• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-01 21:45:43 följande:
    Nej, de flesta dömda för brott har inte invandrarbakgrund. Det finns en överrepresentation, men majoriteten är fortfarande svenskar. Och den överrepresentationen sammanfaller med överrepresentationen som har att göra med social klass.

Nej.

Och det var där det blev lite knasigt och jobbigt att förklara vad det berodde på.

Olika invandrargrupper med samma socioekonomiska status visar nämligen upp olika stor överrepresentation eller till och med ingen överrepresentation alls.

En del grupper till och med lägre än svenskar. Andra grupper uppåt en fyra gånger högre.
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-04-01 21:21:56 följande:
    Alla partier kan beskrivas som en sekt.

Jag tycker det är SD-sympatisörerna som beter sig mest sektliknande vilket inte minst märks här där man försvarar idioti in absurdum. I stort sett alla kritik avfärdas. Inte ens nazistmedlemmar tar man avstånd i från. Sekten sluter upp runt de egna. Jag vet inget annat parti i riksdagen som företräds av så många omdömeslösa människor men blind tilltro till en annan människa bara för att de säger sig sympatisera med samma parti. Mycket sektlikt.

Jag kan diskutera med de flesta sympatisörer från samtliga andra riksdagspartier från höger till vänster utan problem, men när det kommer är det från SD-håll som påhopp och hot kommer. Måste kännas ruttet för de SD-sympatisörer som inte fungerar på detta sätt. Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om det parti jag röstar på skulle ha en affillierad nätsida som Avpixlat. Vilket jävla pack det hänger där!
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-04-01 22:16:09 följande:

Jag tycker det är SD-sympatisörerna som beter sig mest sektliknande vilket inte minst märks här där man försvarar idioti in absurdum. I stort sett alla kritik avfärdas. Inte ens nazistmedlemmar tar man avstånd i från. Sekten sluter upp runt de egna. Jag vet inget annat parti i riksdagen som företräds av så många omdömeslösa människor men blind tilltro till en annan människa bara för att de säger sig sympatisera med samma parti. Mycket sektlikt.

Jag kan diskutera med de flesta sympatisörer från samtliga andra riksdagspartier från höger till vänster utan problem, men när det kommer är det från SD-håll som påhopp och hot kommer. Måste kännas ruttet för de SD-sympatisörer som inte fungerar på detta sätt. Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om det parti jag röstar på skulle ha en affillierad nätsida som Avpixlat. Vilket jävla pack det hänger där!
    Avpixlat som nyhetssida fyller en viktig funktion bland övrig svensk media, där över 40% av journalisterna röstar MP. Det är skrämmande likt en sekt om något.
    Men låt så vara.
    Desto viktigare blir alternativ nyhetsförmedling som Avpixlat.
    De flesta nyheter på Avpixlat finns också att läsa på Aftonbladet.
    Dock inte lika frispråkiga kanske....
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-04-01 21:13:30 följande:

Du måste väl ändå inse att det Svenskakvinnor utsätts för är mycket värre? Hur många våldtäker kan du hitta där Svenskar våldtar invandrarkvinnor ?Kontra tusentals. Randominvandrare? Kan inte tänka mig att det är vanligt alls.

Tror du denna majoritet av svenska våldtäksmän ber att få se pass eller gör djupintervjuer innan de våldtar en kvinna för att försäkra sig om att hon inte är invandrare? Vad får dig att tro att invandrare/svensk ens är intressant för alla svenska män som begår våldtäkt?

Du har absolut INGEN aning överhuvudtaget, du bara tycker och tror. Dina fördomar är ingen känsla att gå på utan bara fördomar.
  • effemgea
    maria diaz skrev 2014-04-01 21:20:43 följande:
    På vilket sätt skulle det hjälpa Centern i valet menar du?
    Det menade jag heller inte - men när du säger det så är det kanske en indikation på att C skulle kunna få lite stödröster vid valet om partiet hänger på gärdsgårn. Fast det kanske KD och FP också kommer att göra, och då blir det inte lätt för moderata stödröstare.

Jag syftade på SD - och det gläder mig att man på goda grunder kan kalla partiet för sekt. Att partiet verkar ha nått sin hela potential nu handlar inte ett skit om den förföljelse som sektmedlemmarna anses att partiet utsätts för av det etablerade samhället, enligt min uppfattning.

Det är klart att det finns en invandringskritisk opinion som är vida större än 10 procent, men för majoriteten av den opinionen tycks inte SD vara ett alternativ. Och då är det knappast medias demonisering av SD som håller opinionen borta - det lyckas partiet mycket bra med helt på egen hand.

Det finns ju en vision inom SD hur man ska kunna locka till sig nya väljare - men för att det skulle lyckas vore partiet  tvunget att göra upp med rasismen och främlingsfientligheten inom partiet. Ta avstånd från kloaker som avpixlat och sluta med svenskhetsdravlet och traditionstjafset.

Och allra främst: Våga vara så ärliga som det bara är möjligt och göra sig av med lögnare som Ekeroth och Söder.

Det är att det skulle inte stoppa med dessa herrar - utan bli som en travesti på Christies gamla deckare "10 små negerpojkar" - och så var det ingen kvar, typ.

Det är väl lite därför man så ofta stöter på varianter av frasen "om bara de andra partierna förstod att invandringen måste begränsas ytterligare så att vi kan ha ett bättre integrationsfokus på de relativt färre som kommer och en del av dem som redan är här" så skulle SD inte behövas.

En slags insikt om att såväl M som S skulle kunna föra en mer restriktiv invandringspolitik utan att förlora i trovärdighet eller framstå som rasister.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-01 21:48:44 följande:
    Skulle det vara konstigt, när det bor tre miljoner fler svenska män än invandrarmän i Sverige?
    Jag sade inte att det var konstigt, jag sade att påståendet var fel.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2014-04-01 21:58:45 följande:

Nu ljuger du igen, det finns ingen som går på det där längre. Du får kontra med män om du ska få rätt.
    Nej jag ljuger inte. Och det faktum att SD är så hatiska mot feminister visar till stor del att jag har rätt - feminister protesterar inte mot invandrarmäns beteende - utan mot MÄNS beteende, oavsett ursprung, religion, kultur eller hudfärg. SD, som vill att kvinnor hellre ska avsky invandrarmän än vita män kan inte med den "generaliseringen".
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2014-04-01 22:06:55 följande:

Tämligen långsökt förklaring. Snarare är det så att de som redan är vänster söker sig till just journalistskolor.

Jag finner ingen undersökning om partisympatierna på journalistskolor men Asps undersäkning ger ett visst stöd för den teorin ändå. De MED formell utbildning sympatiserar i högre grad med mp (och v + s) medan de hemmasnickrade journalisterna i mindre grad sympatiserar med dessa partier:
    www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_jour...

Hadeden politiska omsvängningen skett efter att man börjat jobba borde inte denna skillnad finnas, kan man tycka.

Men hursom så är orsaken till varför journaliter är mp inte en ursäkt för journalisterna att inte göra ett neutralt jobb med rapporteringen kring våra politiska partier. Särskilt inte när det kommer till public service (50+% mp:are där).
    Hur är det en mer långsökt förklaring än att vänsterfolk söker sig till journalism? Till att börja med är de tu förklaringarna inte ömsesidigt uteslutande, för all del, men om journalisterna skulle se en värld som stämmer med SDs (eller ens alliansens) världsbeskrivning  så skulle de väl dras till det, inte sant? Eller menar du att majoriteten journalister är självsvådliga lögnare som strutnar i sanning och verklighet och ljuger bara för att djävlas?
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-04-01 22:11:37 följande:
    Du kan inte gissa mer fel.

Det finns många fler fattiga svenskar än fattiga invandrare i Sverige.
    Jag gissar ingenting. Det är vedertagen fakta. I motsats till er sitter jag inte och hittar på och "känner efter" om vad som "känns rätt", jag ser till vetenskapliga förklaringar, där sådana finns.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2014-04-01 22:14:27 följande:

Nej.

Och det var där det blev lite knasigt och jobbigt att förklara vad det berodde på.

Olika invandrargrupper med samma socioekonomiska status visar nämligen upp olika stor överrepresentation eller till och med ingen överrepresentation alls.

En del grupper till och med lägre än svenskar. Andra grupper uppåt en fyra gånger högre.
    Det finns grader även inom socioekonomiska grupper, och det vet du förmodligen också. Bara för att man är arbetarklass blir man inte automagiskt kriminell, utan det handlar också om vart man är INOM den gruppen. Har man alkisföräldrar är risken större att man hamnar snett än om man har knegarföräldrar som är ansvarstagande, kärleksfulla och har en god social status inom gruppen.

Invandrargrupper som vet att de har en chans i samhället har högre "rang" även inom underklassen, och mindre skäl att ge upp och i frustration begå brott, än de invandrare som alla, även andra inom underklassen, ser ner på och betraktar som en "belastning".

Det är liksom litet hönan och ägget - hatar (förlåt, "kritiserar") SD dessa grupper för att de är "dåliga", eller är de "dåliga" för att de bland annat via SD får en sämre status och sämre chanser i samhället?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?