• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (Väninnan)
    MikNis skrev 2013-10-22 18:12:03 följande:
    ja man kan alltid hitta ursäkter....

Om det vore DIN exfru då, som tog era barn och bara flyttade iväg 90 mil..?
  • Anonym (hff)
    puss skrev 2013-10-22 19:56:01 följande:
    Det är förjävligt.
    Jag antar att du aldrig varit arbetslös själv! och upplevt hur det är? Skulle du bli det så står du väl för din åsikt då också antar jag? "Det är förjävligt" få 9000 kr och inte göra nåt! 
  • Fanny 833
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 20:02:44 följande:

Om det vore DIN exfru då, som tog era barn och bara flyttade iväg 90 mil..?

måste hon flytta 90 mil? 
    bor hon i en stuga i norrlands inland eller?
  • Anonym (ena/andra sidan)

Tja, det låter ganska meningslöst. Jag gissar att det verkligen tar kort tid att uppdatera sina ansökningar om man varit arbetslös i flera år, är hyfsad på textbehandling, saknar läs- och skrivsvårigheter och inte har svårt att formulera sig.

Fast frågan är vad du tycker att AF ska göra. Du har nästan gjort slut på dina studiemedel på en utbildning som för flertalet inte leder till anställningar(?).  Du kommer inte på något du kan/vill plugga på kort tid. Du har gått hemma i sex(?) år. Du kan inte ta bristjobb som innebär obekväma arbetstider.  Mer attraktiva jobb får du uppenbarligen inte. Vad är det du själv tycker skulle vara meningsfullt i AF-regi?

Jag förstår om det känns meningslöst med "vuxendagis", där man som vuxen högutbildad person ska sitta och bevisa att man kan läsa annonser och skriva (fler) ansökningar, på heltid för något som man kan göra med hyfsad kvalitet på kort tid. Men jag kan som sagt inte riktigt se klockrena alternativ. Gå hemma ännu några år med niotusen i månaden utan några som helst motkrav? Få bidrag från ngn myndighet för att gå kurser andra tar CSN för? 

Om du inte kan få AF att köpa någon matnyttig kurs åt dig kan du väl åtminstone använda tiden där till någon intressant MOOC i stället för att bara slösurfa. Antar att du redan kollat om där är någon KY-utbildning du kan tänka dig, om kvarvarande CSN räcker till sådan. De ska ju vara framtagna utifrån arbetsmarknad.

• puss
    Anonym (hff) skrev 2013-10-22 20:05:52 följande:
    Jag antar att du aldrig varit arbetslös själv! och upplevt hur det är? Skulle du bli det så står du väl för din åsikt då också antar jag? "Det är förjävligt" få 9000 kr och inte göra nåt! 
    Naturligtvis. Varför skulle jag ändra åsikt? Det är och kommer alltid vara rent förjävligt.
  • Anonym (Väninnan)
    Fru envis skrev 2013-10-22 19:42:03 följande:
    varför skulle du inte kunna jobba kvällar, nätter och helger?
    du får väl lösa det med barnomsorgen då med t ex grannar, barns kompisars föräldrar, vänner, släktingar etc om du är ensamstående.

herregud hur tror du alla andra som arbetar de tiderna gör? 

Fast man kan inte skicka runt ett litet barn på det sättet. Små barn behöver trygga anknytningar och rutiner. För övrigt tvivlar jag på att särskilt många människor har sådana grannar, eller barns kompisars föräldrar, att de ställer upp och sitter barnvakt kanske tio timmar i veckan på regelbunden basis. Gratis också, eller..? Eller till marknadspris, utan subventionering - det klarar man inte på en uskelön.

Jag tycker att vissa av er här är verklighetsfrånvända, och bara vill ha någon att ösa era aggressioner över... 
  • Fru envis
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 20:08:53 följande:

Fast man kan inte skicka runt ett litet barn på det sättet. Små barn behöver trygga anknytningar och rutiner. För övrigt tvivlar jag på att särskilt många människor har sådana grannar, eller barns kompisars föräldrar, att de ställer upp och sitter barnvakt kanske tio timmar i veckan på regelbunden basis. Gratis också, eller..? Eller till marknadspris, utan subventionering - det klarar man inte på en uskelön.

Jag tycker att vissa av er här är verklighetsfrånvända, och bara vill ha någon att ösa era aggressioner över... 
    är man arbetslös så har man inte så mkt att säga till om, då får man ta det man får helt enkelt.
  • Anonym (hff)
    puss skrev 2013-10-22 19:58:47 följande:
    Vad tycket du är rimligt att andra betalar din sambo för att göra ingenting? För det är vi som betalar.
    Vi arbetar, han gör ingenting, han får våra pengar.
    Och du vill att vi ska ge honom mer?

puss skrev 2013-10-22 19:58:47 följande:
    Vad tycket du är rimligt att andra betalar din sambo för att göra ingenting? För det är vi som betalar.
    Vi arbetar, han gör ingenting, han får våra pengar.
    Och du vill att vi ska ge honom mer?
    Han gör nåt. Han har sysselsättning mer än 40  h i veckan har jag sagt. Han är DÄR!  Han sitter av tiden!  Han har inte valt arbetslöshet vet du.  och man måste kunna leva och försörja sig.  Du vill inte att arbetslös ska få nåt eller?
  • Anonym (Arbetslös)

OBS!!!

Det är ingen idé att prata om varför jag personligen sitter där jag gör då jag  medvetet inte gett all information. Det var fenomenet med vuxendagis jag vill diskutera, inte varför jag personligen sitter där jag gör. Jag har mina anledningar att ha hamnat här.

Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!