• Anonym (Vovve)

Sparkat en hund ikväll :(

Ikväll var jag och min son påväg till affären. Han är 2år och lunkade själv brevid vagnen. Då kommer en stor svart blandras mot oss, en glad unghund. I panik ryter jag åt den och försöker kasta mig framför ungen men fick inte tag i den så ställer mig fort upp och sparkar hunden hårt flera gånger tills den vänder ifrån oss.
    Varför? Min son är allergisk. Han blir direkt tät i halsen och får svårt med andningen. Ögon svullnar igen och läpparna blir riktigt stora. Sen börjar även ögon och näsa rinna. Saliven är livsfarlig för honom och även pälsen.
    Vi har medicin men den verkar ju inte direkt.
    Aja, det gick bra och vi gick hem och jag ställde mina skor och kläder i garaget så får min mor komma och hämta för tvätt.
    Men vad min son grinade då jag sparkade hunden och skrek nej nej och jag tokgrina efteråt både för det mot hunden och lättnad att den inte kom fram på min son. Stackars hund...
    Ägarna skrek något men hörde inte, kan tänka mig dom var chockade över vilken idiot som sparkar deras glada hund sådär.
    Så snälla hundägare, håll koll på era hundar och ha dom helst kopplade. Vi vill gärna komma oss till affären imorgon...

• Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(
  • Anonym (Vovve)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 11:30:11 följande:
    Så du stannade och hade ett trevligt samtal med ägaren om hunden? Hundar kan komma lös av olika anledningar. 

Nej, jag och min sambo åkte hem till ägaren kvällen efter.

Den hade inte kommit lös, den fick härja fritt medans dom rökte.
  • jag är den jag är

Här tjatas det om anafylaktisk chock. Jag har letat och letat men jag kan inte se att ts någonstans har skrivit att sonen har fått någon anafylaktisk chock.

Däremot har ts skrivit att sonens hals och näsa har svullnat igen och att sonen fått viss grad av andnöd.
    Detta i sig är väl illa nog, inte sant? En liten 2-åring med andnöd. Det vill man nog undvika om man kan.

• Zayco

Om du är ett troll måste jag säga att du gjort ett bra jobb med att försöka provocera dina läsare.

Om du menar allvar, så hoppas jag hundägaren gav dig en fet höger. Det skulle jag gjort ifall någon  

• Zayco

ifall någon kom fram och rörde min hund, eller så skulle jag bett hunden sätta dig på plats istället.

• Anonym (allergimamma)
    Tina69 skrev 2013-10-09 11:39:07 följande:
    www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Sjuk.../

www.medeca.se/anafylaxi/anafylaktisk-chock

sv.wikipedia.org/wiki/Anafylaxi

Och visst, man kan få anafylaktisk chock av andra saker, exempelvis läkemedel och latex, men jag tyckte inte jag behövde rabbla upp en massa saker som inte var relevant för pälsdjursallergiker...

Och varför står det inte nånstans där man läser om pälsdjursallergier att dom kan ge allergichock, om dom kan det? Det borde ju vara bra att kunna läsa om det på 1177 t. ex...

Och som sagt, hundar oavsett storlek SKA hållas kopplade!

Jag gav dig en länk där det stod att katt, hamster och häst var vanliga orsaker.
  • jag är den jag är
    Zayco skrev 2013-10-09 12:10:11 följande:
    Om du är ett troll måste jag säga att du gjort ett bra jobb med att försöka provocera dina läsare.

Om du menar allvar, så hoppas jag hundägaren gav dig en fet höger. Det skulle jag gjort ifall någon  

Om ts menar allvar så utgjorde hunden en livsfara för ts son.
  • Zayco
    jag är den jag är skrev 2013-10-09 12:20:42 följande:

Om han är så pass allergisk så att han ej kan vistas på allmän plats bland djur då är det ungens problem! Djur kan inte bara sluta existera eller bli misshandlade bara för att ts son är ALLERGISK? Snälla nån! Då får ungen fan ta och knapra lite allergitabletter eller något.
  • Anonym (sjukt)
    jag är den jag är skrev 2013-10-09 12:20:42 följande:

Om det hade varit sant hade Ts haft annat än receptfri allergimedicin till sin son..
  • suziz
    Zayco skrev 2013-10-09 12:23:32 följande:
    Om han är så pass allergisk så att han ej kan vistas på allmän plats bland djur då är det ungens problem! Djur kan inte bara sluta existera eller bli misshandlade bara för att ts son är ALLERGISK? Snälla nån! Då får ungen fan ta och knapra lite allergitabletter eller något.
    Nej, problemet uppstår då hundägare inte tar ansvar för sina hundar så som de ska göra!
  • Anonym (allergi)
    Anonym (:O) skrev 2013-10-09 00:02:40 följande:
    Nu har jag ifs lämnat tråden men ang Aerius så måste jag nog svara dig trots allt

Den verksamma substansen är Loratadin vilken är den man utgår ifrån i ett läkemedel vilken finns receptfritt JA
    Utgick man från namnet på tabletten som läkemedelsbolaget har behagat döpa det till så fick man sannolikt problem och vansinnigt mycket piller
    Det är märkvärdigt vad folk vet mycket trots att de inte vet något alls, tröttsamt

Varsegod 
    Aha, då förstår jag hur du tänkte.
    Nu är inte Aerius samma som Loratadin, utan Aerius innehåller Desloratadin, som är en aktiv metabolit till Loratadin.
    Desloratadin har högre effekt/mg, men vad viktigare är så finns inte Loratadin som flytande läkemedel, vilket är viktigt om det skall ges till små barn. För att få oral lösning av Aerius så krävs recept.

Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(