• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (Arbetslös)
    Fru envis skrev 2013-10-23 08:25:11 följande:
    jag kan mycket väl känna med dem som antingen har gjort allt de kan och de finns inget kvar att göra, eller de som gör allt de kan.
    men jag upplever inte att ts gör något utav dem. 

Vad är det jag borde ha gjort mer då? Kom gärna med tips! (och då inte att "vässa CVt" eller ringa förertag, för det har jag hört och gjort till leda).
  • Fru envis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 08:29:53 följande:

Vad är det jag borde ha gjort mer då? Kom gärna med tips! (och då inte att "vässa CVt" eller ringa förertag, för det har jag hört och gjort till leda).
    gå ut till arbetsgivare.
    utbilda dig via AF om möjligheten finns,
    utbilda dig med de två år du har kvar, om du läser flex så an du ta det i din egen takt och kan då läsa snabbare.
    starta ett eget företag.
    sätt upp lappar i din stad att du söker jobb,
    flytta
    jobba obekväma tider
    jobba natt
    åka till närliggande stad och lämna cv och personligt brev till massor med företag.
    läs en kursbok i valfritt ämne på komvux medans du sitter på ditt vuxendagis.
    läs kursböcker för t ex ett nytt språk medans du sitter på ditt vuxendagis.

t ex. 
  • Anonym (Arbetslös)
    Fru envis skrev 2013-10-23 08:33:32 följande:
    gå ut till arbetsgivare.
    utbilda dig via AF om möjligheten finns,
    utbilda dig med de två år du har kvar, om du läser flex så an du ta det i din egen takt och kan då läsa snabbare.
    starta ett eget företag.
    sätt upp lappar i din stad att du söker jobb,
    flytta
    jobba obekväma tider
    jobba natt
    åka till närliggande stad och lämna cv och personligt brev till massor med företag.
    läs en kursbok i valfritt ämne på komvux medans du sitter på ditt vuxendagis.
    läs kursböcker för t ex ett nytt språk medans du sitter på ditt vuxendagis.

t ex. 

Klart jag har gått ut till arbetsgivare, det gjorde jag redan första månaderna. AF har inga utbildningar som jag kan gå nu, men jag har koll på vad som kommer in, jag kan läsa två år till, men då vill jag veta att det ger jobb (eftersom jag använder mina sista terminer), har hittills inte hittat rätt utbldning, jag kan inte läsa snabbare, jag har provat (nästan) att starta eget, men det bar sig knappt.

Jag har redan sagt att jag inte kan flytta eller jobba obekvämt.  
  • Fru envis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 08:37:50 följande:

Klart jag har gått ut till arbetsgivare, det gjorde jag redan första månaderna. AF har inga utbildningar som jag kan gå nu, men jag har koll på vad som kommer in, jag kan läsa två år till, men då vill jag veta att det ger jobb (eftersom jag använder mina sista terminer), har hittills inte hittat rätt utbldning, jag kan inte läsa snabbare, jag har provat (nästan) att starta eget, men det bar sig knappt.

Jag har redan sagt att jag inte kan flytta eller jobba obekvämt.  
    gå ut till arbetsgivarna igen.
    varför kan du inte läsa snabbare?
    varför kan du inte jobba ob?
    varför kan du inte flytta?
    varför kan du inte gå utbildning hos AF? 
  • Anonym (urk)
    Fanny 833 skrev 2013-10-23 08:11:49 följande:
    Herregud. 

Ingen i Sverige har rätt att leva på andras pengar - skattemedel om man inte är sjuk.

är TS sjuk? nej

bara ovillig att ta skitjobb.

bara ovillig att flytta på sig till ort där jobben finns.

finns det inga jobb där hon bor - har hon ju inget annat val än att flytta på sig. 

ingen vill betala hennes inkomst för att hon ska kunna sitta hemma om dagarna på FB och familjeliv.

Tala för dig själv. Jag vill ha ett sådant skyddsnät att om jag skulle bli arbetslös skulle inte jag bli tvingad från hus hem och min familj.

Jag blir faktiskt beklämd av att se att Alliansens ideologi har slagit ingenom så totalt hos vissa. Arbetslösa, sjuka eller funktionshindrade är fienden som ska bekämpas (och trampas på). Ingen solidaritet eller medkänsla. Endast ett nästan hat mot dessa "lata människor som parasiterar på oss arbetsamma och präktiga".

Man ska jobba för mindre betalt och med sämre arbetsvillkor och skydd. Man ska jobba fast man är sjuk. Man ska jobba fast man är döende.

Vad jag vet är att om jag brutit ihop i dagens sverige och inte som jag gjorde för 10 år sen hade jag varit död idag. Men tack vare den förståelse och hjälp jag fick då (inte avsky och förebråelse som idag) så kom jag tillbaka till arbetslivet efter ett år som sjukskriven.

Och JA jag betalar gärna för att få tillbaka dessa skyddsnät. Jag behöver inte de här mutpengarna som redovisas på mitt skattebesked varje år. Som arbetande så klarar jag mig ändå. Men jag hade sluppit oron för framtiden om jag visste att nätet under mig inte hade enorma hål i sig och att de som höll i det önskade att jag föll igenom ett av dem så att jag inte belastade deras skattepeng.  

• Anonym (Arbetslös)
    Fru envis skrev 2013-10-23 08:40:06 följande:
    gå ut till arbetsgivarna igen.
    varför kan du inte läsa snabbare?
    varför kan du inte jobba ob?
    varför kan du inte flytta?
    varför kan du inte gå utbildning hos AF? 

Det där har jag valt att inte svara på eftersom det inte är relevant för frågan i TS.

Jag menar inte att slå ner på alla råd jag får, istället vill jag väl slå hål på alla fördomar kring arbetslöshet. Det finns en utbredd uppfattning av att om man bara söker jobb tillräckligt mycket så får man dem, och har man inte fått något har man gjort fel när man sökte, och det är FEL.

Jag har ringt runt, utbildat mig, jobbat extra, praktiserat, gått med i nätverk, visat upp mig, vässat mitt CV och allt det där, men som jag skrev var det 2500 sökande till det förra jobbet jag sökte. Innan det hade det varit 800 till ett annat. Även om det "bara" är 100 så är det skitsvårt och det är inte den arbetslöses fel. Man kan lätt hamna på vuxendagis utan att ha "förtjänat" det på grund av lathet och frågan är hur smart den här inrättningen är.     
  • Fru envis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 08:48:18 följande:

Det där har jag valt att inte svara på eftersom det inte är relevant för frågan i TS.

Jag menar inte att slå ner på alla råd jag får, istället vill jag väl slå hål på alla fördomar kring arbetslöshet. Det finns en utbredd uppfattning av att om man bara söker jobb tillräckligt mycket så får man dem, och har man inte fått något har man gjort fel när man sökte, och det är FEL.

Jag har ringt runt, utbildat mig, jobbat extra, praktiserat, gått med i nätverk, visat upp mig, vässat mitt CV och allt det där, men som jag skrev var det 2500 sökande till det förra jobbet jag sökte. Innan det hade det varit 800 till ett annat. Även om det "bara" är 100 så är det skitsvårt och det är inte den arbetslöses fel. Man kan lätt hamna på vuxendagis utan att ha "förtjänat" det på grund av lathet och frågan är hur smart den här inrättningen är.     
    ok då får jag ändra min uppfattning om dig.
     =).
    och så får jag be om ursäkt för min tidigare uppfattning. 
  • Anonym (00)

Finns massor av yrkesutbildningar som är max tre terminer?
    Praktisera istället för att sitta där?
    Sök alla jobb, inte bara de som är bekväma?  

• Anonym (f3)

Finns 400 000 arbetslösa och omkring 27 000 lediga jobb de flesta av de lediga jobben kräver specialkompetens av något slag, läkare, ingenjör, undersköterska...
    Pengarna för utbildning i fas3 är slut, totalt har 1400 av de 35 000 som finns i Fas3 fått börja kortare utbildning, sådana utbildningar som AF köper in. Personer i Fas3 får inte läsa någon form av utbildning där man kan få CSN. 

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 08:48:18 följande:

Om du lägger in denna beskrivning i din ts. Dvs uppdaterar den, så kommer du få färre trista inlägg. Du ser nog själv detta
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!