• Anonym (?)

Är du överviktig enligt BMI?

BMI - enligt min källa (länken) - över 25 räknas som övervikt och under 19 som undervikt. Här kan ni räkna ut BMI: www.markazits.com/diet/bmi.php

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du överviktig enligt BMI?
  • Anonym (?)
    Thotis90 skrev 2013-10-15 13:28:30 följande:
    Nej. Jag har 5 kg kvar innan jag räknas som överviktig baserat på BMI. Jag känner mig dock redan fet...
    Det är individuellt, jag har varit mullig men aldrig haft över BMI 19.5. Skulle jag har tex BMI 23 skulle jag se ut som en blobb, så det är klart man kan vara "fet" trots att man inte är överviktig.
  • Thotis90
    Anonym (?) skrev 2013-10-15 13:30:02 följande:
    Det är individuellt, jag har varit mullig men aldrig haft över BMI 19.5. Skulle jag har tex BMI 23 skulle jag se ut som en blobb, så det är klart man kan vara "fet" trots att man inte är överviktig.
    Jag är i alla fall inte fet, fast jag känner mig som det. Jag har dock en oproportionerlig kropp då alla kilon lägger sig på underkroppen när jag går upp i vikt (har vägt som mest 64 kg). 
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (?)
    Thotis90 skrev 2013-10-15 13:48:39 följande:
    Jag är i alla fall inte fet, fast jag känner mig som det. Jag har dock en oproportionerlig kropp då alla kilon lägger sig på underkroppen när jag går upp i vikt (har vägt som mest 64 kg). 
    Det har jag med, bara lår och mage men inga bröst. Menar inte att DU är fet men jag är en sån människa som inte kan ligga i övre kant av normalvikt utan att se ut att ha fetma.
  • Anonym (25,1)

Har 25,1 så  överviktig är jag allt men kan otroligt nog säga att jag ändå är rel nöjd (!) för att vara jag,,
    var inte ens nöjd när jag hade 20,8 för 3-4 år sen .

• Anonym (V)

BMI är inte främst ett mått på vad som är hälsosam vikt som så många tror, utan uppkom snarare som ett mått på befolkningens normala viktkurva och fördelning. Dvs att om du har ett BMI på över eller under det normala, säger det bara att du ligger just över eller under den normala fördelningen för just din längd och ingenting annat. 

Det är därför man även bör ta hänsyn till kroppsfett och annat ist för bara BMI.  

• annca

Kan utan tvekan och ens att räkna på det svara: ja. :P

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mikipiki

Jag är överviktig enligt bmi (26,2) men har inte långt kvar till normalvikt nu :) började på bmi 33.

• Zoja

Nope, är underviktig enligt bmi, 17.9. Tycker själv inte att jag ser underiktig ut alls dock. Förutom ibland på morgonen innan jag har ätit någonting, men sen sväller magen upp till det dubblaDrömmer

• Anonym (V)
    Zoja skrev 2013-10-15 19:20:51 följande:
    Nope, är underviktig enligt bmi, 17.9. Tycker själv inte att jag ser underiktig ut alls dock. Förutom ibland på morgonen innan jag har ätit någonting, men sen sväller magen upp till det dubblaDrömmer
    samma här. har BMI 16 och det är ingen som tror att jag ligger på undervikt utan alla tror att jag har normalt BMI. visst är jag smal och så, men det ser absolut inte illa ut på nåt vis. har till och med fått "bevisa" för en pojkvän en gång att jag vägde så lite som jag vägde, för han trodde mig inte. 
  • Zoja
    Anonym (V) skrev 2013-10-15 20:07:16 följande:
    samma här. har BMI 16 och det är ingen som tror att jag ligger på undervikt utan alla tror att jag har normalt BMI. visst är jag smal och så, men det ser absolut inte illa ut på nåt vis. har till och med fått "bevisa" för en pojkvän en gång att jag vägde så lite som jag vägde, för han trodde mig inte. 
    Haha, ibland tror inte på mig när jag säger att jag väger runt 50 kg heller. Vissa har till och med tyckt att det låter jättemycket.. 
Svar på tråden Är du överviktig enligt BMI?