• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-04-10 22:07:10 följande:
    Nonsens svaret var halmgubben som det bjöds på - för att försöka förlöjliga meningsmotståndaren.

Vad som verkligen menades med inlägget var att muslimerna är många och kan starta ett islamistiskt parti.

Jag har förstått dig fint. Du försvarar på sekteristiskt vis en persons uttalande utan att faktiskt veta vad personen avsåg med sitt uttalande. Det viktiga för dig verkar vara att försvara, men exakt VAD du försvarar har du inte koll på. Väldigt mycket annat Gert, som personen numer kallar sig, har sagt här är nämligen helt i linje med att uppfatta att "166 000 är ganska mycket. Snart kan de starta ett eget parti." betyder PRECIS så, nämligen att alla dessa muslimer är ett kollektivt hot som konspirerar att gå samman där syftet är att ta över Sverige och resten av världen bit för bit. Det är ett oerhört vanligt påstående bland islamofober och att lyfta fram det löjliga i det är inte att förlöjliga meningsmotståndaren. Det har personen ifråga redan gjort själv genom att dryfta sina konspirationsteorier.

Om man vill uppfatta det som sagts som du hävdar så är det ett stort fett icke-uttalande. Man kan nämligen starta ett parti på EN person. Man behöver inte vänta tills man är 166 000.

Fråga du Gert vad hen menade. I dare you. Hahahahaha.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 23:44:57 följande:
    Ja, det märks tydligt vilken modern och tidsenlig religion islam är. Inte minst i många av de länder där den är statsreligion. Saudiarabien är ett av världens rikaste länder, men tack vare islam får kvinnor i det landet inte ens köra bil...
    Vatikanstaten är också en av världens rikaste länder och se på kvinnans ställning där...

Saudiarabien är ju kritiserad både av icke-muslimer och muslimer för sin hard core syn. Det är ju inte deras syn som råder bland de flesta muslimer i Sverige. De här riktigt extremistiska muslimerna det alltid pratas om har jag aldrig stött på trots att jag rör mig bland invandrare i stort sett dagligen och har gjort så i många år. Märkligt.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-04-11 00:44:18 följande:

Ja det finns rätt många fall nu där sverigedemokrater uttrycker sig rasistiskt och kränkande. Men varför måste jag ge båda sidor av samma mynt? Jag är ingen nyhetsuppläsare.
    Jag och många med mig anser att Sd är ett rasistiskt parti som inte hör hemma i riksdagen. Och att Sd har ett ansvar för den svans av våldsamma personer som sköter grovjobbet åt partiet. Det är ett så allvarligt problem att det hotar den demokrati som Sd säger sig försvara.
    Tummeupp upphöjt till 10! Så väl sammanfattat.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-04-11 01:55:55 följande:
    Vatikanstaten är också en av världens rikaste länder och se på kvinnans ställning där...

Saudiarabien är ju kritiserad både av icke-muslimer och muslimer för sin hard core syn. Det är ju inte deras syn som råder bland de flesta muslimer i Sverige. De här riktigt extremistiska muslimerna det alltid pratas om har jag aldrig stött på trots att jag rör mig bland invandrare i stort sett dagligen och har gjort så i många år. Märkligt.
    Vatikanen? Jo, men nu är det inte katolska kardinaler som flyttar hit i tusental. Återkom den dag skolor ser sig nödgade att servera kardinalslaktat kött för att inte stöta sig med skolans katoliker.
  • Errol Flynn
    maria diaz skrev 2014-04-10 23:44:25 följande:
    Det hade troligen slutat med flera hundra dödsfall i islamistiska dåd, om inte säkerhetspoliser världen över hade lyckats stoppa dåden innan de verkställdes.
    Allt fokus från västvärldens säkerhetspoliser ligger på islamistisk extremism.

Tinos blogg är jäkligt bra. Och att Sverige inte haft lyckade terrordåd ännu är nog bara tur.

Islamister bakom en överväldigande majoritet av all dödlig terrorism i Europa det senaste årtiondet

Detta är det blogginlägg som tagit mig längst tid att skriva. Jag gick igenom varenda terroristattack i Europa och Nordamerika i den omfattande RAND Database of Worldwide Terrorism Incidents de senaste 10 åren (ca. 4000 incidenter). Terroristerna delades upp i muslimer och icke-muslimer, och när RAND inte ger information om troliga eller bekräftade gärningsmän och det inte finns några starka misstankar, så har jag antagit att de var icke-muslimska för att räkna med försiktighet.

Ser man till alla människor som dödats i terrorattacker i Europa och Nordamerika de senaste 10 åren, så utfördes attackerna till 97% av muslimska terrorister, eller 4703 dödade av totalt 4873. Merparten i 11 September ensamt. Men även om vi utesluter 11 september-attackerna, utgör andelen av dödsfall på grund av muslimsk terror 91%.

En hel del av återstoden utgörs av ett antal dödliga (och av västerländsk media under-rapporterade) muslimska terrorattacker i Ryssland.

Men om vi bara tittar på Västeuropa, är andelen dödsfall pga terror de senaste 10 åren, ändå till 79% orsakade av muslimska terrorister.

De återstående 68 döda av 319, har begåtts av IRA och andra inhemska terrorister. I en jämförelse, dödades tre gånger så många människor enbart i attentaten i Madrid under 2004 - än i alla attacker av ETA, IRA, korsikanska separatister, högerextrema terrorister och alla andra icke-muslimska terroristattacker i Europa - under de senaste tio åren tillsammans.

Tänk på att jag inte inkluderar några islamistiska terrorattacker från Mellanöstern, Sydostasien, Afrika eller någon annanstans än Europa och Nordamerika. Baserat på data från det amerikanska State Department, och jag säger detta med ofattbar fasa, tycks dessa attacker ha dödat över 10.000 människor per år under dessa tio år.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 22:44:28 följande:
    Det verkar ändå finnas någon form av tak för hur starka t.ex. SD skulle kunna växa sig i Sverige. Folk är inte heller sena att söka negativa sidor hos dem.

Islam däremot är, såsom varandes en religion, något man ska hantera med silkesvantar - kritik mot den avfärdas antingen med standardtillmälen som "jamen vi har faktiskt religionsfrihet i det här landet" alternativt "är du islamofob eller?".
    Vad består detta tak av, och vad beror det på?

Menar du på fullaste allvar att du tror att det finns större risk att folket som bor här i landet börjar stötta extremistisk Islamism och att Islam blir en stark maktfaktor i Sverige, än att SD blir det?

Tror du på allvar på att vi som bor här bara kommer se på när Sharialagar införs, eller vad är ditt
    skräckscenario?

Vad stöder du detta på? SD har ju redan makt, de sitter i riksdag och kommuner, och runt om i Europa växer denna konservativa rörelse sig allt starkare. Och de gör det bland annat med hjälp av den typen av diffusa hotbilder om Islam som du verkar ge exempel på här.

Nja. Jag tycker ju lite tvärtom. Det verkar just nu vara SD som kräver silkesvantar. Har debatterat religion och Islam i massa år. Har varit hård i kritiken mot t.ex. Saudi eller andra muslimer som förtjänar kritik. Men har nog aldrig fått svaret att jag i demokratins namn inte får kritisera dessa företeelser. Däremot får jag det svaret hela tiden om SD, d.v.s. att de är folkvalda nu och att de därför i demokratins namn av någon anledning inte får kritiseras för mycket?

Kan ta ett annat exempel. Den dagen som fundamentala Islamister i jakten på nya medlemmar, uppbackade av SÄPO och landstingspampar och delar av massmedia, tillåts tvinga sig  in på folks arbetsplatser och på vårdavdelningar och i skolaulor mot personalens och patienternas och elevernas vilja. Då kan du börja tala om silkesvantar.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-11 09:17:54 följande:
    Vatikanen? Jo, men nu är det inte katolska kardinaler som flyttar hit i tusental. Återkom den dag skolor ser sig nödgade att servera kardinalslaktat kött för att inte stöta sig med skolans katoliker.
    Då tycker du inte att Islam är en speciellt problematisk religion?  Det är mängden du är kritisk mot? Du hade varit lika kritisk om det var katoliker som flydde hit "i tusentals" eller om det var judar som krävde kosher? 
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-04-11 09:27:19 följande:
    Tinos blogg är jäkligt bra. Och att Sverige inte haft lyckade terrordåd ännu är nog bara tur.

Islamister bakom en överväldigande majoritet av all dödlig terrorism i Europa det senaste årtiondet

Detta är det blogginlägg som tagit mig längst tid att skriva. Jag gick igenom varenda terroristattack i Europa och Nordamerika i den omfattande RAND Database of Worldwide Terrorism Incidents de senaste 10 åren (ca. 4000 incidenter). Terroristerna delades upp i muslimer och icke-muslimer, och när RAND inte ger information om troliga eller bekräftade gärningsmän och det inte finns några starka misstankar, så har jag antagit att de var icke-muslimska för att räkna med försiktighet.

Ser man till alla människor som dödats i terrorattacker i Europa och Nordamerika de senaste 10 åren, så utfördes attackerna till 97% av muslimska terrorister, eller 4703 dödade av totalt 4873. Merparten i 11 September ensamt. Men även om vi utesluter 11 september-attackerna, utgör andelen av dödsfall på grund av muslimsk terror 91%.

En hel del av återstoden utgörs av ett antal dödliga (och av västerländsk media under-rapporterade) muslimska terrorattacker i Ryssland.

Men om vi bara tittar på Västeuropa, är andelen dödsfall pga terror de senaste 10 åren, ändå till 79% orsakade av muslimska terrorister.

De återstående 68 döda av 319, har begåtts av IRA och andra inhemska terrorister. I en jämförelse, dödades tre gånger så många människor enbart i attentaten i Madrid under 2004 - än i alla attacker av ETA, IRA, korsikanska separatister, högerextrema terrorister och alla andra icke-muslimska terroristattacker i Europa - under de senaste tio åren tillsammans.

Tänk på att jag inte inkluderar några islamistiska terrorattacker från Mellanöstern, Sydostasien, Afrika eller någon annanstans än Europa och Nordamerika. Baserat på data från det amerikanska State Department, och jag säger detta med ofattbar fasa, tycks dessa attacker ha dödat över 10.000 människor per år under dessa tio år.
    Främlingsfientliga mördare som Breivik eller Mangs eller den italienska författaren som sköta svarta människor på gatan, de räknas inte? Då kanske inte statistiken är så bra att använda i en jämförelse?

Eller när en västerländsk president hävdar att den kristna guden sa till honom att (mot all internationell rätt) invandera och bomba ett land (Irak), vilket uppskattningsvis har dödat 600.000 civila? Gud sa till honom att attackera Afghanistan också, med mängder av civila döda som resultat där också.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-04-11 09:41:29 följande:
    Då tycker du inte att Islam är en speciellt problematisk religion?  Det är mängden du är kritisk mot? Du hade varit lika kritisk om det var katoliker som flydde hit "i tusentals" eller om det var judar som krävde kosher? 
    Ja. Religion är ett förlegat koncept. Dock finns det grader i helvetet. Kristendomen är mer kompatibel med Sverige, inte minst pga historien. Om det kan man tycka vad man vill, men så är det.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 22:44:28 följande:
    Det verkar ändå finnas någon form av tak för hur starka t.ex. SD skulle kunna växa sig i Sverige. Folk är inte heller sena att söka negativa sidor hos dem. Islam däremot är, såsom varandes en religion, något man ska hantera med silkesvantar - kritik mot den avfärdas antingen med standardtillmälen som "jamen vi har faktiskt religionsfrihet i det här landet" alternativt "är du islamofob eller?".
    Jag tycker inte om att några religiösa eller ideologiska grupper tvingar på sina åsikter på sina barn. Min lösning på detta är ju att man i skolan och förskolan på allvar börjar fokusera på kritiskt tänkande, för att ge eleverna verktygen att ifrågasätta sina föräldrars "indoktrinering". I en fungerande demokrati bör, enligt mig, religion och ideologi var något varje person väljer själv. Tyvärr är jag rätt ensam här. Vi har ett par partier i riksdagen, bland andra regeringspartierna FP och KD, som vill tvinga på eleverna sina värderingar. KD vill ha mer "kristna värderingar" i skolan, vad det nu är. Och vår utbildningsminister vill bland annat införa en (censur)myndighet vars syfte är att förbjuda och rensa bort alla kurser på gymnasienivå som inte anses ha ett marknadsvärde!

Längst av alla partier går nog SD ändå, som vill använda skolan som ett verktyg att "hjärntvätta" eleverna och skapa en mer "homogen nationell identitet" (d.v.s. tvinga på eleverna de värderingar som just SD tycker är de rätta).

Men visst, det finns situationer där man i "toleransens" namn tillåter folk att bete sig intolerant. Vi behöver bli bättre på att stötta offren och behöver bli bättre på att markera att religionsfriheten aldrig innebär att vi ska tillåta intolerans eller förtryck. Men på samma sätt ska vi markera mot ideologiska krafter. Det är ingen demokratisk rättighet att oemotsagd sprida intolerans i t.ex. skolor eller på arbetsplatser, bara för att man tillhör ett folkvalt parti.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?