• Cakes

För oss som väntar första barnet i Partille med omnejd :)

Hej allihopa,

30/9, på BIM-1, fick jag ett svagt streck på graviditetstestet. Jag sprang till min man och sa ”bli inte glad nu för jag vet inte vad detta betyder men så här har det i alla fall aldrig sett ut tidigare”. Under veckan som följde blev det en sisådär åtta graviditetstest, ville ju försäkra mig om att jag inte såg fel (typ) ;)

Första barnet är alltså på väg, BF är runt den 10-13 juni. Har fortfarande svårt att förstå att det är sant! Tror att den känslan kommer att sitta i tills första besöket hos BM i alla fall :)

Hur som helst, tänkte att det kunde vara trevligt med en grupp för oss som väntar första barnet, i Partille med omnejd! Här kan vi utbyta tankar, funderingar, prata om symtom och oro, glädje och förväntningar. Ja allt helt enkelt ;)

Hoppas du vill hänga på!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 08:21
    Vad hände med radbrytningarna? Aja :)
  • Svar på tråden För oss som väntar första barnet i Partille med omnejd :)
  • cmc
    fiiiiida skrev 2014-02-10 14:41:24 följande:

Hej hej!
    Helgen var jättebra, fick shoppat lite igår på IKEA och tjejmiddagen i lördags var trevlig så jag är nöjd :)
    Var din helg bra? Börjat packa nåt?

Kul, jag har ju också Marie och tycker hon är toppen! Hade en fundering ang en migräntablett och pratade med någon random på MVC i Partille men senare på em ringde Marie upp och hade kollat med deras överläkare och allt möjligt utan att jag bett om det så det känns som att hon bryr sig iaf :)
    Kul med IKEA, vad blev det för fint? Jodå min helg har varit bra, har varit hängig så jag har mest slappat. Hade lite vänner hemma på middag i lördags så det var trevligt. Vi hade även bokat bord på kommersen för att sälja av lite grejer ur förrådet men eftersom jag var dålig så fick min stackars sambo stå där ensam men det gjorde han väldigt bra, han måste ha charmat tanterna för han gjorde en ordentlig vinst :) Vi var även förbi nya lägenheten för att försöka se in då vi inte ens minns hur den ser ut. Hoppas ingen såg oss när min sambo försöker lyfta en gravid tjej så hon kan se in. Behöver jag säga att vi misslyckades? ;)

Nja, jag har packat en kartong med lakan hahaha :) Men jag inser att jag borde sätta fart för nästa helg har vi besök hela helgen och sista helgen i februari så ska vi till Norge så det börjar bli dags att sätta igång. 

Ah va roligt, det låter lovande. Jag hade lite problem i slutet på förra veckan och ringde min barnmorska och jag kände att hon knappt lyssnade och då kände jag att jag kan lika gärna byta allt till Partille så vet jag att jag får gå föräldrarutbildningen där så det blir nog bra. Så jag ska få träffa Marie på måndag redan. När skulle du dit igen?
  • cmc

Va härligt att vara måndagsglad :) Och skönt att få sova ordentligt en natt, man uppskattar det lilla.

Ja jag hoppas också det :) vi får hålla tummarna. Ja men helene tror jag att jag har pratat med i telefon, hon verkade väldigt trevlig :) klart man längtar efter besöken. Jag ska dit redan på måndag :)

• fiiiiida

[quote=72475867]Kul med IKEA, vad blev det för fint? Jodå min helg har varit bra, har varit hängig så jag har mest slappat. Hade lite vänner hemma på middag i lördags så det var trevligt. Vi hade även bokat bord på kommersen för att sälja av lite grejer ur förrådet men eftersom jag var dålig så fick min stackars sambo stå där ensam men det gjorde han väldigt bra, han måste ha charmat tanterna för han gjorde en ordentlig vinst :) Vi var även förbi nya lägenheten för att försöka se in då vi inte ens minns hur den ser ut. Hoppas ingen såg oss när min sambo försöker lyfta en gravid tjej så hon kan se in. Behöver jag säga att vi misslyckades? ;) Nja, jag har packat en kartong med lakan hahaha :) Men jag inser att jag borde sätta fart för nästa helg har vi besök hela helgen och sista helgen i februari så ska vi till Norge så det börjar bli dags att sätta igång.  Ah va roligt, det låter lovande. Jag hade lite problem i slutet på förra veckan och ringde min barnmorska och jag kände att hon knappt lyssnade och då kände jag att jag kan lika gärna byta allt till Partille så vet jag att jag får gå föräldrarutbildningen där så det blir nog bra. Så jag ska få träffa Marie på måndag redan. När skulle du dit igen?[/quote] Haha det hade ju varit en rolig syn, det missade vi iaf så det var nog ingen som såg ;) Jag fick uppdrag av chefen att köpa lite inredning till vårt nya kontor så det blev bara några småsaker till spjälsängen, madrass lakan och spjälskydd. Känns lite tidigt egentligen att handla sånt men ändå skönt att sprida ut det lite :) Jag ska till Marie nästa onsdag så då tänkte jag fråga lite om föräldrarutbildningen och moderskapsintyget. Pratade med sambon igår ang barnvagnen och kom fram till att den förmodligen inte kommer få plats i vår bil haha! Vi ska testa i mars när vi är hos min syster och går det inte blir det en ny vagn helt enkelt :) Har kollat en del på nätet och gisses vilken djungel det är! Du får vila några dagar och samla kraft inför packningen, det är tråkigt men skönt när det är gjort! Måste ni lämna er gamla lgh direkt eller har ni tid på er att städa o så?

• fiiiiida

Aaah rörigt med paddan ser jag, hoppas det går att läsa ändå :/

• cmc

Haha det var nog ingen vacker syn ;) men vi får fortsätta vara nyfikna i 3 veckor helt enkelt.

Ja men det är väl smart att sprida ut det lite. Det är ju så mycket grejer man behöver. Jag funderar på att ta en tur till Ullared innan man blir för sliten :)

Ja det blir spännande att höra om föräldrarutbildningen. Den ser jag verkligen framemot. Ja sånt moderskapsintyg har jag redan fått och skickat in till FK så jag fick hem ett brev om inkomst osv.

Haha ajdå, men va bra att ni har möjlighet att prova ganska snart så ni har tid att beställa en ny om det skulle behövas. Ja det är galet va mycket det finns att välja på. Är det någon speciell ni har tittat på? Ett tips om ni ska köpa är att beställa från utlandet då det är väldigt stor prisskillnad. Jag tror vår vagn är 3500 kr om man beställer från England. Min sambos kollega har beställt massor därifrån och det hade fungerar väldigt bra.

Ja jag har fått antibiotika så förhoppningsvis är man piggare snart då får jag sätta fart. Jag tycker faktiskt de är ganska kul att packa (jag har flyttat väldigt mycket så det kanske är därför) men de känns som att då är det snart dags för flytt. Nej vi har vår lägenhet till sista april så vi har ju dubbeltboende i 2 månader men vi hoppas kunna släppa den iallafall 1 månad tidigare. Men sen fick vi en offert på städningen och det skulle kosta 1000 kr efter RUT-avdraget så då ställer jag mig inte och städar själv när det är så billigt. Då lägger jag hellre min energi i nya lägenheten :)

Något roligt på gång i veckan annars ?

• fiiiiida

Vi har också tänkt att åka till Ullared, tror det blir i början/mitten av mars så man orkar med det  :)

Jag hoppas att jag får mitt moderskapsintyg nästa vecka så jag kan skicka in det, känns som tiden bara rinner iväg, man har ju hört att det kan ta lite tid för FK... men jag ska ju å andra sidan inte söka havandeskapspenning så jag ska nog hinna ändå.

Jag (sambon är tyvärr måttligt intresserad av barnvagn) har kollat och jämfört och funderat på vad vi "behöver" när det gäller egenskaper av vagn och kom fram till att en Brio Go Next, Bugaboo Buffalo eller Emmaljunga Super Viking hade passat oss, men vi ska försöka ta oss till nån butik och klämma och känna lite. Man kanske inte alls gillar dem i verkligheten? Svårt det där...  
    Bra idé att kolla utlandet, vet inte om Brio el Emmaljungan finns billigare att få dock? Får undersöka mer när vi bestämt oss i så fall, tack för tipset!

Grymt med flyttstädning för 1000 kr, det hade jag också valt, fy för att flyttstäda. Fördelen med att man har flyttat ofta (jag är nog uppe i 9 ggr) är att man blir hyffsat bra på att sålla bort och kasta onödiga saker... tills jag träffade min sambo som sparar på ALLT haha :)

Jag är ju lite OS nörd (mest längdåkning) så det blir en del häng i soffan just nu på kvällarna, men jag ska till min väninnna i Landvetter och hälsa på idag eller imorn iaf :)
    Hinner du med något skoj mellan packningen?

• fiiiiida
    Lowika skrev 2014-02-10 13:53:34 följande:
    Tips för er som är förstagångsmammor; Barnloppisar. Hade önskat att jag kände till det när jag väntade sonen. Man kan köpa massor kläder, för inga pengar, som knappt är använda. Så slipper man tvätta varannan dag :D Kommer shoppa på mig nu när säsongen drar igång. Det är bl.a. en i Öjersjö den 12 april.

Bra tips, tack! Svägerskan älskar loppisar så jag kan dra med mig henne och kika :)
  • Cakes
    Lowika skrev 2014-02-10 13:53:34 följande:
    Det är 4 tillfällen, och ett av tillfällena handlar om andning, avslappning och hur mannen/partnern kan hjälpa till med massage och tryckpunkter. Tyckte det verkade bra, men har inte tillämpat det i verkligheten Finns mycket om andning på youtube också :D Vi (eller jag då, för mannen var på tjänsteresa...) gick den 6 dagar innan nedkomst (måndag) :D jag körde en resumé av det på fredagskvällen (då hade jag gjort min sista arbetsdag och kände att det faktiskt närmade sig!) Natten till söndag kom värkar, och väl inne på förlossningen tog det 1,40 innan sonen var ute. 20 minuter från beslut om snitt till han var ute........ MEN andningen hjälpte mig iaf dit!!! BM sa efteråt att jag verkat så lugn hela tiden och hade jättebra andning. So far iaf

Också sovit som en stock :D Första gången på en vecka sonen inte kommit in till oss och lagts sig och knött ut mig på kanten   Kommer bli fullt med 4 i sängen haha!

Tips för er som är förstagångsmammor; Barnloppisar. Hade önskat att jag kände till det när jag väntade sonen. Man kan köpa massor kläder, för inga pengar, som knappt är använda. Så slipper man tvätta varannan dag :D Kommer shoppa på mig nu när säsongen drar igång. Det är bl.a. en i Öjersjö den 12 april.
    Åh, barnloppis låter kul :) Den i Öjersjö... vet du vad den heter så man kan hålla utkik?
  • Cakes
    cmc skrev 2014-02-10 16:55:02 följande:
    Va härligt att vara måndagsglad :) Och skönt att få sova ordentligt en natt, man uppskattar det lilla.

Ja jag hoppas också det :) vi får hålla tummarna. Ja men helene tror jag att jag har pratat med i telefon, hon verkade väldigt trevlig :) klart man längtar efter besöken. Jag ska dit redan på måndag :)

Ja hon är jättetrevlig! Försökte ringa henne idag... tyvärr är hon på semester denna veckan så jag ska ringa till någon annan senare på telefontiden. Det gäller sammandragningar, har haft dem sedan tidigt i graviditeten men sedan i lördags så har jag dem i princip hela tiden. Skulle vilja kolla livmodertappen igen, för att se om den är påverkad. Kollade det samtidigt som jag gjorde RUL också, och då såg det tack och lov okej ut.
  • Cakes

Till er som funderar på att åka till Ullared, do it! :) Jag och min man var där för några helger sen och fick huuuur mycket som helst för väldigt lite pengar! Sen är det kanske inte värt att åka ner BARA för att kolla på bebissaker, men de har absolut fina och bra saker! :D

Svar på tråden För oss som väntar första barnet i Partille med omnejd :)