• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Medusan
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 11:31:37 följande:

Problemet med den är att det är så mycket obekväm arbetstid, och det kan ju inte jag. Nästan alla USK jobb är på kvällar och helger. De som är på VC och liknande är så eftersökta att de är svåra att få som nyexad.
    Ett tips om du är outbildad inom vård är att söka jobb som timvik vårdbiträde. Det behövs timvikarier nästan överallt så testar du att skicka in en spontananmälan till alla äldreboenden och liknande inom rimliga geografiska gränser är jag nästan helt säker på att du får minst ett napp, troligen flera. Man brukar kunna få jobba rätt mycket som timvik och en enormt stor fördel med timvik före fast schema är ju att du själv väljer bort tider som inte passar dig och ditt liv.
  • Anonym (Arbetslös)
    Medusan skrev 2013-10-22 16:11:55 följande:
    Ett tips om du är outbildad inom vård är att söka jobb som timvik vårdbiträde. Det behövs timvikarier nästan överallt så testar du att skicka in en spontananmälan till alla äldreboenden och liknande inom rimliga geografiska gränser är jag nästan helt säker på att du får minst ett napp, troligen flera. Man brukar kunna få jobba rätt mycket som timvik och en enormt stor fördel med timvik före fast schema är ju att du själv väljer bort tider som inte passar dig och ditt liv.

Det där var sant för ett tiotal år sedan, men inte idag. Numer finns vikariepooler för vård och omsorg och man måste vara minst undersköterska för att komma in där. Det går inte att ringa direkt till äldreboendena, för då hänvisar de till poolen. Samma sak för förskolor.
  • Medusan
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 16:16:18 följande:

Det där var sant för ett tiotal år sedan, men inte idag. Numer finns vikariepooler för vård och omsorg och man måste vara minst undersköterska för att komma in där. Det går inte att ringa direkt till äldreboendena, för då hänvisar de till poolen. Samma sak för förskolor.
    Nej det stämmer inte alls på alla ställen. Jag jobbar själv inom äldrevården och ser överallt att det finns mängder med vårdbiträden och många av dem jobbar just som timvikarier.

Om du inte hört av dig och frågat vet du inte säkert hur det ligger så ring och fråga. Är det så strikt som det låter på dig så är det ovanligt strikt.

• Anonym (Arbetslös)
    Medusan skrev 2013-10-22 16:20:01 följande:
    Nej det stämmer inte alls på alla ställen. Jag jobbar själv inom äldrevården och ser överallt att det finns mängder med vårdbiträden och många av dem jobbar just som timvikarier.

Om du inte hört av dig och frågat vet du inte säkert hur det ligger så ring och fråga. Är det så strikt som det låter på dig så är det ovanligt strikt.

Jag har hört av mig, men så länge vikariepoolen är överfull (vilket den är) så finns det ingen anledning för dem att ta vikarier från andra håll. Tyvärr.
  • liv

Om det bara tar en halvtimme så tar du det inte på allvar. Hur många jobb menar du att du söker på en halvtimme? Det ska ta minst en halvtimme att söka ett jobb. 

• Anonym (tveksam)

Maila till ngn ansvarig i regeringen och tala om hur din verklighet ser ut. Fråga om det var så här det var tänkt??

• Anonym (Arbetslös)
    liv skrev 2013-10-22 16:26:51 följande:
    Om det bara tar en halvtimme så tar du det inte på allvar. Hur många jobb menar du att du söker på en halvtimme? Det ska ta minst en halvtimme att söka ett jobb. 

Har jag tur finns det något att söka, men det är inte alltid det gör det överhuvudtaget. Snittet blir på någon halvtimme (mellan tummen och pekfingret).
  • Fanny 833
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 14:04:08 följande:
    När man är nyarbetslös kan man lätt söka jobb 8 timmar /dag, men grejen är att efter ett par månader finns det inte så mycket kvar att göra. Man har ringt alla, skrivit in sig i alla databaser, mejlat, sökt allt som finns ute och allt som kvarstår är att se "inkomna senaste dygnet" + jobbmejl från rekryteringssidorna. Det tar stopp till slut.

Hur många jobb söker du per dag?

• Faber
    Fanny 833 skrev 2013-10-22 16:38:08 följande:

Hur många jobb söker du per dag?

Spelar det någon roll? Är inte kvalitet viktigare än kvantitet? Bättre med 3 ansökningar som man lagt ned jobb på och som rör tjänster som man har en realistisk chans att få än 10 varav 8 är meningslösa.

Att folk måste sitta och söka jobb som de inte är kvalificerade för bara för att fylla en kvot visar ju på våra politikers underutvecklade hjärnor (båda blocken är lika goda kålsupare).
    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!