• Anonym (Vovve)

Sparkat en hund ikväll :(

Ikväll var jag och min son påväg till affären. Han är 2år och lunkade själv brevid vagnen. Då kommer en stor svart blandras mot oss, en glad unghund. I panik ryter jag åt den och försöker kasta mig framför ungen men fick inte tag i den så ställer mig fort upp och sparkar hunden hårt flera gånger tills den vänder ifrån oss.
    Varför? Min son är allergisk. Han blir direkt tät i halsen och får svårt med andningen. Ögon svullnar igen och läpparna blir riktigt stora. Sen börjar även ögon och näsa rinna. Saliven är livsfarlig för honom och även pälsen.
    Vi har medicin men den verkar ju inte direkt.
    Aja, det gick bra och vi gick hem och jag ställde mina skor och kläder i garaget så får min mor komma och hämta för tvätt.
    Men vad min son grinade då jag sparkade hunden och skrek nej nej och jag tokgrina efteråt både för det mot hunden och lättnad att den inte kom fram på min son. Stackars hund...
    Ägarna skrek något men hörde inte, kan tänka mig dom var chockade över vilken idiot som sparkar deras glada hund sådär.
    Så snälla hundägare, håll koll på era hundar och ha dom helst kopplade. Vi vill gärna komma oss till affären imorgon...

• Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(
  • Anonym (Hundägare 6)

Varför tog du inte bara upp barnet och gick därifrån?? Dessutom uppfattar jag det bara som att hunden var sketaglad och lite busig.Varför göra en så stor onödig scen!? Tur det inte var min hund och oss du möttte...

• Anonym (allergimamma)
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-07 19:49:17 följande:
    Många som inte verkar läskunniga, läs om TS. Jag ställde mig ivägen och röt åt hunden först. Försökte stoppa den men den var så stor och utan halsband så fick inte fast den. Så tyvärr fick ge den några rejäla sparkar. Självklart lyfte jag upp sonen samtidigt som jag sparkade men hann inte utan sparkar då den redan var hoppande på mig. Och skrek hela tiden åt hunden att gå hem, lägg av och nej. Hade jag inte sparkat hade den lika gärna kunnat hoppa omkull oss båda två, så jävla stor och flamsig och dumdöv. Att jag inte stannade och pratade med ägarna var endast för jag inte litade på dom skulle hålla hunden ifrån oss om vi gick dit.
    Och vart kan ni läsa att jag gjorde detta med glädje? Jag grät själv.
    Nu gick det bra. Vi klädde av oss ute i garaget och direkt in och en dos akutmedicin och bad. Lite irriterad i näsa och ögon, men det kan ju lika gärna vara gråtandet bara.
    Han går på förskola på en avdelning för allergiska och dom har egen lekplats ute också.
    Jag själv älskar hundar och har haft hund hela min uppväxt och vuxna liv. Jag får av vissa hundar irriterad näsa och ögon och exem. Min son blir som sagts allvarligt påverkad och får svårt med andningen. Är så rädd han inte kan andas alls nästa gång då allergin bara blivit värre och värre.
    Vi fick själva sälja den hund vi hade då han var nästan ett år började irriteras av den.
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-07 22:38:31 följande:

Precis. Är ju mer att man sparkar bort hunden än sparkar den. 

För övrigt mår jag redan dåligt över det med sparkarna. Som ni borde kunnat läsa redan i TS. :(

Anonym (Vovve) skrev 2013-10-08 15:51:51 följande:
    Oj, så många inlägg...har snabbt läst igenom och ska försöka svara...

Vad som är en stor hund för er vet jag inte. Men för mig med mina 161cm och 47kg är en 40+kg hund stor. Mycket stor!

Killarna med hunden stod brevid ett lägenhetshus ca 50meter bort och rökte. När jag såg dom såg jag ingen hund. Gick med min son och höll handen kollade ner på honom och pratade med han. Ser hunden i ögonvrån. Ställer mig framför sonen(så han hamnar mellan mig och vagnen) och ryter åt hunden. Den fortsätter mot oss, jag sparkar och den springer som in i min spark. Jag lyfter sonen och sparkar igen mot hunden när den kommer mot oss, om å om igen kanske 8-10 sparkar. Den följde efter oss ett varv runt vagnen innan den lessnade och vände om. Jag sparkade hunden när den hoppade mot oss, träffade alltså bröst och eventuellt hals. Jag for bakåt i varje spark och skrek hela tiden sluta gå hem/iväg NEJ!! Påväg mot ägaren tvekade den ett par ggr och stannade och kollade på oss och luktade på marken. Jag stod helt stilla tills den var nog långt borta, då skyndade jag hem. Dom kunde kastat sina cigg och kommit och tagit hunden tycker jag. Att jag inte gick iväg och pratade med dom igår var för att jag inte litade på att dom skulle hålla hunden ifrån oss.
    Vi har idag fått redan på namnet på hundägaren. Tydligen vanligt denna hund är lös. Har hamnat i bråk med en kopplad schäfer en gång bland annat. 
    Sonen är hos sin mormor nu och när min sambo slutat jobbet ska vi iväg och prata med ägaren.

Varför inte testerna visat allergin på min son vet jag inte. 
    Jag är allergisk mot pollen, hö, häst, katt och andra små pälsdjur. Vissa hundar. Tål korthåriga och ej fällande. Hundar med underull kan jag inte ens vara i deras hus utan känna av, även om hunden då är ute. Jag får rinnande och kliande näsa och ögon. När jag var ung och envisades vara runt djur jag inte tålde fick jag även exem.
    Barnets far, min sambo. Tål inte vissa djur och mat. Får nässelutslag. Hade ansträngnings astma som barn.
    Våra problem är ju inget inte receptfritt antihistamin klarar upp. Min sambo har även attarax och lergigan utskrivet.
    Det var i slutet på augusti hans allergi var så allvarlig så han hamnade på akuten första gången.

Jag är verkligen ledsen för sparkarna. Men jag lyckades med målet. Att inte sonen skulle bli allvarligt sjuk. Nu tog hunden bara i mitt ben och fot.

Jo ts skriver att hunden hoppade på henne.

• Anonym (allergi)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 13:32:49 följande:
    Loratardin, Aerius... Ipren, Ibuprofen... Say no more.
    TS skrev att de har just Aerius (Loratadin finns inte som flytande läkemedel), och du säger då att de har receptfri medicin vilket är en ren felaktighet, även om det finns liknande läkemedel att få utan recept.

Allergimamma har redan svarat dig att Aerius är DESloratadin, och alltså skiljer sig från Loratadin. För många fungerar enbart Aerius och inte Loratadin. Samma sak som för en del är det Esomeprazol som är det enda som hjälper medan Omeprazol inte gör någon större skillnad. Kanske dessa människor har svårare att metabolisera vissa läkemedel?

Ipren och Ibuprofen däremot innehåller bägge just Ibumetin, så där finns ingen annan skillnad än pris och namn (om inte någon reagerar på olika konserveringsmedel eller liknande).

Du beter dig väldigt nonchalant för att vara läkare. Jag hoppas du behandlar dina patienter med större respekt.

Say no more.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (Hundägare 6) skrev 2013-10-09 16:43:15 följande:
    Och inte tala om vad som kan gå snett i sån situation då hunden kanske ska försvara sig och biter.Man gör inte så med en stor hund som det var i detta fallet.Ser inte nånstans var ts skriver att den hoppar upprepade gånger på dem.Ts skriver bara att hon slänger sig framför barnet,reser sig och börja direkt sparka på hunden flera fånger.
    Förstår ts rädsla eftersom barnet är så fruktansvärt allergiskt men man kan agera på annat sätt. 
    Tryck på "visa endast" under TS och läs alla inlägg. Du verkar sakna viss info.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (allergi) skrev 2013-10-09 16:56:52 följande:
    TS skrev att de har just Aerius (Loratadin finns inte som flytande läkemedel), och du säger då att de har receptfri medicin vilket är en ren felaktighet, även om det finns liknande läkemedel att få utan recept.

Allergimamma har redan svarat dig att Aerius är DESloratadin, och alltså skiljer sig från Loratadin. För många fungerar enbart Aerius och inte Loratadin. Samma sak som för en del är det Esomeprazol som är det enda som hjälper medan Omeprazol inte gör någon större skillnad. Kanske dessa människor har svårare att metabolisera vissa läkemedel?

Ipren och Ibuprofen däremot innehåller bägge just Ibumetin, så där finns ingen annan skillnad än pris och namn (om inte någon reagerar på olika konserveringsmedel eller liknande).

Du beter dig väldigt nonchalant för att vara läkare. Jag hoppas du behandlar dina patienter med större respekt.

Say no more.

Haha! Är det inte så många läkare är då?
  • Anonym (:O 2)
    Anonym (allergi) skrev 2013-10-09 12:27:44 följande:
    Aha, då förstår jag hur du tänkte.
    Nu är inte Aerius samma som Loratadin, utan Aerius innehåller Desloratadin, som är en aktiv metabolit till Loratadin.
    Desloratadin har högre effekt/mg, men vad viktigare är så finns inte Loratadin som flytande läkemedel, vilket är viktigt om det skall ges till små barn. För att få oral lösning av Aerius så krävs recept.

Jo det är samma sak.. Suck

I enighet med med forskning resultat så finns det bevisligen inga belägg för att Aerius skulle vara effektivare.
    Är du läkare eller googlar du utan att förstå vad du läser

Läksak har till exempel sett över antihistaminer och sett en oförklarlig förskrivning av det dyraste alternativet. När patenten gick ut för Clarityn som var den första produkten med loratadin, kom Schering-Plough som marknadsför preparatet med en ny produkt, Aerius som enbart finns receptbelagd. Den aktiva substansen i Aerius är desloratadin, den aktiva metaboliten av loratadin, med liknande medicinska egenskaper. Trots att den nya produkten är dyrare står den för 26 procent av antalet definierade dygnsdoser förskriven antihistamin i Stockholm
    -    Bara Stockholm skulle kunna spara 8 miljoner kronor per år genom att helt gå över från desloratidin till generiskt loratadin eller cetirizin, säger Lars L. Gustafsson.

Sett till hela riket förstärks bilden. Försäljningssiffror från Apoteket visar att desloratatin under 2008 förskrevs i högre utsträckning än loratadin med en fördelning på 40-60. Att det är så trots att desloratidin är omkring 10 gånger dyrare än generiskt loratadin tror Lars L. Gustafsson beror på okunskap.
    - För de allra flesta patienter spelar det ingen roll vilket av dessa läkemedel patienten får men företaget bakom har lyckats med sin marknadsföring. Det visar att det inte räcker med att vi har generiskt utbyte, det måste också förvaltas på ett bra sätt och förskrivare behöver tillförlitlig information och ha goda farmakologiska kunskaper.

OT
    "allergimamma"
    Du fyller helt klart kriterierna för obildad (ihop med ett par tre andra ) då du har tid att anmäla inte mindre än 17 st inlägg -för att de inte passar dig. 
    Obildade människor agerar så, I see them every day,  står inte ut med att inte vara i första rummet och har man inget att göra så..

-Hur orkar du, skaffa ett liv och utbildning människa! Hoppas för gudsskull att du inte är sjukskriven och kostar andra medborgare pengar

Till alla spekulanter ang min "utbildning, kunskap, yrke"
    -Jag är kirurg och allmän medicinare till yrket och driver en husläkarmottagning i Stockholm city med 3 kollegor. Jag är man och 52 år
    Vanligen är jag inte här utan surfade runt på frugans Mac -Så hejdå
    ( Jag kommer för alltid att förundras över vad min kära hustru finner för intresse av att vara på en sån här sida )

• Anonym (:O 2)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-09 17:02:32 följande:

Haha! Är det inte så många läkare är då?
    Nej det är du inte, försök inte. Inboxa mig ditt namn är du snäll

-Hejdå igen

Lite roande var det faktiskt med diskussionen men ack så irriterande många som skriver pratar och hävdar sig sin okunskap till trots, vilket gör att det blir riktigt tråkigt till sist 
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (:O 2) skrev 2013-10-09 19:10:24 följande:
    Jo det är samma sak.. Suck

I enighet med med forskning resultat så finns det bevisligen inga belägg för att Aerius skulle vara effektivare.
    Är du läkare eller googlar du utan att förstå vad du läser

Läksak har till exempel sett över antihistaminer och sett en oförklarlig förskrivning av det dyraste alternativet. När patenten gick ut för Clarityn som var den första produkten med loratadin, kom Schering-Plough som marknadsför preparatet med en ny produkt, Aerius som enbart finns receptbelagd. Den aktiva substansen i Aerius är desloratadin, den aktiva metaboliten av loratadin, med liknande medicinska egenskaper. Trots att den nya produkten är dyrare står den för 26 procent av antalet definierade dygnsdoser förskriven antihistamin i Stockholm
    -    Bara Stockholm skulle kunna spara 8 miljoner kronor per år genom att helt gå över från desloratidin till generiskt loratadin eller cetirizin, säger Lars L. Gustafsson.

Sett till hela riket förstärks bilden. Försäljningssiffror från Apoteket visar att desloratatin under 2008 förskrevs i högre utsträckning än loratadin med en fördelning på 40-60. Att det är så trots att desloratidin är omkring 10 gånger dyrare än generiskt loratadin tror Lars L. Gustafsson beror på okunskap.
    - För de allra flesta patienter spelar det ingen roll vilket av dessa läkemedel patienten får men företaget bakom har lyckats med sin marknadsföring. Det visar att det inte räcker med att vi har generiskt utbyte, det måste också förvaltas på ett bra sätt och förskrivare behöver tillförlitlig information och ha goda farmakologiska kunskaper.

OT
    "allergimamma"
    Du fyller helt klart kriterierna för obildad (ihop med ett par tre andra ) då du har tid att anmäla inte mindre än 17 st inlägg -för att de inte passar dig. 
    Obildade människor agerar så, I see them every day,  står inte ut med att inte vara i första rummet och har man inget att göra så..

-Hur orkar du, skaffa ett liv och utbildning människa! Hoppas för gudsskull att du inte är sjukskriven och kostar andra medborgare pengar

Till alla spekulanter ang min "utbildning, kunskap, yrke"
    -Jag är kirurg och allmän medicinare till yrket och driver en husläkarmottagning i Stockholm city med 3 kollegor. Jag är man och 52 år
    Vanligen är jag inte här utan surfade runt på frugans Mac -Så hejdå
    ( Jag kommer för alltid att förundras över vad min kära hustru finner för intresse av att vara på en sån här sida )

...och detta har med ämnet att göra? Den långa utläggningen om medicinen är endast i syfte att bevisa att ts ljuger och det strider mot fls regler att spekulera om fl är ett troll.

Jag vet inte vem som är obildad, men har du blivit anmäld så är det väl ditt problem, inga obefogade anmälningar går igenom. Skrämmande att nån med så hög utbildning kan sitta och ge folk diagnoser och personlighetsdrag till höger och vänster. Du om någon borde veta att det krävs betydligt mer noggranna utredningar för att sätta diagnoser.  Du anklagade ts för att ha nån diagnos som jag inte minns vad den hette och mig för att ljuga...är det dina kriterier för att bildad så är jag hellre obildad.

Jag har både jobb och utbildning, jag har flera gånger sagt att jag är förskollärare, men har behörighet att undervisa upp till sjuan...40 år och gift om det har någon betydelse. Jo jag är sjukskriven för höft och ryggproblem, men jag antar att du aldrig sjukskriver sina patienter, de kostar ju samhället pengar då!  Jag skulle kunna sucka tillbaka till dig som vägrar tro att det jag skriver faktiskt är sant. Jag kan inte hjälpa att vi har en drös, enligt dig, okompetenta läkare här där jag bor. Fast vet du vad, jag har i mitt yrke ett krav på mig att möta folk på ett respektfullt sätt och jag gör det även här på fl...alltså uteblir sucken!  

Om man följer reglerna och för en diskussion utan personangepp så är detta en trevlig sida.   
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (:O 2) skrev 2013-10-09 19:13:42 följande:
    Nej det är du inte, försök inte. Inboxa mig ditt namn är du snäll

-Hejdå igen

Lite roande var det faktiskt med diskussionen men ack så irriterande många som skriver pratar och hävdar sig sin okunskap till trots, vilket gör att det blir riktigt tråkigt till sist 
    Va? Tolkar du det där som att jag påstår att jag är läkare? Jag skojade med Anonym(allergi) om att många läkare faktiskt är ganska nonchalanta. Anonym(allergi) påstår sig vara läkare, jag har aldrig påstått det. Förövrigt kan jag inte inboxa dig för du är anonym och jag ser heller ingen anledning till varför du ska ha mitt namn.

Jag hävdar då inte min okunskap, möjligen läkarna som jag syftar på.   
  • Anonym (allergimamma)

Jag förstår inte riktigt den här diskussionen om hurvida Aerius är receptfri eller inte. Aerius ÄR receptbelagd och alltså är det en läkare som skrivit ut den till ts son, hon har inte köpt den själv. Det måste väl vara den egentliga poängen i denna medicindiskussion, eller är det att ni som påstår er vara läkare ska kunna hävda er? 

Aerius är den allergimedicin som vår barnmottagning skriver ut i första hand, så helt fel kan den ju inte vara även om det finns receptfria alternativ...synd bara att den munsönderfallande nästan alltid är restad. Synd också att sonen får så kraftiga biverkningar av den att han inte kan äta den. Dottern kan dock, men hon tvingas ta andra tabletter eftersom Aerius munsönderfallande inte fanns senast.

Ingen vet varför ts son inte fått andra mediciner, ingen vet om pojken verkligen haft den typen av reaktion som ts påstår. Vi vet inte och så länge vi inte vet så får man faktiskt utgå från att ts talar sanning. Det är emot fls regler att spekulera kring trolleri och det är emot reglerna med personangrepp. Acceptera det och diskussionerna blir betydligt trevligare!   

Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(