Anonym (urk) skrev 2013-10-23 08:44:38 följande:
Tala för dig själv. Jag vill ha ett sådant skyddsnät att om jag skulle bli arbetslös skulle inte jag bli tvingad från hus hem och min familj.
Jag blir faktiskt beklämd av att se att Alliansens ideologi har slagit ingenom så totalt hos vissa. Arbetslösa, sjuka eller funktionshindrade är fienden som ska bekämpas (och trampas på). Ingen solidaritet eller medkänsla. Endast ett nästan hat mot dessa "lata människor som parasiterar på oss arbetsamma och präktiga".
Man ska jobba för mindre betalt och med sämre arbetsvillkor och skydd. Man ska jobba fast man är sjuk. Man ska jobba fast man är döende.
Vad jag vet är att om jag brutit ihop i dagens sverige och inte som jag gjorde för 10 år sen hade jag varit död idag. Men tack vare den förståelse och hjälp jag fick då (inte avsky och förebråelse som idag) så kom jag tillbaka till arbetslivet efter ett år som sjukskriven.
Och JA jag betalar gärna för att få tillbaka dessa skyddsnät. Jag behöver inte de här mutpengarna som redovisas på mitt skattebesked varje år. Som arbetande så klarar jag mig ändå. Men jag hade sluppit oron för framtiden om jag visste att nätet under mig inte hade enorma hål i sig och att de som höll i det önskade att jag föll igenom ett av dem så att jag inte belastade deras skattepeng.
jag är själv handikappad. och arbetslös. och har fått noll stöd.
anser inte att det är rätt.
jag förstår situationen eftersom jag är i den.
men TS är inte handikappad.
TS har varit arbetslös sedan 07.
det är 6 år.
har svårt att se varför en frisk person med körkort och utbildning inte kan hitta ett jobb (behöver inte vara på heltid) under sex års tid.