• Anonym (deprimerad)

Tror jag kommer få sparken..:(

Imorse när jag kom till jobbet ville min chef prata med mig, det visade sig att hon vill ha ett möte med mig imorgon. Med oss kommer också 1-2 HR-personer vara och tydligen ska vi prata om mina arbetsuppgifter. Vad sjutton betyder det här? Kommer jag få sparken? Jag har misskött mig lite på sistonde pga att jag mår väldigt dåligt, min man misshandlar mig blandannat(har skrivit flera trådar om det här) och jag har varit sjuksriven väldigt mycket pga detta. Jag vill ju försöka undvika att gå till jobbet med blåtiror.

Mitt liv är ett totalt kaos och jag fattar inte hur jag ska klara av att ta mig ur den här situationen, har nog aldrig mått så här dåligt.
    Vi är helt beroende av att jag har jobb då in kille plugga(utan csn) och extrajobbar lite. Om jag blir av med jobbet så känns det typ som jag förstör våra liv.

Vad tror ni det betyder? Att de vill prata med mig om mina arbetsuppgifter? Jag har en Väldigt dålig känsla. Tacksam för alla spekulationer och synpunkter..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-10 07:09
    Jag vet inte riktigt var jag ska börja, mötet var en riktig chock. Jag fick inte sparken, men ärligt talat kan jag inte förstå hur jag ska kunna jobba kvar. Det handlade inte om att jag hade gjort nått stort fel, var bara en massa småfel, saker som alla mina kollegor gör fel varje dag. Nu menar jag inte att förminska det jag gjort, jag hade ju gjort många av dom här småfelen. Det här är saker som jag kan rätta till, det är bara upp till mig så det känns helt hanterbart. Det som gör att jag känner att jag inte vet om jag kan jobba kvar är att tydligen har det snackats väldigt mkt skit om mig. Mina närmaste kollegor har gått och sagt en massa saker om mig, saker som inte stämmer. Sagt till min chef att jag itne lyssnar om jag får kritik bland annat vilket inte är sant alls. Det här har pågått ett tag. Mina närmaste kollegor har dessutom, bakom min rygg, gått och granskat allt arbete jag gjort. Det känns jätte konstigt. Vissa saker av det dom sagt kan jag förstå men andr saker är rent skitsnack. Och det som är så jobbigt är att jag itne haft en chans att försvara mig. Min chef verkar tro på vad de här personerna säger helt och hållet.
    Jag VET att det framförallt är en viss kollega då hon är rätt speciell. Ibland är hon trevlig och sen ibland är hon rent ut sagt elak. Varför jag inte tagit upp det med chefen är för att jag vet att hon egentligen mår väldigt dåligt(depression) och jag tänker att hon bara råkar ta ut sitt dåliga mående på andra, att det kanske inte är riktat mot mig. Sånt kan jga ta.
    Precis innan jag började här var hon nära på att få en kollega att sluta då hon kände sig mobbad... Den tjejen är hur duktig och hur trevlig som helst!! Det känns så jobbigt att de har under nån månads tid haft möten om mig där de snackat om mig. Vad hände med att prata med personen direkt i fråga?

Så ni som trodde att mötet handlade om att de kanske brydde sig om mig var ju väldigt fel ute. Känns så stört när jag faktiskt haft väldigt mkt blåmärken och blåtiror i ansiktet.

Jag börjar undra om det kanske är nått fel på mig, jag kanske är hemsk, kan ju inte jag veta. Om jag inte vore en dålig person så skulle inte det här hända.

Har inte fått med allt, ska försöka skriva lite mer senare, bra att ventilera sig lite.

Tack så jätte mkt alla som stöttar och skriver, det betyder mkt faktiskt.
  • Svar på tråden Tror jag kommer få sparken..:(
  • Ramborg
    Anonym (deprimerad) skrev 2013-10-08 07:05:54 följande:
    Vad som får mig att bli misstänksam när det gäller vad mötet ska handla om är att jag fick reda på det med så kort varsel och att min chef knappt sa någonting om det. Om det nu inte vore så farligt, om det t.ex. bara handlade om att jag hade sjukfrånvaro skulle chefen väl säga det? Det känns verkligen som att min chef vill att jag ska vara oförberedd.

Ring den fackliga förstroendemannen på din arbetsplats så fort du kommer till jobbet idag, och be denne följa med på mötet.
    42.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (deprimerad) skrev 2013-10-08 06:48:43 följande:
    Anonym (Facket!!) skrev 2013-10-07 18:25:41 följande:
    Är du med i facket? Isåfall ska du absolut inte ha detta möte utan en representant från facket närvarande. Du kan informera din chef om att du vill skjuta på mötet då du vill ha facket med dig. Det har du rätt till
    Så jag har alltså rätt att säga till min chef idag att jag vill skjuta på mötet? Jag tyckte det var så konstigt att jag fick reda på det dagen innan, som att jag inte skulle vara beredd. Mötet är nu på morgonen... Vad skulle hända om jag blev uppsagd? Är det tack o hej direkt? Vad skulle hända om jag sa upp mig själv? Slutar jag direkt då också?

Uppsagd? Du menar avskedad? Om du blir avskedad kan du få gå på studs, men då ska du ha begått något riktigt grovt. Vid uppsägning är förfarandet ett annat; en uppsägning kan dra ut på tiden och föregås av varningar. Vid uppsägning kan du även få ett förstärkt anställningddkydd, om du t ex är sjuk. Därför är det viktigt att du är ärlig mot din arbetsgivare nu. Du kan inte vänta tills uppsägningen är genomförd och sen säga: "Men min man slår mig". Uppsägningar ska förhandlas med facket också. Min gissning: Du får din första varning idag. Och som svar på första frågan: Vad är skälet till att du vill skjuta upp mötet?
  • Vinterankan
    Anonym (deprimerad) skrev 2013-10-08 07:02:52 följande:
    Jag tror verkligen inte mötet kommer handla om min relation till min man, jag är väldigt säker på det. Kommer inte klara av att berätta face to face heller, har extremt svårt att prata om det. Min chef skulle nog vara den sista personen jag skulle prata med om jag fick välja nån... Jag vill inte ha deras sympatier eller blickar, hatar sånt.  Tack så troligt mkt för alla svar! Känns skönt att kunna prata med någon om det, har ingen jag kan prata med om det här. Har liksom inte orkat berätta för någon men ska nog berätta för någon vän senare i veckan.  

Nej tanken är såklart inte att det ska handla om din man då du döljer att han är en idiot och potentiell kvinnomördare. Men du kalvats ärlig och göra det till att handla om det. Helt ärligt. Vill du vara med din man? Nu har du chansen att bli fri. Om du är ärlig med orsakerna till varför du misskött dig (mannen) så har du större chans att behålla jobbet.
  • Dr Mupp

Passa på att berätta på jobbet vad som sker, de finns hjälp att få och så kastar du ut ditt ynkliga kräk till man. Du ska inte behöva leva med nån som misshandlar dig. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (deprimerad)
    Ramborg skrev 2013-10-08 07:20:52 följande:

Ring den fackliga förstroendemannen på din arbetsplats så fort du kommer till jobbet idag, och be denne följa med på mötet.

Den fackliga förtroendemannen..? Jag har aldrig ens hört atalas om det, vet inte ens hur jag får kontakt med henne/honom. Usch, har ont i magen.
  • Jellie87

Du kommer inte få de, är man borta mycket så har dom ett sånt möte för att bara prata me dig och höra vad problemet är och om de kan hjälpa dig. Du måste göra något mycket värre för att få sparken. Jag haft sådant möte när jag var borta mycket en period

• VickyHurtig

Jag tycker fortfarande att du ska försöka prata med dem om misshandeln idag. Detta kan vara din väg ut. Lycka till på Mötet idag.

• Smartie

Jag håller med ovanstående, se det här som din stora chans TS! Be om hjälp! Du behöver inte berätta allt för din chef, men nu har du chansen att både behålla jobbet, få stöd och bli fri från din våldsamma man. Ta stöd av vänner och anhöriga också. För det kan ju inte fortsätta som det är nu, eller hur? Det tror jag att du innerst inne förstår också.

• Smartie
    Anonym (?) skrev 2013-10-08 08:48:31 följande:
    Vad är HR personal?
    HR står för Human Resource
Svar på tråden Tror jag kommer få sparken..:(