• Cakes

Bf Juni 2014

Namine skrev 2014-01-06 22:13:16 följande:
    haha har helt tänkt samma sak. sjukt störande. dock har jag lyckats känna bebis med men den där jävla pulsen i magen är i vägen ;)

Hihi, jag har också känt bebis en gång. Men mesta dels är det bara puls... haha, längtar tills de riktiga sparkarna :)
  • Cakes
    zaybia skrev 2014-01-07 11:25:50 följande:
    Jag kollade upp lite det här med graviditetspenning och föräldraledighet och så igår. Jag jobbar som undersköterska på ett äldreboende så 60 dagar innan beräknad födsel kan jag få graviditetspenning. Jag lär mest troligt utnyttja de dagarna oxo för dessa foglossningar jag har nu håller på att ta död på mig :P och sen funderar jag på att eventuellt ta ut semesterdagar oxo. Man kan ju bara spara fem dagar/år så tar jag inte ut de andra dagarna försvinner dem.

Dessutom försvinner nog inte dagarna, du får de nog utbetalt i pengar i fall det är så. Men jag tror som sagt också att man får spara mer när man ska gå på föräldraledighet :)
  • Cakes
    zaybia skrev 2014-01-07 16:02:09 följande:
    Jag pratade med chefen för några veckor sen om det här och hon sa då att det bara gick att spara fem dagar. Men det kan nog stämma att man får det utbetalt men jag vill nyttja mina. Har bättre behov av det än pengar isf :)

Förstår det, semester är ju faktiskt bättre än pengar. Men hm, kolla upp det med facket och så för säkerhets skull. För jag vet jättemånga av mina vänner som (när de precis ska återgå till jobbet) ska ta ut alla sina sparade semesterdagar först.
  • Cakes
    smålandsjänta skrev 2014-01-09 08:41:09 följande:
    Åh lyckos alla er som har fått gå på RUL nu :) Men vi andra får hålla ut ;) Jag tänkte på en sak, är det någon mer av er som har väldigt aktiva drömmar om nätterna? Jag har sedan några veckor tillbaka drömt MASSOR och nästan varje natt. Blir nästan lite slut av det :P inte alltid oroliga drömmar men oftast är de faktiskt det..inte så skoj. Och helt ologiska. Inatt drömde jag exempelvis att jag tappade ut fostersäcken. Den landade mellan mina ben på marken ute i trädgården, men det märkliga var att det var i form av en gammal skinnfotboll!! Jag knackade lite på ena sömmen för att kolla att det verkligen var på riktigt och då sprack sömnen och fostervatten forsade ut!! Jag höll snabbt för hålet och gick sedan omkring i panik över att behöva gå såhär med denna boll ända tills BF i juni. Haha herregud, kan detta vara vanligt när man är gravid??
    Jag drömmer sedan några veckor tillbaka också helt galna drömmar, flera olika per natt dessutom (är i vecka 19 nu). Drömmarna är också mer åt mardrömshållet men ändå inte liksom, men vaknar och känner mig illa tillmods.

Den senaste drömmen handlade om att jag och mannen var på ett Zoo, men vi fick inte vara där och blev jagade av massa vakter i blåa tröjor. För att komma undan så var vi tvunga att klättra upp för en stege på mitt jobb (?) och vidare in i ett litet hål. Men jag kom inte in där för magen var för stor... och så fortsatte det, hela tiden med vakterna i blåa tröjor efter oss :)

Härom veckan drömde jag att jag var i Stockholm och skulle få åka deras nya "linje 5" som skulle vara så fantastisk. Istället för i en tunnelbana åkte man i bildäck (ungefär som en linbana) och fick se de mest fantastiska miljöerna. Men sen, för att komma till sista stationen där vi skulle av så var man tvungen att klättra upp för en jättebrant vägg (med bildäcket runt sig) samtidigt som massa killar stod och sköt tennisbollar på en. Och när jag väl kom upp till kanten så kunde de inte dra över mig, för magen tog stopp så de höll på att tappa mig hela tiden...

Haha, är nog lite fixerad över magen märker jag ;)
  • Cakes
    DevilsDaughter skrev 2014-01-09 14:23:40 följande:
    Såg nu att jag skrev att jag varit på KUB, ska såklart stå RUL... 
    Tizi: Samma här, bilderna vi fick blev apdåliga och man ser typ ingenting.. Men huvudsaken är ju ändå att allt såg bra ut..

Hihi, jag tänkte att "oj, vilket sent KUB hon gjorde" :)
  • Cakes
    barilla skrev 2014-01-13 21:12:52 följande:
    Ni som har moderkakan i framvägg, när kände ni de första buffarna/sparkarna? Jag fick en buff precis så att jag hoppade till och är bara i v 16+3. Va kan det ha varit?

Har även haft ont i svanken sedan flera veckor tillbaka. Precis vid ischias, men även på vänster sida. Det hugger till när man stått på ett visst sätt, eller när man böjer sig. och ibland är det knappt så att man vill ta ett steg fram ! Idag har jag stått och gått hela dagen och så ont som det har gjort idag är nog värst hittills :( kan det vara foglossning? Hade inget sånt första graviditeten så har ingen aning om hur det ska kännas vid foglossning. .

Det kan vara bebisen :) Jag har också moderkakan i framvägg, men kände första pirret och buffen dagen innan julafton... borde varit typ i 15+6 då eller något. Efter det har det varit då och då. Nu är jag i 18+6 och har känt bebisen tydligt i två dagar nu :)
  • Cakes
    barilla skrev 2014-01-13 21:12:52 följande:
    Ni som har moderkakan i framvägg, när kände ni de första buffarna/sparkarna? Jag fick en buff precis så att jag hoppade till och är bara i v 16+3. Va kan det ha varit?

Har även haft ont i svanken sedan flera veckor tillbaka. Precis vid ischias, men även på vänster sida. Det hugger till när man stått på ett visst sätt, eller när man böjer sig. och ibland är det knappt så att man vill ta ett steg fram ! Idag har jag stått och gått hela dagen och så ont som det har gjort idag är nog värst hittills :( kan det vara foglossning? Hade inget sånt första graviditeten så har ingen aning om hur det ska kännas vid foglossning. .

Och en sak till... ja, det kan vara foglossning. Jag har problem med detta också och det känns bland annat så som du beskriver. Precis som Skattkistan skrev så är det bra att göra övningar för att stärka upp området häromkring, jag fick mina övningar av en sjukgymnast. Och som sagt, undvik långa promenader. Men när du väl går, ta korta steg :)
  • Cakes
    smålandsjänta skrev 2014-01-17 09:59:09 följande:
    Vaknade för andra natten i rad med en fruktansvärd smärta i ryggen under revbenen på höger sida. En smärta så man gråter. Trodde först att nu dör liten därinne eller någonting för en sån smärta har jag aaaldrig varit med om innan. Men har känt sparkar efteråt! Fick tid hos läkare idag och ska kolla upp diverse saker de ville utreda. Är så nervös att något är fel :( ont så är jag nervös för vad det annars ska vara. Fy tusan!!

Usch, jag förstår din nervositet! Men det är säkert ingen fara. Själv fick jag plöstligt en blödning i tisdags, blev ju så klart livrädd och efter lite samtal med sjukvårdsupplysningen så åkte vi in till gynakuten. Efter diverse undersökningar visade det sig att allt var bra, de kunde inte riktigt hitta vart det blött ifrån men trodde att det nog berodde på låg sittande moderkaka. Men alltså den pressen och oron som uppstod den dagen, den är fortfarande kvar rätt rejält. Nu nojar jag för allt möjligt... försöker känna rörelser (vilket jag gör, men blir ändå osäker på om jag inbillar mig), råkade väga mig i morse och tänker att "nej, jag har gått ner" (vilket jag har gjort men det beror nog på att jag alltid väger mig på kvällarna annars), tänker att "magen är nog lite mindre än vanligt" och så vidare... jag har dock RUL på måndag, vilket känns skönt. Och jag har trots allt inte blött mer sedan den lilla blödningen i tisdags.

Nu är jag absolut ingen läkare men foglossningen har bland annat (på mig) gett otrolig smärta på ett litet ställe i ryggen (typ stort som en apelsin). När smärtan väl kommer skriker jag rätt ut. Men skönt att du kommer bli undersökt i alla fall! Kram
  • Cakes

Hej,

Idag är det äntligen dags för RUL (är i vecka 19+5 så det är ganska sent), känner att jag måste skriva av mig lite. Samtidigt som jag ser fram emot det med glädje och spänning, så kan jag inte hjälpa att vara nervös. Är rädd att de ska säga att det är något så stort ”fel” på barnet att vi tvingas avbryta graviditeten, eller att barnet inte längre lever. Mitt förnuft säger självklart att allting är bra, jag har ju för sjutton känt sparkar ända fram tills igår (om än svaga buffar). Men, det som främst gör mig orolig är att jag i tisdags förra veckan hade en liten blödning. De undersökte mig då och jag fick som svar att allt såg bra ut, men ändå kan jag inte hjälpa att undra… Andra saker som får mig att noja är att jag idag vaknade upp och (för första gången i graviditeten) mådde bra, utöver foglossningen då! Att man inte kan njuta av att må bra, att man då ska behöva tro att något är fel!

Åh, jag hoppas verkligen – av hela mitt hjärta – att vi får se en pigg och frisk bebis i eftermiddag!

Kram

• Cakes
    LovaViola skrev 2014-01-20 10:10:01 följande:
    Nån annan som har klåda/kli på magen?

mitt började i slutet av förra veckan och har blivit värre.. tror att det kan bero på att magen växer och att huden stretchas ut.. har sett att jag börjat få små pyttebristningar också och jag tror att de är dessa som kliar.. jobbigt är det iaf. använder både Weledas strech mark oil och andra hudvänliga produkter..

Hej,

Vet inte vilken vecka du är i... men en kollega till mig fick hur som helst väldig klåda (det var dock lite senare i graviditeten om jag minns rätt). För hennes del fick hon några allergitabletter som hjälpte, och sedan så kollade de om det berodde på något med gallan.

Antagligen, för din del, eftersom det bara är på magen så tror jag säkert att det beror på att huden stretchas ut (precis som du säger). Så fortsätt att smörja men kolla det med din barnmorska om det blir värre.

Hoppas det går över snart! :)
Svar på tråden Bf Juni 2014