• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Inteutanproblem
    Fru envis skrev 2013-10-22 20:27:38 följande:
    man kan välja att antingen göra något åt sin situation eller ta på sig offerkoftan, väljer man det senare så ska man heller inte klaga för då har man gjort det aktiva valet. kan tyckas hårt, men jag står för det.

Jojo, som sagt. Kanske dags att börja vakna upp och inse faktumet att det finns saker och ting en person inte alltid kan råda över, eller att det för den delen inte alltid går att "rycka upp sig". Det är exakt det du förmedlar nämligen. Vilket du har totalt fel i givetvis, man märker väldigt tydligt att du har en snäv världssyn och verkar vara handikappande dålig på att se situationer ur olika perspektiv innan du kommenterar.

Sällan ger man helt upp när man drabbats av olycka av någon form, tex utmattningsdepression men vägen tillbaka går liksom inte på en vecka.

Istället för att gnälla över "lata oduglingar" kan du väl ta och lägga fokuset på vad TS efterfrågar? Nämligen syften med dessa dagisverksamheter och vad för verklig nytta dom gör? Utifrån min syn på saken verkar dom mest kosta onödigt mycket med skattepengar att bedriva, samt stjälper individen i behov av hjälp för att lyckas ta sig ut på arbetsmarknaden. Tanken vart väl ändå att folk snabbare skulle återgå till arbetsmarknaden med dessa program, istället har det blivit tvärt om men man gör inte mycket åt det så länge man lyckas dölja arbetslöshet med det.

Klarar Fru Envis av att ens resonera kring detta eller du är så förbenat fast i att predika hur lat TS och alla andra är (samtidigt som du framhäver din egen förträfflighet i lagom syrliga kommentarer) att du inte klarar byta fokus till någonting vettigare?
  • Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:35:05 följande:

Jag har 10 års erfarenhet som vårdbiträde, men det är så mycket OB att jag inte gärna kan läsa tll USK, ananrs hade jag gärna gjort det.
    Du har inte tänkt på att söka arbete inom dagverksamheten då? Där är det ju bara dagtimmar som gäller?
    Med din erfarenhet skulle du ju evt, kunna vara en tillgång inom dagverksamhet, för både äldre och handikappade.

• Anonym (Arbetslös)
    Ramborg skrev 2013-10-22 22:40:24 följande:

Jag vet inte reglerna för arbetslösa. Men skulle det fumka att annonsera efter uppdrag ungefär som "hyr en pensionär"? Du sa du är lite händig. Jag och säkert många som mig skulle gärna anlita någon som är "lite händig" för att måla om dotterns rum, storstäda, putsa fönster, laga den där hängrännan innan vintern, osv osv. Kan man ha f-skattsedel så man kan erbjuda ROT? Och ändå inte mista hela ersättningen, bara i den utsträckning du får uppdrag?

Jag försöker spåna lite över vad du kan göra så du får lite omväxling, för det verkar du behöva just nu. Även utan hantverkarutbildning. Fast det kanske inte funkar att starta i liten skala, utifrån reglerna?

Vet inte om jag törs. Jag har byggt en fn koja till hunden och lite på min egen lägenhet, men jag vet inte om jag törs ge mig på någon annans! Tänk om det blir knas. . .vad gör jag då?
  • Anonym (Arbetslös)
    Mli 014 skrev 2013-10-22 22:41:55 följande:
    Du har inte tänkt på att söka arbete inom dagverksamheten då? Där är det ju bara dagtimmar som gäller?
    Med din erfarenhet skulle du ju evt, kunna vara en tillgång inom dagverksamhet, för både äldre och handikappade.

Jag känner chefen för dagverksamheten mer än väl och han säger att de bara tar från poolen. Synd för mig.
  • Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:47:52 följande:
    Jag känner chefen för dagverksamheten mer än väl och han säger att de bara tar från poolen. Synd för mig.
    Det låter ju lite oekonomiskt om jag ska vara krass, personal från vikariepoolen är ju dyrare än egna fastanställda.
    Men sådan är ju samhället idag tyvärr ( gäller även här).
    Jag funderar på att starta min egna verksamhet, om jag blir arbetslös igen. En egen begravningsbyrå, mest troligt.

• Ramborg
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:46:40 följande:
    Vet inte om jag törs. Jag har byggt en fn koja till hunden och lite på min egen lägenhet, men jag vet inte om jag törs ge mig på någon annans! Tänk om det blir knas. . .vad gör jag då?

Säg förlåt och avstå från betalningen?
    42.
  • Anonym (Arbetslös)
    Mli 014 skrev 2013-10-22 22:51:43 följande:
    Det låter ju lite oekonomiskt om jag ska vara krass, personal från vikariepoolen är ju dyrare än egna fastanställda.
    Men sådan är ju samhället idag tyvärr ( gäller även här).
    Jag funderar på att starta min egna verksamhet, om jag blir arbetslös igen. En egen begravningsbyrå, mest troligt.

JAG KOMMER! Jag har stor erfarenhet av döda, från min tid som vårdbiträde och min tid som krematorietekniker.
  • sstv
    Ramborg skrev 2013-10-22 22:40:24 följande:

Jag vet inte reglerna för arbetslösa. Men skulle det fumka att annonsera efter uppdrag ungefär som "hyr en pensionär"? Du sa du är lite händig. Jag och säkert många som mig skulle gärna anlita någon som är "lite händig" för att måla om dotterns rum, storstäda, putsa fönster, laga den där hängrännan innan vintern, osv osv. Kan man ha f-skattsedel så man kan erbjuda ROT? Och ändå inte mista hela ersättningen, bara i den utsträckning du får uppdrag?

Jag försöker spåna lite över vad du kan göra så du får lite omväxling, för det verkar du behöva just nu. Även utan hantverkarutbildning. Fast det kanske inte funkar att starta i liten skala, utifrån reglerna?
    Kan man kombinera f-skatt och arbetslöshetsersättning? Skulle inte förvåna mig om reglerna inte säger att man kan vara arbetslös från sitt eget företag?
  • Mli 014
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 22:54:07 följande:

JAG KOMMER! Jag har stor erfarenhet av döda, från min tid som vårdbiträde och min tid som krematorietekniker.
    Men har du kollat med de lokala begravningsbyråerna i din stad?
    Det är visserligen OB som begravningsentreprenör också, men det vet du kanske?
    Fonus rekryterar ofta praktikanter, till utvärdering (inte deras egen men aspiranterna) För att starta en byrå i Danmark krävs ingenting förutom en lokal och en bil, samt ett kontaktnätverk.
    I sverige tror jag att man ska ha en utbildning, men är inte säker.

• Anonym (Arbetslös)
    Mli 014 skrev 2013-10-22 22:56:49 följande:
    Men har du kollat med de lokala begravningsbyråerna i din stad?
    Det är visserligen OB som begravningsentreprenör också, men det vet du kanske?
    Fonus rekryterar ofta praktikanter, till utvärdering (inte deras egen men aspiranterna) För att starta en byrå i Danmark krävs ingenting förutom en lokal och en bil, samt ett kontaktnätverk.
    I sverige tror jag att man ska ha en utbildning, men är inte säker.

Jo, jag har sökt flera gåner hos dem som finns här. Många av dem känner jag dessutom personligen. Men att starta en egen törs jag inte, så erfaren är jag inte.
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!