännas tunga, svullna och klia till att nästa dag känns "slappa" och inte det minsta svullna. Och det är nu du närmar dig spökveckorna när alla symtom minskar vilket är helt naturligt. Men jag förstår din oro helt, i min förra graviditet hade jag ett illamående som försvann som i ett trollslag över en natt. Det kom tillbaka efter 2 dagar och allt var normalt, sen försvann det mer successivt. 

• Frozen

Vi ska definitivt kolla vid RUL, jag är vansinnigt nyfiken och kan inte hålla mig På nåt sätt föreställer jag mig hela tiden att det är en killa, hoppas kanske lite på en lillebror till dottern men spelar egentligen ingen roll såklart. Men just det här  med namn vill vi gärna börja fundera på. Jag har ett klart tjejnamn jag kommer lobba hårt för som var på tapeten redan till dottern, men till kille är det lite svårare även om båda redan börjar prata ett specifikt. 

LokesMammi skrev 2013-12-13 17:36:26 följande:
    OM vi kollar kön tänker jag inte berätta för nån, utan det är för att kunna "knyta an" lättare till barnet o lättare att spåna namn! Men vet fortfarande inte. För sambon spelar det inge roll!
    vi känner samma sak fast inför namnvalet, vi kommer nog berätta vilket kön vi väntar om vi själva är säkra men inte pratat om våra namnval så mycket innan hen är framme. Dålig erfarenhet från förra gånge, folk har så mycket åsikter som jag inte behöver höra. Jag struntar väl i att vår dotter delar namn men någon som en ytligt bekant har dålig vibbar till för hen gick i paralellklassen till nån med det namnet, och den personen var inte snäll...typ
  • Frozen

Amalian, det var ju ett extrem gammalmodigt sätt av din bekanta att se på saken, tror de flesta kommit längre i sitt tankesätt än så förhoppningsvis. Det där med amningen finns det ju också en hel del utrymme för åsikter inom. gäller nog att stå på sig och visa att man inte tar åt sig av vad "alla" andra tycker och tänker och säga att "det här funkar bäst för mig och mitt barn, att andra har det annorlunda är inget som påverkar mitt beslut." 

Jag tror att generellt så är det nog bäst att inte säga så mycket om sina planer innan man skrider till verket, det är lättare för folk att acceptera när man redan gör på ett visst sätt. Inte tala om vad man har tänkt för namn tex innan barnet redan tilldelats namnet. Inte säga, jag tänker absolut inte amma innan man sitter där med flaskan och matar, eller bara säga att nu har pappan tagit över föräldraledigheten. I alla fall om man inte vill ta diskussioner man själv inte tycker är värda att ta, slippa försvara sig helt enkelt. Jag har märkt att folk inte ifrågasätter på  samma sätt när det inte bara ligger i planeringsstadiet, då tror det att det är lättare att övertala en till att göra annorlunda. 

Svar på tråden Bf Juni 2014