• Anonym (Vovve)

Sparkat en hund ikväll :(

Ikväll var jag och min son påväg till affären. Han är 2år och lunkade själv brevid vagnen. Då kommer en stor svart blandras mot oss, en glad unghund. I panik ryter jag åt den och försöker kasta mig framför ungen men fick inte tag i den så ställer mig fort upp och sparkar hunden hårt flera gånger tills den vänder ifrån oss.
    Varför? Min son är allergisk. Han blir direkt tät i halsen och får svårt med andningen. Ögon svullnar igen och läpparna blir riktigt stora. Sen börjar även ögon och näsa rinna. Saliven är livsfarlig för honom och även pälsen.
    Vi har medicin men den verkar ju inte direkt.
    Aja, det gick bra och vi gick hem och jag ställde mina skor och kläder i garaget så får min mor komma och hämta för tvätt.
    Men vad min son grinade då jag sparkade hunden och skrek nej nej och jag tokgrina efteråt både för det mot hunden och lättnad att den inte kom fram på min son. Stackars hund...
    Ägarna skrek något men hörde inte, kan tänka mig dom var chockade över vilken idiot som sparkar deras glada hund sådär.
    Så snälla hundägare, håll koll på era hundar och ha dom helst kopplade. Vi vill gärna komma oss till affären imorgon...

• Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(
  • Anonym (sjukt)
    suziz skrev 2013-10-09 12:26:56 följande:
    Nej, problemet uppstår då hundägare inte tar ansvar för sina hundar så som de ska göra!
    Tänk om villaägarna kunde sluta ha blommor, gräs och träd så jag inte behövde få en allergichock varje gång jag går förbi. Kan man kanske stämma, eller i alla fall polisanmäla, dem för att de gör mig sjuk?
  • Zayco
    suziz skrev 2013-10-09 12:26:56 följande:
    Nej, problemet uppstår då hundägare inte tar ansvar för sina hundar så som de ska göra!
    Finns oansvariga föräldrar, hundägare, ungdomar med mera. Förtjänar dem misshandel för det? Ska man gå runt och sparka och slåss för det? Nej! Man slår fan inte hundar för då kan man lika gärna slå alla, är det bra eller?
  • Anonym (Vovve)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 12:29:37 följande:
    Tänk om villaägarna kunde sluta ha blommor, gräs och träd så jag inte behövde få en allergichock varje gång jag går förbi. Kan man kanske stämma, eller i alla fall polisanmäla, dem för att de gör mig sjuk?

Jag har aldrig sett träd komma hoppandes på folk. Har du?
  • Anonym (allergimamma)
    Zayco skrev 2013-10-09 12:10:11 följande:
    Om du är ett troll måste jag säga att du gjort ett bra jobb med att försöka provocera dina läsare.

Om du menar allvar, så hoppas jag hundägaren gav dig en fet höger. Det skulle jag gjort ifall någon  
    Åter igen denne hundägaren stod 50 meter längre bort utan att ingripa.
  • Anonym (allergimamma)
    Zayco skrev 2013-10-09 12:23:32 följande:
    Om han är så pass allergisk så att han ej kan vistas på allmän plats bland djur då är det ungens problem! Djur kan inte bara sluta existera eller bli misshandlade bara för att ts son är ALLERGISK? Snälla nån! Då får ungen fan ta och knapra lite allergitabletter eller något.

Ta bort allergin...tycker du att det är okej att din hund hoppar 8-10 gånger på en främmande människa (ägaren påstår att han inte sett barnet), ser på hur denne person gång på gång sparkar din hund och ändå inte ingripa?
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 12:25:09 följande:
    Om det hade varit sant hade Ts haft annat än receptfri allergimedicin till sin son..
    Ja i de bästa världar!
  • suziz
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 12:29:37 följande:
    TS förbjuder inte hundar att existera eller gå förbi sonen utan vill endast att de inte ska hoppa och slicka på den allergiska tvååringen. Skulle villaägaren plocka blommor och trycka upp dem i ditt ansikte trots att du säger ifrån så då förstår jag liknelsen.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-09 12:34:10 följande:

Jag har aldrig sett träd komma hoppandes på folk. Har du?
    Det finns ju ett problem i detta som inte innefattar din sons allergi, nämligen att en stor hund hoppade på er flera gånger. Jag är hundvan, men jag skulle verkligen inte vilja ha en främmande hund av den rasen hoppandes på mig. ...och speciellt inte om jag samtidigt har ansvaret för ett litet barn...inte ett större heller.
  • Anonym (allergimamma)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-09 12:42:51 följande:
    Det finns ju ett problem i detta som inte innefattar din sons allergi, nämligen att en stor hund hoppade på er flera gånger. Jag är hundvan, men jag skulle verkligen inte vilja ha en främmande hund av den rasen hoppandes på mig. ...och speciellt inte om jag samtidigt har ansvaret för ett litet barn...inte ett större heller.
    Ett förtydligande...jag vill inte ha nått främmande djur hoppandes på mig! Egentligen inte djur jag känner heller.
  • Anonym (allergi)
    Tina69 skrev 2013-10-09 11:39:07 följande:
    www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Sjuk.../

www.medeca.se/anafylaxi/anafylaktisk-chock

sv.wikipedia.org/wiki/Anafylaxi

Och visst, man kan få anafylaktisk chock av andra saker, exempelvis läkemedel och latex, men jag tyckte inte jag behövde rabbla upp en massa saker som inte var relevant för pälsdjursallergiker...

Och varför står det inte nånstans där man läser om pälsdjursallergier att dom kan ge allergichock, om dom kan det? Det borde ju vara bra att kunna läsa om det på 1177 t. ex...

Och som sagt, hundar oavsett storlek SKA hållas kopplade!

Kanske du skall läsa mitt inlägg igen? (Tror du på fullt allvar att man inte kan få svullna andningsvägar av pälsdjursallergi?)
    Jag skrev:
    "För det första har TS son inte fått en anafylaktisk chock. Han har fått en kraftig allergisk reaktion med andningspåverkan, vilket inte är samma sak, men en riskfaktor för att det skall utvecklas en ännu värre reaktion i framtiden.
    Det stämmer inte att anafylaktisk chock uppträder endast vid födoämnesallergi, och bi- och getingstick, däremot är de (samt läkemedelsallergi) de vanligaste orsakerna. Länka gärna till sidor där du ser att det ENDAST uppträder pga detta.

I övrigt behöver det inte bli en anafylaktisk chock för att ett barn skall avlida av allergi. Det räcker med att andningsvägarna svullnar igen. Detta leder lätt till hjärtstopp hos barn."

Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(