• Cakes

För oss som väntar första barnet i Partille med omnejd :)

Hej allihopa,

30/9, på BIM-1, fick jag ett svagt streck på graviditetstestet. Jag sprang till min man och sa ”bli inte glad nu för jag vet inte vad detta betyder men så här har det i alla fall aldrig sett ut tidigare”. Under veckan som följde blev det en sisådär åtta graviditetstest, ville ju försäkra mig om att jag inte såg fel (typ) ;)

Första barnet är alltså på väg, BF är runt den 10-13 juni. Har fortfarande svårt att förstå att det är sant! Tror att den känslan kommer att sitta i tills första besöket hos BM i alla fall :)

Hur som helst, tänkte att det kunde vara trevligt med en grupp för oss som väntar första barnet, i Partille med omnejd! Här kan vi utbyta tankar, funderingar, prata om symtom och oro, glädje och förväntningar. Ja allt helt enkelt ;)

Hoppas du vill hänga på!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 08:21
    Vad hände med radbrytningarna? Aja :)
  • Svar på tråden För oss som väntar första barnet i Partille med omnejd :)
  • Remember

Hej! Är inte gravid utan har precis fött. Men jag bor i Partille och jag kan gärna dela med mig av tankar och råd :)

• Cakes
    Remember skrev 2013-10-08 10:33:04 följande:
    Hej! Är inte gravid utan har precis fött. Men jag bor i Partille och jag kan gärna dela med mig av tankar och råd :)

Åh vad roligt, grattis!

Är det ditt första barn? Hur gammal är du?

Vad skönt att ha någon att ställa frågor till. Första frågan, var du orolig i början av din graviditet? Jag har känt av rätt mycket symtom, men så fort jag inte känner dem så blir jag orolig. Samma sak om det blir värre, då blir jag rädd att det händer något. Har du något tips på hur man kan tänka?

Sen så undrar jag också, var du med i någon föräldragrupp eller så i Partille? Något du kan rekommendera?

• Remember
    Cakes skrev 2013-10-08 12:46:18 följande:

Åh vad roligt, grattis!

Är det ditt första barn? Hur gammal är du?

Vad skönt att ha någon att ställa frågor till. Första frågan, var du orolig i början av din graviditet? Jag har känt av rätt mycket symtom, men så fort jag inte känner dem så blir jag orolig. Samma sak om det blir värre, då blir jag rädd att det händer något. Har du något tips på hur man kan tänka?

Sen så undrar jag också, var du med i någon föräldragrupp eller så i Partille? Något du kan rekommendera?

Tack!
    Ja det är mitt första barn. Jag är 24år själv? :)  jag var väldigt orolig till och från under hela graviditeten! Det är väldigt naturligt och man kommer att vara det resten av sitt liv för sina barn.  Men jag blev  lite lugnare när jag kände av symtom. Det rådet jag kan ge är att lita på om du känner av symtom och tillslut när du känner sparkar. Ibland blev jag så orolig när jag inte känt av barnet på länge att jag putte lite lätt på magen så att hon skulle börja röra på sig och först då kunde jag lugna ner mig :)
    Och man kan alltid ringa MVC för råd och dom här i Partille är väldigt hjälpsamma! Jag pratade väldigt mycket med min sambo om att jag var så orolig och det hjälpe allra mest.

MVC kommer att erbjuda dig runt vecka 20-25 en föräldrargrupp som pågår i cirka 6 tillfällen. Jag och min sambo var väldigt nöja med den. :)

• Cakes
    Remember skrev 2013-10-08 16:38:37 följande:
    Tack!
    Ja det är mitt första barn. Jag är 24år själv? :)  jag var väldigt orolig till och från under hela graviditeten! Det är väldigt naturligt och man kommer att vara det resten av sitt liv för sina barn.  Men jag blev  lite lugnare när jag kände av symtom. Det rådet jag kan ge är att lita på om du känner av symtom och tillslut när du känner sparkar. Ibland blev jag så orolig när jag inte känt av barnet på länge att jag putte lite lätt på magen så att hon skulle börja röra på sig och först då kunde jag lugna ner mig :)
    Och man kan alltid ringa MVC för råd och dom här i Partille är väldigt hjälpsamma! Jag pratade väldigt mycket med min sambo om att jag var så orolig och det hjälpe allra mest.

MVC kommer att erbjuda dig runt vecka 20-25 en föräldrargrupp som pågår i cirka 6 tillfällen. Jag och min sambo var väldigt nöja med den. :)

Jag är 26 :)

Funderar dock på att gå på en privat mottagning först, vill ha ett ultraljud tidigt plus att de hade bättre öppettider. Ska ringa till Partille och höra om man kan hoppa in i föräldragruppen bara, eller om man så att säga "måste gå hos dom hela tiden". När jag väl fått barnet kommer jag ju självklart vara här.

Usch, idag har jag från och till haft sådana hugg på väster sida i magen (känns som äggstocken). Huggen kommer när jag rör mig snabbt. Råkade också "lägga mig" på det onda när jag tränade förut, vilket gjorde sjukt ont. 

Ja, det är ju det som är bra med symtomen :) Idag beställde jag dessutom hem ett gäng billiga graviditetstest som jag kan ta när symtomen inte gör sig påminda. Överdrivet kanske, men ändå ;)
  • Remember

Ja privat mottagning lät smart, det tänkte jag aldrig på och det hade jag också behövt då mitt jobb är oregelbundna tider :... Tidigaste ultraljudet gör dom vid vecka 12 i Partille. Hur tidigt gör dom på privata mottagningar?
    Haha gud va smart att köpa grav.test  när man känner sig osäker!
    Tror säkert att det går bra att hoppa in i föräldragrupperna! 
    Hur mår du annars? någon illamående?
    Jag mådde jätte illa från ungefär vecka 6-13. Sen gick det över helt och hållet men kom tillbaka lite smått vid vecka 20-25 för att sedan försvinna igen.. 

• Cakes

Igår så pratade jag med dem här i Partille. De var väldigt tillmötesgående och sa att de kunde anpassa besökstiderna lite grann. Så nu har vi nog bestämt oss för att gå här men ändå boka ett privat ultraljud. De gör dem från vecka 8, eftersom de vill vara "säkra" på att man kan se hjärtat.

Kommer du ihåg hur många ultraljud de gör i Partille, normalt sett? Ett?  

Haha, ja smart eller överdrivet... men jag går på din beskrivning, smart gjort! :)

Mår lite till och från. Vissa dagar mår jag jätteilla och är supersvullen, trots att jag bara är i vecka 5. Det är dock kontrollerbart och försöker ta en frukt eller ett tuggummi när det blir jobbigt. Växtvärken som var helt enorm i vecka 3 och 4 har börjat avta men jag känner mig ändå "trött" i magen. Det värsta är nog att jag är så trött. Är inte alls en rolig sambo just nu. Somnar jättetidigt på kvällarna. Sen har jag också lite huvudvärk hela tiden, men vet inte om det är ett graviditetssymtom eller ej. Och just det, jag fryser som en galning :)

Så himla konstigt, jag har alltid tänkt att man inte kommer känna av graviditeten förrän tidigast i typ vecka 8. Men det verkar ju inte stämma på mig. Ibland tror jag att jag inbillar mig, men tror nog inte det ändå ;) 

Mådde du "bara" illa eller hade du några andra symtom? När berättade ni för vänner och familj att ni skulle ha barn? 

• Hannaakp

Hej! Jag bor i Bergsjön och är gravid i v 23. Grattis till din graviditet! Vi fick veta i v 5 då jag inte fick någon mens, förutom det kände jag inget speciellt, några veckor därpå började växtvärken och fick verkligen kramper som höll i några sekunder 2-3 gånger om dagen. I v 17 började jag känna spakar och nu blir det bara mer och mer, dock klarat mig från allt illamående. Min bm rekommenderade föräldrakurs i december så den ska bi börja på, nu när jag läser era inlägg börjar jag fundera på om det kanske är för sent? Har bf 19 feb.

För övrigt har jag slutat jobba så jag hade ett väldigt fysiskt kvävande jobb och går nu hemma och äntligen börjat njuta på riktigt av att bara gravid! Har ni berättar för folk om er graviditet? Jag kunde inte hålla mig och släppte bomben i v 7.. :)

• Cakes
    Hannaakp skrev 2013-10-24 06:25:15 följande:
    Hej! Jag bor i Bergsjön och är gravid i v 23. Grattis till din graviditet! Vi fick veta i v 5 då jag inte fick någon mens, förutom det kände jag inget speciellt, några veckor därpå började växtvärken och fick verkligen kramper som höll i några sekunder 2-3 gånger om dagen. I v 17 började jag känna spakar och nu blir det bara mer och mer, dock klarat mig från allt illamående. Min bm rekommenderade föräldrakurs i december så den ska bi börja på, nu när jag läser era inlägg börjar jag fundera på om det kanske är för sent? Har bf 19 feb.

För övrigt har jag slutat jobba så jag hade ett väldigt fysiskt kvävande jobb och går nu hemma och äntligen börjat njuta på riktigt av att bara gravid! Har ni berättar för folk om er graviditet? Jag kunde inte hålla mig och släppte bomben i v 7.. :)

Grattis till dig också :) Vad skönt ändå att dina symtom började lite senare... mina började ju innan jag plussade! Usch och fy ;) Jag har också kramper till och från, och stickningar! 

Åh, mysigt att känna sparkarna. Och vad tidigt du kände dem! En vän till mig började känna först i vecka 22.

Tror inte att det är för sent med föräldrakurs då. Det är ju trots allt nästan tre månader innan ni ska gå er lilla bebis :) Har ni tagit reda på kön?

Vad skönt att du fått gå hem redan! Själv har jag ett kontorsjobb så jag lär väl jobba in i det sista. Men på ett sätt är det skönt det också. Nej, vi har inte det än. Vi går ju in i vecka 8 i morgon... Om två veckor ska vi göra ett vul och efter det måste jag nog berätta för i alla fall min bästa vän. Det börjar bli outhärdligt att ljuga. Så nu har jag sagt att jag har BIM samma datum som ultraljudet. Så då kanske jag berättar efter det ;)        
  • cmc

Hej,
    Jag ser att ni inte har varit aktiva i denna tråd sen i oktober men jag gör ett försök iallafall :) Jag är gravid med första barnet som är beräknat i början på juni och ska flytta till Öjersjö 1 mars. Hade varit roligt att lära känna andra blivande mammor i närheten. 

• Cakes
    cmc skrev 2014-02-05 13:01:32 följande:
    Hej,
    Jag ser att ni inte har varit aktiva i denna tråd sen i oktober men jag gör ett försök iallafall :) Jag är gravid med första barnet som är beräknat i början på juni och ska flytta till Öjersjö 1 mars. Hade varit roligt att lära känna andra blivande mammor i närheten. 

Hej :)

Vad roligt att någon skrev i denna gamla tråden :) Välkommen till Partille :) Vilket datum är du beräknad till? Kommer du gå i föräldragrupp i Partille? Hur gammal är du? Haha, massa frågor :)

Vi är beräknade till 2:e juni, men tror mer på första datumet (10:e juni) :)

Svar på tråden För oss som väntar första barnet i Partille med omnejd :)